Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Din beskrivning stämmer in exakt på mitt sto! Hennes juver är stenhårt och varmt, helt fyllt. Dock har inte spenarna varit fyllda riktigt, dock idag var de lite fyllda, men inte spända direkt. Hon har också flytningar från och med idag, nu när jag kollade slidan så liksom rann/droppade det ganska mkt flytningar. Också mjuk över rumpan. Min tjej är också glad pigg och äter bra... Letar också efter fler symptom men hittar inga..
Eftersom hon är en lösdrift häst i grund och botten så är jag rädd att hon fölar ute i hagen istället för i boxen på natten. Så hade gärna velat hitta fler tecken så man vet ungefär, men känns som att det inte borde vara mkt kvar nu! Min tjej har också BF nu.. Så vi ligger lika :))

Vad spännande. Mitt sto är också lösdrift häst..hon annvänder sin ligghall jätte mycket, så hoppas hon väljer att föla där och ev efter det får de börja gå in på box på nätterna, ho blir så sirrig på box, så vill inte stressa henne med det nu inann fölning, så vi kör vidare på lösdriften, tur att den är stor och torr och att hon gillar den. :laugh: Ska gå ut till henne senare idag och se om hon fyllt på juvret ännu mer... allt annat ser ut att vara klart för fölning.

Tror absolut att din häst kommer föla i ligghallen om hon verkar trivas där! Min häst har ju fölat ute tidigare eftersom hon gått på lösdrift, men hon trivs ändå väldigt bra i sin box nu och är lugn och trygg där, så inte helt omöjligt att hon fölar inne heller.. Men som sagt så sitter väl vanan kanske i att föla ute. Spenarna är defintitivt mer fyllda nu än de var tidigare och juvret kan nog inte fyllas mer nu, ser ut som ett kojuver och ser hemskt tungt och spänt ut!

Gud så spännande jah. Då får vi se om det blir ditt elelr mitt sto som fölar först, antagligen ditt sto... Detta är mitt stos första föl... har hört att det är vanligt att dom går lite längre då. :)

Hade igentligen velat ha henne inne på box, men eftersom hon blir som hon blir och så läste jag att man iaf bör minst 6 veckor inann fölning börja ha dom på det stället där dom ska föla för att kroppen anpassas till miljön med sina antikroppar, så känns fel för mig nu att börja ta in henne på box när både hon och hennes mjölk är anpassad för lösdriften och ligghallen, även hennes mamma hade jag på lödriften och fölade ute, det gick jätte bra, så håller tummarna! :)

Men får endå kanske bli box sen på natten när fölis är ute så man ordentligt ser att allt funkar m.m. särskillt ftersom det är hennes första föl. :D

Ja, jättespännande!
Jag skulle också ha låtit henne föla ute. Jag tror att det är bäst i alla lägen förutom att övervakningen kan bli lite svårare. Men bra att ha en box som du säger så att man kan ta in om det behövs.
Min häst är "bara" på 319 dygn idag, men har aldrig fölat efter dygn 320 tidigare, så jag räknar med att hon inte går så långt efter 320 dygn om hon nu går så långt, detta är hennes femte föl.

Vad roligt att det börjar närma sig för flera här inne! :D

*kl*

Min tant ska ju inte ha förän 23 juni (330 d.), förra året fölade hon 2 dar tidigare -på dygn 328, och om hon gör om samma procedur i år så blir det en Midsommarafton-fölis! :)

Bild från idag: 250 d.

16h1e38.jpg

Senast ändrad:

Kl

Genomskilnig "mjölk" gick mjölka från kuvert idag. Å nej jag har inte för vana att kolla men ägaren till henne ville det pga ödem runt juvret ( vilket är uppkollat av vet i Helsingborg) ,agen och framförallt juvret växer varje dag! 330 dagar i morgon. Hoppas hon kniper pga det kalla vädret. Bilder kommer till helgen:)

Åh, fy... :cry:
Lider så med dig, varit med om detsamma och önskar ingen skulle behöva uppleva det!:cry:

KL

Havanna på dygn 321 idag. Känns som det börjar närma sig nu. Idag var hon så trött så trött och andades så tungt. Juvret är halvfyllt men inga vaxproppar. Hon känns slapp runt svansen.
Spännande :)

Fölis på gång här tror jag... :D Hon vägrade äta sitt kraftfoder nu ikväll... har aldrig hänt inann, svettas mycket på halsen och stod och sparakde med bakbena och tittade på sin mage. Hon vandrar även runt och varvar med att lägga sig ner o stöna...

*håller tummarna att det är på gång* :p

Fölis på gång här tror jag... :D Hon vägrade äta sitt kraftfoder nu ikväll... har aldrig hänt inann, svettas mycket på halsen och stod och sparakde med bakbena och tittade på sin mage. Hon vandrar även runt och varvar med att lägga sig ner o stöna...

*håller tummarna att det är på gång* :p

:banana::bump::banana::bump::banana::bump: Földans!!

Knapplån*

Slänger mig in i tråden då jag nu i veckan har hämtat hem mitt dräktiga sto som varit utlånad:) Med tanke på att hon gått på lösdrift och är rätt rund hade jag föreställt mig hur hon skulle vräka i sig mat här hemma, men tjiii fick jag. Får vara glad om damen behagar äta en 10 kg grovfoder om dagen... Tror allt att det är lite trångt där inne, hon äter saaaakta, tar en paus och vilar var femte minut och är inte speciellt intresserad av maten.

Hon är beräknad att föla 28 juni men ser i storlek ut som om hon skulle kunna föla imorn;)

Hola,

Dag 329 idag.
Juvret är klart, som en bakad limpa och stenhårt.
Bäckenbanden ordentligt släppta och ja färdig för fölning skulle jag vilja påstå.

Äter bra, går gärna med på skogspromenad men vill inte bli riden sedan en vecka tillbaka. Vill in varje kväll I boxen sedan de senaste två veckorna trots att hon slöar I lösdriften på dagarna.

Jag tror hon går over några dagar men hon brukar sätta tydliga vaxproppar så än är det ganska lugnt.

:bump::banana::banana::banana::bump: Földans för de som behöver!

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar