Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En liten vår hälsning från skåne idag. Bebis är nu ca 1.5 dygn. Pigg och glad!
En fråga : Ni som har era stona på box med föl, hur mycket låter ni stona + föl vara ute om dagen?, ¨står dom inne dygnet runt med promenad eller låta ni dom stå inne på natten och sen ute i hagen tsm på dagen? Och isåfall hur många timmar ca?
Har hon fyllt ut i spenarna med? Sån himla variation mellan alla våra ston, roligt att sitta och titta, men inte blir man klokare när man försöker jämföra sin egnas
kl
Här händer inte så mycket. Varannan dag tycker jag att juvret blivit mycket större dock. Jag får inte röra det, så jag vet inte om det kommer någon mjölk. Har försökt nypa tag i farten, men det kommer inget.
Dygn 318 idag.
Har hon fyllt ut i spenarna med? Sån himla variation mellan alla våra ston, roligt att sitta och titta, men inte blir man klokare när man försöker jämföra sin egnas
kl
Här händer inte så mycket. Varannan dag tycker jag att juvret blivit mycket större dock. Jag får inte röra det, så jag vet inte om det kommer någon mjölk. Har försökt nypa tag i farten, men det kommer inget.
Dygn 318 idag.
Fast att kunna ta på ditt stos juver är DIN rättighet . Det ska stoet barra acceptera även om de inte tycker det är kul ...
Förstår jag dig rätt at du tänker låta fölis vara ute hela dagar utan mölighet att ligga torrt? Isåfall skulle jag oroa mig för en sjuk fölis.
Jag kommer inte släppa de i hage dag 1-2 utan vänta tills infektionsrisken genom naveln avtagit och de har bondat ordentligt. De kommer troligen få röra sig lite på stallplan. Sen kommer de få vänja sig successivtmvid hagen, allt beror på väder och vind. Fölis ska ha möjlighet att lägga sig på torrt underlag och vila med jämna mellanrum.
Dag 305 här. Lite juver och magen växer fort och fölis kör fortfarnde raveparty där inne.
Vi får hålla tummarna att h*n han komma ut hit. H*n verkar kunna mycket om dräktigheter så jag hoppas verkligen att 3 mil inte är för långt
Inget föl inatt. Kanske man ska börja skriva någon sorts fölningslåt?
Beroende när på dygnet fölet föds så lär de få sto inne va 12-24 timmar beroende på hur sto + föl mår. Sen beror det mycket på vädret också. Räknar med att inom 1 vecka kommer de gå ute från 7 på morgonen till 21 på kvällen, samma tider som övriga hästar i stallet. Jag jobbar natt och har möjlighet att ta in dem vi dåligt väder osv. VI har fortfarande snö i fölhagen, så det är lite trist
Då får vi hoppas att inte ungen får lunginflammation/allvarlig förkylning. Småttingar tål sällan att ligga på kall mark oavsett om det är snöfritt och fint väder. Dessutom har många ston svårt att stå stilla så länge att fölet hinner vila ordentligt när de är ute i hagen. Detta medför väldigt trötta föl som överanstränger sig då det får stå och gå alldeles för mycket.