Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Vi får hålla tummarna att h*n han komma ut hit. H*n verkar kunna mycket om dräktigheter så jag hoppas verkligen att 3 mil inte är för långt :)

Inget föl inatt. Kanske man ska börja skriva någon sorts fölningslåt?

kl

Nu tycker jag mig se en liten skillnad.

Idag:
IMAG0446_zps3a51de6d.jpg

Förra helgen:
IMAG0417_zps4b39090a.jpg

inte samma vinkel dock..

Riktigt usel bild från utsläpp imorse
IMAG0447_zps9b06c2f8.jpg

En liten vår hälsning från skåne idag. Bebis är nu ca 1.5 dygn. Pigg och glad! :love:

625486_10151442834438163_1323325008_n.jpg

En fråga : Ni som har era stona på box med föl, hur mycket låter ni stona + föl vara ute om dagen?, ¨står dom inne dygnet runt med promenad eller låta ni dom stå inne på natten och sen ute i hagen tsm på dagen? Och isåfall hur många timmar ca? :)

En liten vår hälsning från skåne idag. Bebis är nu ca 1.5 dygn. Pigg och glad! :love:

625486_10151442834438163_1323325008_n.jpg

En fråga : Ni som har era stona på box med föl, hur mycket låter ni stona + föl vara ute om dagen?, ¨står dom inne dygnet runt med promenad eller låta ni dom stå inne på natten och sen ute i hagen tsm på dagen? Och isåfall hur många timmar ca? :)

Beroende när på dygnet fölet föds så lär de få sto inne va 12-24 timmar beroende på hur sto + föl mår. Sen beror det mycket på vädret också. Räknar med att inom 1 vecka kommer de gå ute från 7 på morgonen till 21 på kvällen, samma tider som övriga hästar i stallet. Jag jobbar natt och har möjlighet att ta in dem vi dåligt väder osv. VI har fortfarande snö i fölhagen, så det är lite trist:(

Har hon fyllt ut i spenarna med? Sån himla variation mellan alla våra ston, roligt att sitta och titta, men inte blir man klokare när man försöker jämföra sin egnas :confused:

kl
Här händer inte så mycket. Varannan dag tycker jag att juvret blivit mycket större dock. Jag får inte röra det, så jag vet inte om det kommer någon mjölk. Har försökt nypa tag i farten, men det kommer inget. :grin:
Dygn 318 idag.

Har hon fyllt ut i spenarna med? Sån himla variation mellan alla våra ston, roligt att sitta och titta, men inte blir man klokare när man försöker jämföra sin egnas :confused:

kl
Här händer inte så mycket. Varannan dag tycker jag att juvret blivit mycket större dock. Jag får inte röra det, så jag vet inte om det kommer någon mjölk. Har försökt nypa tag i farten, men det kommer inget. :grin:
Dygn 318 idag.

Ja hon har fyllt ända ut i spenorna, det kom genomskillnigt just denna dag jag fotade. Har bara kollat en enda gång. Jo tack alla juver är ju olika! Tror inte hon kommer fylla så mycket mer innan fölis kommer ut faktiskt!

kl
Dygn 318 idag.

Fast att kunna ta på ditt stos juver är DIN rättighet . Det ska stoet barra acceptera även om de inte tycker det är kul ...

Fast att kunna ta på ditt stos juver är DIN rättighet . Det ska stoet barra acceptera även om de inte tycker det är kul ...

Kul och kul, jag riskerar att få huvudet avsparkat när jag pillar. Hon har alltid varit väldigt känslig med sitt juver, men har låtit sina tidigare föl dia utan problem, så jag tar det med ro. Skulle jag av någon anledning behöva mjölka i det får jag ta hjälp. :)

Senast ändrad:

Nu säger moderatorn att för redan födda föl finns tråden Föl 2013. Fortsätt i den.

photo.php

hoppar in som ny i tråden.
de här är mitt amha sto som ska föla vilken dag som helst.. hoppas jag, hon är beräknad i början av april. tycker inte att hon kan bli nå större för då spricker hon nog;)
fölis sparkar och lever rövare där inne.

hon har fyllt upp juvret nästan helt men än kommer inget alls ur spenarna.
är slapp bak och har kladdigare avföring + att hon gömmer den under halmen.. är det ett tecken??

Förstår jag dig rätt at du tänker låta fölis vara ute hela dagar utan mölighet att ligga torrt? Isåfall skulle jag oroa mig för en sjuk fölis.

Jag kommer inte släppa de i hage dag 1-2 utan vänta tills infektionsrisken genom naveln avtagit och de har bondat ordentligt. De kommer troligen få röra sig lite på stallplan. Sen kommer de få vänja sig successivtmvid hagen, allt beror på väder och vind. Fölis ska ha möjlighet att lägga sig på torrt underlag och vila med jämna mellanrum.

Dag 305 här. Lite juver och magen växer fort och fölis kör fortfarnde raveparty där inne.

*kl*

Ariel bara äter och sover hela tiden. Inte mycket till spännande att rapportera. :p Men i påsk fick jag i alla fall kameran med mig, så här är hon på dygn 247.

p4010021_5161ca229606ee4b8cc39adb.jpg

Fin bild på Ariel, nu syns magen mer! :love:

*kl*

Min badboll idag, på 253 d. (ursäka dålig bild med mob.) Hon fyllde 21 år igår,som firades med äpple och morötter till tantens belåtenhet :love:

a9n6ep.jpg

Förstår jag dig rätt at du tänker låta fölis vara ute hela dagar utan mölighet att ligga torrt? Isåfall skulle jag oroa mig för en sjuk fölis.

Jag kommer inte släppa de i hage dag 1-2 utan vänta tills infektionsrisken genom naveln avtagit och de har bondat ordentligt. De kommer troligen få röra sig lite på stallplan. Sen kommer de få vänja sig successivtmvid hagen, allt beror på väder och vind. Fölis ska ha möjlighet att lägga sig på torrt underlag och vila med jämna mellanrum.

Dag 305 här. Lite juver och magen växer fort och fölis kör fortfarnde raveparty där inne.

har jag skrivit det? Står klart och tydligt att utevistelsen beror på väder. Och det finns snö i hagen, men för det betyder det inte att hela hagen är full av det. här har vi problem med torka, så torr liggplats finns det gott om.. Däremot är jag orolig att fölis ska halka på den lilla snö som finns kvar!

Vi får hålla tummarna att h*n han komma ut hit. H*n verkar kunna mycket om dräktigheter så jag hoppas verkligen att 3 mil inte är för långt :)

Inget föl inatt. Kanske man ska börja skriva någon sorts fölningslåt?

Hoppas att h*n kan komma ut snart, så att du får svar på dräktigheten:)
Du får knåpa ihop en fölsång, funkar den får du dela med dig sen ;)

Beroende när på dygnet fölet föds så lär de få sto inne va 12-24 timmar beroende på hur sto + föl mår. Sen beror det mycket på vädret också. Räknar med att inom 1 vecka kommer de gå ute från 7 på morgonen till 21 på kvällen, samma tider som övriga hästar i stallet. Jag jobbar natt och har möjlighet att ta in dem vi dåligt väder osv. VI har fortfarande snö i fölhagen, så det är lite trist:(

Då får vi hoppas att inte ungen får lunginflammation/allvarlig förkylning. Småttingar tål sällan att ligga på kall mark oavsett om det är snöfritt och fint väder. Dessutom har många ston svårt att stå stilla så länge att fölet hinner vila ordentligt när de är ute i hagen. Detta medför väldigt trötta föl som överanstränger sig då det får stå och gå alldeles för mycket.

Då får vi hoppas att inte ungen får lunginflammation/allvarlig förkylning. Småttingar tål sällan att ligga på kall mark oavsett om det är snöfritt och fint väder. Dessutom har många ston svårt att stå stilla så länge att fölet hinner vila ordentligt när de är ute i hagen. Detta medför väldigt trötta föl som överanstränger sig då det får stå och gå alldeles för mycket.

Konstigt! För uppfödaren här som har alla sina gemensamt på lösdrift har då aldrig haft sjuka föl! Alla gör vi olika och inget är rätt eller fel. Våra får så mycket utevistelse som möjligt. Men sen verkar alla missa den där meningen att allt beror på hur sto och föl mår! Märker man att de inte orkar vara ute så är det ingen som kommer stå och ta tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar