Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

KL

Färska bilder från idag! 13 dagar kvar till beräknad fölning.
Förra året fölade hon 9 dagar för tidigt och visade tecken samma morgon, alltså en dam som inte drar ut på saker :D
Hon har märkbara värkar och har gått runt i boxen från och till ikväll samt lagt sig ner ett par gånger.

903642_10200499186017457_1497530620_o.jpg

484212_10200499186777476_242224995_n.jpg

Har bild på fääärdigt juver från igår em. Som resulterade i föl halv ett imatt. Kan skicka den som mms om ngn vill lägga in den. Kan du Grandezza?

Grattis! Väntar på bild :laugh:

Kl
Inte det minsta avundsjuk på er andra som har fått eller snart skall få :p
Min har gått in i 280 dygn nu, rund och fin, fölis blir nog en riktig galopp häst, springer runt så magen far fram och tillbaka på stackars T men hon tar det med ro än så länge.

Kommer inte att ha några problem med övervakningen i Maj då jag blev arbetsbefriad igår :cool: så nu väntar vi bara på att övervakningskameran skall komma så vi får installera den och testa, sen kan jag ligga och glo nätterna igenom :D

Känns nästan löjligt att vaka på mitt sto;) hon går halvfullt juvert. Men sist fyllde hon det inte innan föl, och inte min ponny heller.

Mitt sto har 8 dagar kvar till "bf" :)

Snacka om tydlig bild på släppta bäckenband! Hoppas natten gått bra. :)

Kl
Hejar i det tysta på er allihopa, jag vill också ha en dräktig att mysa med!

(Grattis på födelsedagen)

*kl*

Mares secred code of honor :D:

1.No foal shall be born until total chaos has been reached by all involved. Your house must be a wreck, your family hungry and desperate for clean clothes, and your social life nonexistent.

2.Midwives must reach the babbling fool status before you foal out. Bloodshot eyes, tangled hair and the inability to form a sentence mean you're getting close.

3.For every bell, beeper, camera or whistle they attach to you, foaling must be delayed by at least one day for each item.

4.Vet check, add a day, internal add three. If you hear the words, "She's nowhere near ready. You'll be fine while I'm away for the weekend," Wait 12 to 16 hours and pop that baby out!

5.Owner stress must be at an all time high! If you are in the care of someone else, ten to fifteen phone calls a day is a sign you're getting close. When you hear the words "I can't take it anymore!" wait three days and produce a foal.

6.You must keep this waiting game interesting. False alarms are necessary! Little teasers such as looking at your stomach, pushing your food around in the bucket and then walking away from it are always good for a rise. Be creative and find new things to do to keep the adrenaline pumping in those who wait.

7.The honor of all horses is now in your hands. Use this time to avenge all of your stable mates. Think about your friend who had to wear that silly costume in front of those people. Hang onto that baby for another day. OH, they made him do tricks too! Three more days seems fair. Late feedings, the dreaded diet, bad haircuts, those awful wormings can also be avenged at this time.

8.If you have fulfilled all of the above and are still not sure when to have this foal, listen to the weather forecast on the radio that has been so generously provided by those who wait. Severe storm warning is what you're waiting for. In the heart of the storm jump into action! The power could go out and you could have the last laugh. You have a good chance of those who wait missing the whole thing while searching for a flashlight that works!

9.Make the most of your interrupted nights. Beg for food each time someone comes into the stable to check you. Your stable mates will love you as the extra goodies fall their way too.

10.Remember, this code of honor was designed to remind man of how truly special horses are. Do your best to reward those who wait with a beautiful filly to carry on the mare code of honor for the next generation of those who wait!

6.You must keep this waiting game interesting. False alarms are necessary! Little teasers such as looking at your stomach, pushing your food around in the bucket and then walking away from it are always good for a rise. Be creative and find new things to do to keep the adrenaline pumping in those who wait.

Låter precis som min :S Nu är vi visserligen bara på dygn 306, men hon har tjafsat med ensilaget i en vecka eller två. Äter upp allt på nätterna, på dagarna sprider hon bara runt det. Häromdagen blev jag jätteorolig för hon betedde sig jättelustigt när jag var i hagen. Hon bara vände rumpan åt mig vad jag än gjorde.... Visade sig att hon hade utnämt mig till Förste Rumpkliare :cool:

kl

Grattis till fölisarna alla som fått! Enligt den nålade tråden är det 6 föl som kommit till världen! Var har Föl födda 2013-tråden tagit vägen? Vill ju läsa om de små liven :)

Såhär såg min dam ut igår.

ellan_20130325_5150be7a9606ee7df77cc0b1.jpg

Och juverbilder

tuttar_20130325_5150bd809606ee7d8b09321c.jpg

ellatuttar_20130325_5150bd149606ee7df390056f.jpg

Är detta vad man kallar för kristall?
Hon har haft större till och från i några veckor men det känns inte riktigt som en vaxpropp.

Nu har jag halvvakat i 40 dagar. Går upp några gånger om nätterna och kollar på monitorn men det enda hon gör är äter, vara sur mot magen och stå i sitt hörn och halvsova.
Hon har blivit ganska lös i magen. Brukar dem bli det i slutet av dräktigheten? Går det att göra något åt det?
Imorse hade hon inte ätit upp sitt kraftfoder. Känns konstigt när mitt matvrak till ponny börjar lämna kvar mat :D
Alla ödemen är i stort sett borta och hon har nu börjat springa runt med sin kompis i hagen igen!

Grattis till alla som redan fått sina underbara föl! :love:

Det där kan man nog kalla kristall ja.

Jag tycker att ditt sto ser lite tunt ut, får hon i sig ordentligt med protein?

Ja, jag räknade ut foderstat. Hon skulle då ha 5 kg hösilage och 1 kg kraftfoder som högdräktig.
Jag kan säga att så blev det verkligen inte.
Just nu har hon fri tillgång på natten och 1,5 kg kraftfoder. På dagen får hon ca 5 kg + fri tillgång till halm då hon fortfarande går med sin ranghöga hagkompis som inte får gå på fri tillgång.
Så fort jag kan slå ner ny stolp så får hon en egen hage med fri tillgång.
Hösilaget har väldigt bra/höga värden.

Vad kan jag ge henne annars för att få i henne mer protein?

När jag pratade med personalen på granngården så sa dem att hon inte ska ha mycket protein för då blir hon fet :confused:
Jag tänkte att så är det väl inte?
För det första är det väl energin som gör dem feta och för det andra så går väl mycket av näringen till fostret?

det kanske är bilden som luras men jag tycker att hon ser kantig ut över rygg och bak.
Om du tänker bort magen så ser det inte ut som att hon har så bra hull, digivningen kommer ta ännu mer på henne så är hon lite tunn nu kommer hon falla ur när fölis kommer.

Vad är bra värden? hur höga är de? och hur mycket petar hon i sig på natten?
med ett bra hö borde en ponny klara sig fint egentligen.

ja det är energi som gör de feta men även protein, proteinöverskott blir fett men kräver även energi för att förbrännas. men just tunn överlinje är oftast brist på protein.

Hösilaget har 68 g smrp/kg ts och 11,1 MJ/kg ts.

Jag tycker att hon borde klara sig på det och hon är tunnare nu än vad hon någonsin varit. Hon är normalt ganska rund.

Det andra, odräktiga, stoet (varmblod) klarar sig fint på hösilaget och krafft grund även om hon är svårfödd.

Hon äter inte så mycket jag jag vill, ibland äter hon inte mer än 5 kg/dygn och ibland kan hon klämma i sig upp mot 20 kg/dygn.
Jag har märkt att hon hellre står och pillar i halmen istället för hösilaget och kraftfodret äter hon vääldigt sakta.

Finns det något tillskott man kan ge med protein? Har hört att man kan ge potatisprotein till hästar som har svårt att hålla hullet uppe.

Min ville inte alls hålla något vidare bra hull i början av dräktigheten, oavsett hur mycket jag proppade i henne kunde jag ändå skymta revbenen (GENOM vinterpälsen! :eek: ) när hon flyttade i månad 5 började vi ge henne soja, och vilken skillnad det blev! 1 dl Soja samt 2 kg krafftfoder 125 om dagen, exakt hur mycket hö hon får är jag osäker på då det inte är jag själv som utfodrar, jag sa "hon säger till om hon är hungrig, men hon ska ha mycket hö. 12 kg+/dag." och hon får mycket hö men har inte vägt det. Tydligen kastar de åt henne extra också när de hämtar in sina hästar ibland om hon har slut. Så soja fungerade bra till min när hon inte ville lägga på sig under dräktigheten. :)

ja det var lite märkligt, det höet borde hon livnära sig bra på.

jag orkade inte leta upp potatisprotein så kör på krafft muskel, består till största del av potatisprotein.

Ja, det verkar vara en del ston som inte riktigt vill hålla hullet. Men det är väl inte så konstigt, fostret vill ju bli stort :d

Vad är det för soja du har använt?
Är det något speciellt för hästar eller vanligt som man köper i mataffären?

Detta med dräktiga ston är en helt ny grej för mig, en hel vetenskap!

Nu äter hon bara vanliga Granngårdens avelspellets och det är 110 g smrp så det är nästan som Groov 125.

Detta är såå jobbigt :grin:

Jag sitter nu och kollar i Kraffts foderkatalog och det jag fastnat för är MUSKEL och PLUSS protein.

Muskel. Kan man blanda det med kraftfodret hon redan får då?
Om man skulle ta Pluss protein så skulle man bara ha hö och havre, inget pelleterat färdigfoder.

Vi har bara två butiker med hästfoder här i närheten så jag får hålla tummarna att dem har något av dessa hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar