Sv: Dräktiga ston 2012/2013
Jag menar om något händer. Folk kan ju bli utkastade från stall av olika anledningar, utebliven betalning, nya ägare osv. Vad säger lagen då? Att man ska vägra flytta hästen och ockupera boxen?
Jag har ju tex mitt sto inackorderad på ett stuteri. Om något händer stuteriägarna, tex en bilolycka, då måste jag ju ta hästen därifrån om ingen kan sköta den! Oavsett om hästen är beräknad att föla när som helst.
Gud förbjude att något sådant skulle hända, mitt sto står på ett fantastiskt ställe numera!
Men jag har även haft mitt dräktiga sto uppstallat på ett ställe som jag inte kan säga mindre än vanvård hur det slutade där! Nu skötte de sig före fölning, när stoet fölade och över betet, så det var senare jag var tvungen att i panik hämta min sjuka häst (sjuk pga vanvård). Men vad hade jag då gjort om det visat sig att stoet blev sjuk en månad innan beräknad fölning?
Och ja, jag hade valt stället på rekommendation, kollat upp det, och det var fullskötsel det var tal om, jag hade inte möjlighet att sköta hästen själv.
Jag vet ju att lagen kan tjafsa och drabba oskyldiga som gör allt för att det ska bli rätt, det jag är nyfiken på är om jag då kan dömas för djurplågeri, misskötsel av häst eller något om jag flyttar stoet sent under dräktigheten. Finns det undantag från lagen?