Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja, det är det vi inte vet.

Hon blev tjuvbetäckt.

Jag gjorde ett kisstest på henne den 20/1 och det visade dräktig.
Detta test var till ston som gått mellan 120-300 dagar.
Veterinären jag pratade med sa att det var svårt att bedöma vilket dygn hon var på och att jag istället fick förlita mig på testet, så hon var någonstans mellan 120-300 dagar i slutet av januari.

Ja, det är det vi inte vet.

Hon blev tjuvbetäckt.

Jag gjorde ett kisstest på henne den 20/1 och det visade dräktig.
Detta test var till ston som gått mellan 120-300 dagar.
Veterinären jag pratade med sa att det var svårt att bedöma vilket dygn hon var på och att jag istället fick förlita mig på testet, så hon var någonstans mellan 120-300 dagar i slutet av januari.

Min vet rektal kollade och gjorde ul på min tjuvbetäckning. Så visst går det! Ts ut en annan veterinär.

Min verkar inte vara på g att kläcka ut något än...16 dagar kvar till föl!!! Inga direkta juver ännu. Jag är så nyfiken på vad det är för en krabat som sprattlar omkring därinne!! I natt drömde jag att vi fick göra kejsarsnitt på E och dom öppnade ett stort hål på tvären och så låg han där inne och titta. Helt torr inga hinnor eller vatten. Och jag var med i operationssalen iklädd dräkt och högklackat :confused:

Hua va heskt..tur att du vaknade..
Jag har drömt att min fått ut en liten fuxunge..stor/liten som en kanin:confused: men även att hon står och har 8 ben och ett huvud ute ur rumpan som äter hö.:eek:.
Jag vill så gärna att den kommer snart.

Vad konstigt att vet. sa så till mig :crazy:
H*n är alltså privatvet. och ska vara väldigt bra på dräktiga ston... H*n sa att det är svårt att se "ålder" på fostret efter dygn 35.

Distriktsvet. hörde jag av mig till för över en månad sedan, men de verkar inte vilja komma ut även efter jag ringt och tjatat.

Jag vet inte vad mer jag kan göra :(

Så sa min hästvet också när jag hade köpt ett sto som ev var dräktigt i 6-9 månaden. Att det inte gick att se hur långt gånget hon var eftersom hon gått så långt. Dock visade det sig sen att hon inte var dräktig..

Ja inte blir man mindre fölsugen nu, när man ser alla fölisar som kommer :d (Och dessa nya smajlisar, visst är dom gulliga men svårt att sätta rätt.)

Min lilla T hade spatt ute i hagen idag, trodde hon skulle rejsa ihjäl sig :eek: men när hon var klar så såg hon så nöjd ut.

Ringt min vet som kommer ut den 16 och vacc henne, då är hon på 301 dygn :D Usch vad tiden går fort, skall även prata med vet då ang när det är bäst att klippa upp T.

Måste be min dotter komma nästa helg och ta lite kort, jag är som sagt urusel på att både fota och framförallt lägga ut bilder :angel:

Och till alla som fått föl hitintills..GRATTIS!:)

Grattis till er som fått föl :love:

Här händer just inte mycket. Dag 331 idag och allt är forfarande klart, väntar bara på att hon skall sätta vaxpropparna..

Földans för er som behöver... :bump::bump::banana::banana::bump:
Ta åt dig särkilt Yukkan, du har vakat tillräkligt länge för att känna dig såhär :banghead: antar jag..

mvh Eva

*Kl*

Fölvak natt nr 1 påbörjad för min del fastän det är små 14 dagar till termin:grin:
Men då hon fölade en vecka för tidigt sist utan några som helst typiska tecken, törs jag inte chansa att inte vara här.
Har inget fölalarm eller videoövervakning, så blir till att titta till henne med jämna mellanrum.
Parkerat mig i bilen alldeles utanför hennes lösdrift, där jag myst ner mig i baksätet under en varm militärfilt med kaffe och lite karra:p som tur är har jag min surfplatta att sysselsätta mig med :D
Men rätt så mysigt här i mörkret, blir lite campingkänsla av det hela :p:laugh:

Tror dock inte på nåt föl inatt. Hon står lugnt och sover för tillfället..
Men under dagen idag har hon visat lite obehag, lagt öronen bakåt, kollat på sin mage och gått runt och stått med lyft svans lite då och då...

Haha! Ja, om 10 dagar har jag varit uppe några gånger om nätterna (självklart på dagarna med, men då har jag hjälp av några till på gården) i 2 månader!

Så går det när man inte vet när betäckning skett.
Nu har jag iallfall skickat ett mejl till en annan veterinär (Tack till Empire!! :) ), och ska även ringa denne på måndag.

Egentligen hoppas jag väl på föl inatt, men det är väl önsketänkade :angel:

Ella bockade och sparkade bakut idag. Satt även fart i galopp vid insläpp.

Märkte även när jag mockade idag att hon bäddat över allt bajs väldigt fint!
Skulle verkligen behöva lite földans nu ;)

Jobbigt att behöva vaka så länge! Hur ser juvret ut?

Jag vakade i två månader en gång, på en förstföderska som gick nästan 6 veckor över tiden. När hon väl fölade så gick det inte att missa, så tydlig var hon med att det skulle ske.:grin::angel:

Så lite så :) hoppas h*n kan hjälpa dig att få lite mer klarhet i hur långt gången hon är.

En földans på begäran :banana::bump::banana::bump::banana:

KL: Igårkväll/natt vakade min man medan jag sov och så väckte han mig och sa att Tulla ska föla nu! Kastade mig upp och för att kolla på övervakningen, då hade min man sett att Tulla stod och böjde/lyfte upp en bakbenet och tog det som ett tecken på att hon tänkte föla.. suck.. Inget föl här än alltså..

Här händer det inte jättemycket just nu. Havanna är rätt lugn. Står gärna med rumpan upp mot väggen i boxen. Hon är lite halvlös i magen, är det vanligt bland högdräktiga ston?

Här händer det inte jättemycket just nu. Havanna är rätt lugn. Står gärna med rumpan upp mot väggen i boxen. Hon är lite halvlös i magen, är det vanligt bland högdräktiga ston?

Vet att vi människor kan bli dåliga i magen innan förlossningen. Kroppen rensar ut eller vad man ska säga;)

Ja, juver har hon knappt något. Men om jag känner på dem så märker man att det faktiskt finns något där :p
Gulgenomskinlig vätska, men det har hon haft ett tag. Tycker dock att det är mer genomskinligt och tjockare på något vis?

Jag trodde att det var dags redan för någon månad sedan då hon låg raklång på sidan och stönade + att hon var svettig på halsen.
Detta pågick i några nätter.

Nu känner jag mig ganska dum att jag började vaka så tidigt, men när man själv aldrig varit med om dräktighet/fölning samt ha en ponny som troligtvis är förstagångare så blir man nojig över minsta lilla :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar