Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Fy vad jobbigt för dig.Beklagar verkligen.
Så tragiskt att mista både föl och sto.I bland är det bra orättvist.

Vilken mardröm!

..det man vet kan hända, men som är så långt ifrån vad man hoppas på och önskar...

usch så tragiskt, det är verkligen mardrömmen :(

här har vi 28 dgr kvar till 330 dygn som jag räknar på.
Fröken börjar se ut som en boll och hennes rygg ser nästan töntigt kort ut nu.

72872_10151411568311631_1005828746_n.jpg

Det är Bollerup som räknat ut mitt stos BF datum, beräknat på 335 dygn. Hon har BF imorgon, den 4 april! :D Tror hon kommer gå lite till... det är hennes första föl.. så har ingenaning om va som är normalt för henne. Men rejällt juver och släppta bakremuskler, så snart blir det fölis! :love:

jag har pratat med SH, jag kan absolut regga mitt föl där, få ett pass, MED härstammning, eftersom jag med dna kan säkerställa att vår hingst är fader.

Lycka till nu alla som har fölning nära :)

Ni som har lite mer erfarenhet av flera fölningar m.m Finns det något annat teken man kan se eller leta efter på stoet om det är nära fölning?

Jag vet ju det här klassiska med juvret och faxproppar/kristaller m.m. men har också hört att det kan va så olika från sto till sto om de får stort och färdigt juver inann fölning eller om juvret blir större precis efterfölning m.m

Brukar juvret va hårt eller mjukt inann det är dags?

Var nyss ute och kollade mitt sto, hon låg och vilade i ligghallen, hon har fått väldigt mycker mer mjölk senaste dagarna, hon har BF imorgon (335 d), juvret är väldigt hårt men självaste spenen är fortfarande ganska så liten, resten stort och svullet.

Hon har sen några dagar släppt alla de bakre musklerna i rumpa,lår,kors m.m men idag var hon även slapp och lång i "rumpan", igår hade hon lite flytningar.

Skriver här för att höra då hon verkligen är en sådan häst som inte visar ett dugg... beter sig helt som vanligt, glad och pigg, äter all sin mat och svettas inte. :laugh:

kl
Roxanne ser ut som en spärrballong och hon har börjat fylla på juvret för varje dag nu! Spännande, dygn 314 idag!
2yl3g3o.jpg

oh25br.jpg

En sak som verkligen stämde var att tempen gick ner en halv grad några timmar innan fölning. Mitt sto fick inga vaxproppar, många får inte det. Men jag tempade henne 2 ggr om dagen och så 10 dagar innan beräkn föl så sjönk tempen en halv grad, annars var hon som vanligt. Sen på natten så fölade hon.

Din beskrivning stämmer in exakt på mitt sto! Hennes juver är stenhårt och varmt, helt fyllt. Dock har inte spenarna varit fyllda riktigt, dock idag var de lite fyllda, men inte spända direkt. Hon har också flytningar från och med idag, nu när jag kollade slidan så liksom rann/droppade det ganska mkt flytningar. Också mjuk över rumpan. Min tjej är också glad pigg och äter bra... Letar också efter fler symptom men hittar inga..
Eftersom hon är en lösdrift häst i grund och botten så är jag rädd att hon fölar ute i hagen istället för i boxen på natten. Så hade gärna velat hitta fler tecken så man vet ungefär, men känns som att det inte borde vara mkt kvar nu! Min tjej har också BF nu.. Så vi ligger lika :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.