Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Vart ingen fölis inatt... men imorse var juvret mycket större och hade vaxproppar. :) Hon beter sig nu lite annolunda... kan de börja närma sig??

halvdålig bild, tagen med gamalmobilkamera...syns tydligare i verkligheten.
b49097.jpg

Åh nu är det nära! Tror ditt sto får under dagen eller inatt!!

Tulla har färdigt juver och släppta bäckenband men inga vaxproppar eller annat tecken...

Jag har funderat på en sak, vi har ju så mycket knott och elände här uppe, hur gör ni med medel mot ohyra på ston med föl? Jag brukar ju pressa ner vitlök i matolja och smörja in henne med, men finns det något medel som inte är farligt för fölis att slicka i sig av? Är rädd för att de blir uppätna båda två i sommar. :crazy:

Jag sprayar mammorna med UltraShield. Det är det enda som funkar något sånär och alternativet är att dom står inne. Fölen brukar vara bra skyddade på kroppen av sin tjocka fölpäls.

Jag sprayar dock inte i närheten av juvret förstås. Smörjer också känsligare ställen med tjärsalva. Både mamma och föl.

Tillägg, mina föl brukar inte vara nyfödda när den varmaste säsongen kommer igång dock.

Fast UltraShield skulle väl utgå den här säsongen för att det var så giftigt?
Flera har sagt det till mig i alla fall.

Senast jag kollade UltraShield (var väl 2 år sen), så stod det vääääldigt finstilt att "hästar behandlade med detta preparat får ej gå till livsmedel.", då ställde jag tillbaka det på hyllan, åkte hem och blandade ihop olja med vitlök som vanligt. :p Har alltid fungerat super på mitt sto som inte blir jätteangripen, men funderar på hur bra vitlök är för fölis att råka suga i sig om hon står och slickar på mammas bog...

Fast UltraShield skulle väl utgå den här säsongen för att det var så giftigt?
Flera har sagt det till mig i alla fall.

Ja det ska det men finns fortfarande kvar på hyllorna och jag har köpt på mig ett lager. Av den enkla anledningen att det inte finns något annat som funkar lika bra. Det finns gift utomlands dock som funkar bättre. :devil:

Och ja det är livstidskarens på det men mina hästar ska inte gå till slakt ändå. Det är viktigare att dom mår bra när dom lever.

*KL*

Så här ser mitt sto ut, bilderna tagna igår.
Inseminerades den 18 maj, så snart dags....?!:bump:
Sist fölade hon en vecka tidigare, inga vaxproppar..

Vad tror ni garvade avlare?

20130404_122320_zpsf6c6b253.jpg
[/IMG]

20130404_122115_zps18d32bd4.jpg
[/IMG]

20130404_122305_zps16a2656d.jpg
[/IMG]

Luisa är på dygn 328 idag. Kan tyvärr inte låta henne gå utan täcke men magen syns ju ändå :angel: Hon är dock inte redo än. Gissar 1½ vecka till.

7246_553635568015148_722882458_n.jpg

Mackan -som inte ska ha förrän i slutet på maj/början på juni (och bilden är några dagar gammal) *host*

580420_549036331808405_1201121854_n.jpg

Jag hoppas er fölunge ploppar ut snart, supernyfiken eftersom våra blir halvsyskon! :)

Jah just! ;) Så spännande. När ska dit sto ha?

En så länge har det inte kommit något föl... men mjölken rinner och så blir det nya vaxproppar, hon är orolig och vandrar runt hela tiden.. äter lite hö och börjar sen gå runt igen, så tror helt klart at den kommer ikväll! :laugh:

Men kära nån vad tjock! :rofl:
Ser ut som en ballong som ska lyfta och segla iväg! :D

Men väldigt charmigt tjock allafall! :laugh:

Min ser ut som ditt sto Bukefalist. Hon är förstföderska och har på 330 dagar beräknad förlossning 18 april (hennes mor fölade dock henne en vecka för tidigt....) börjar också fundera på när det ska bli dags...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar