Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

En fråga.. Ni som tar ur några droppar, gör ni det efter att det börjar droppa mjölk eller mjölkar ni ur trots att det inte kommit någon vätska av sig självt tidigare?

Jag klämmer fram för att se färg, konsistens och klibbighet, dock ej ofta, och är väldigt noga med att ha rena händer.

*KL

Min galanta dam idag:
wixi_mars_5153671addf2b35c4575a6c5.jpg

Man flyttar någonstans med två månaders uppsägningstid så hamnar man inte i den sitsen.

Jag menar om något händer. Folk kan ju bli utkastade från stall av olika anledningar, utebliven betalning, nya ägare osv. Vad säger lagen då? Att man ska vägra flytta hästen och ockupera boxen?

Jag har ju tex mitt sto inackorderad på ett stuteri. Om något händer stuteriägarna, tex en bilolycka, då måste jag ju ta hästen därifrån om ingen kan sköta den! Oavsett om hästen är beräknad att föla när som helst.
Gud förbjude att något sådant skulle hända, mitt sto står på ett fantastiskt ställe numera! :)

Men jag har även haft mitt dräktiga sto uppstallat på ett ställe som jag inte kan säga mindre än vanvård hur det slutade där! Nu skötte de sig före fölning, när stoet fölade och över betet, så det var senare jag var tvungen att i panik hämta min sjuka häst (sjuk pga vanvård). Men vad hade jag då gjort om det visat sig att stoet blev sjuk en månad innan beräknad fölning?
Och ja, jag hade valt stället på rekommendation, kollat upp det, och det var fullskötsel det var tal om, jag hade inte möjlighet att sköta hästen själv.

Jag vet ju att lagen kan tjafsa och drabba oskyldiga som gör allt för att det ska bli rätt, det jag är nyfiken på är om jag då kan dömas för djurplågeri, misskötsel av häst eller något om jag flyttar stoet sent under dräktigheten. Finns det undantag från lagen?

kl
Skulle sätta på täcket idag, knappt att gjordarna räckte runt;)
Och häromdagen när jag kollade till henne i hagen så både såg och kände jag fölis:love: Viftade med benen rätt kraftigt där inne. Stoet gillade inte att jag tryckte på magen, fick akta mig för hennes bakben... :angel:

kl
Skulle sätta på täcket idag, knappt att gjordarna räckte runt;)
Och häromdagen när jag kollade till henne i hagen så både såg och kände jag fölis:love: Viftade med benen rätt kraftigt där inne. Stoet gillade inte att jag tryckte på magen, fick akta mig för hennes bakben... :angel:

Mysigt! :love: :love:

kl

Juvret på min tjej växer lite dag för dag. Dock är det en hel del kvar att fylla upp, och tur är väl det, hon är "bara" på dygn 309 idag :)
o09kt4.jpg

KL: Hur vet man när juvret är fullt? Varje dag har jag trott att nu kan det nog inte fyllas så mkt mer och så har det varit betydligt mer fyllt nästa dag. Men nu känns det verkligen "fullt" och mkt spänt, ser ut som ett kojuver. Har inte mjölkat ut någon mjölk för att kolla läget (har inte vågat), men det känns som att det är nära nu..

Såhär ser ett fullt juver ut, komplett med vaxproppar. Båda är tagna samma dag som fölning (olika ston). Men, inte alla ston fyller sina juver eller sätter vaxproppar innan fölning....

IMG_4207_zps66d93f46.jpg

IMG_1373_zps0ad9fa25.jpg

KL: Hur vet man när juvret är fullt? Varje dag har jag trott att nu kan det nog inte fyllas så mkt mer och så har det varit betydligt mer fyllt nästa dag. Men nu känns det verkligen "fullt" och mkt spänt, ser ut som ett kojuver. Har inte mjölkat ut någon mjölk för att kolla läget (har inte vågat), men det känns som att det är nära nu..

Titta bakifrån mellan bakbenen när skåran mellan juverhalvorna är helt borta och det ser ut som en enda "påse" bakifrån då är juvret uppfyllt, skiljer massor hur olika ston ser ut vid spenarna när det är fyllt.

Titta bakifrån mellan bakbenen när skåran mellan juverhalvorna är helt borta och det ser ut som en enda "påse" bakifrån då är juvret uppfyllt, skiljer massor hur olika ston ser ut vid spenarna när det är fyllt.

Kan detta verkligen stämma?
Jag är ju förstagångare så noll koll.
Tittar man bakifrån på mitt sto stämmer detta in på henne, men annars tycker jag inte hennes juver är fyllt om man jämför med alla era andras bilder

wrangler: Tusen tack för jättetydliga bilder! Då är jag inte helt ute och cyklar, min hästs juver ser ut som det på övre bilden, dock utan vaxproppar.

Gylle: Ska göra det direkt! Tack för tipset!

Kan detta verkligen stämma?
Jag är ju förstagångare så noll koll.
Tittar man bakifrån på mitt sto stämmer detta in på henne, men annars tycker jag inte hennes juver är fyllt om man jämför med alla era andras bilder

Jag tror vinklarna på bilderna kan göra mycket också, och ljuset. Mitt stos juver är rätt sladdrigt och inte alls spänt, ser "mer" ut på mina bilder än i verkligheten. Samma med magbilderna, i verkligheten är mitt sto som en medicinboll, men på de flesta bilder jag tagit ser hon rätt slank ut.

Du ser ju tom på dessa bilder även om de inte är tagna bakifrån att hon har en djup skåra mellan juverhalvorna baktill. Hinner inte nu men kan lägga upp några bilder senare i kväll så förstår du vad jag menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar