Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jodå, den bakre "påsen" är fylld och ingen tendens till skåra där inte (på min häst alltså).. Idag har hon reagerat när jag känt på juvret, vilket hon inte har gjort tidigare, så det spänner nog..

521351_10200926942519805_1134065711_n.jpg

vi väntar med spänning på resultat jag lånade ut mitt sto men kan lova att jag är väldigt nyfiken på resultatet nu:angel:

hon är i på 341 dagen på kortet knäppt i går kväll

Här ser du vad jag menar tyvärr saknar jag foton sista dagarna tröttnade på hennes juver då hon ställde sig med i stort sett färdigt juver mer än en vecka före hon behagade klämma ur sig ungen bara för att juvret var det som var tydligast fölningen innan den gången fölade hon samma natt som juvret var helt färdigt på morgonen. Så hon var ju tvungen att se till att matte fick ett antal vaknätter gången efter genom att sätta juver mkt tidigare den gången.

18 dagar före fölning
cijuv090523.jpg

10 dagar före fölning
cjuvb090531.jpg

6 dagar före fölning
cjuvb090604.jpg

Nu är inte bilderna helt bra för det skiljer lite i vinkel men man ser hur skåran mellan halvorna blir mindre och mindre.

Hur länge ungefär är vanligast att de går med fullt juver innan de fölar? Vet att det kan vara väldigt olika men är det vanligast att det handlar om någon dag eller någon vecka?

KL.
Här är en bild på mitt sto, färdigt juver några dagar innan fölningen.
Lite dålig vinkel men tycker man tydligt ser att "skåran" nästan är borta baktill :)

20120522_202327_zpsd00eabb2.jpg

Det är detta jag gillar med buke! Här får man massor av "gratisinfo" bara att suga åt sig o se om den går att applicera på sin egen häst. Min Grålla är på dag 296 så här händer ju inte så mycket. Hon äter normalt, fri tillgång på hösilage och ca 1 kg helhavre+mineraler och kalk. Verkar funka. Men jag blir helt ställd när jag läser (o såg bild) på Yuccas häst att den skulle ha en uträknad foderstat på 5 kg hösilage??? Måste ha tappat en 1:a framför 5:an?

kl

3 veckor till föl. Boxen är skurad, desinficerad och halmad. Stor mage men inga stora juver.
E är pigg och äter bra, hon får nu 5 kg Grov 125, 1 kg betfor och fri tillgång på hö (går 15 kg+ per dag). Får nog säga att hon är i ganska bra hull.

Bild från förra helgen, smutsiga hästar jag vet..
IMAG0319_zps4ee74989.jpg

Hon springer ff en del och busar, hon har aldrig varit en gångartshäst, men nu är det verkligen myrsteg som om hon bär på korgar med ägg :D

Ja, jag kan säga att jag blev lite chockad själv när jag märkte att hon bara skulle ha 5 kg. Hon har, utan att vara dräktig, ätit ca 8 kg och inget kraftfoder och då har hon varit väldigt rund och go. Detta utan beräknad foderstat, tyvärr.

Nu har hon äntligen fått en egen hage och går på helt fri tillgång på hösilage och halm (även inne om natten).

Hon äter nu kraftfodret(2 kg granngårdens avelspellets) igen men hösilagen är jobbigt. Tror inte hon åt mer än 3 kg igår när hon fick en hel bal i hagen. Och ändå är dem ute minst 12 h...

Borde jag köpa lucern?
Det ska väl vara som grovfoder?

ellan_29032013_51556324e087c348a8502aa1.jpg

Såhär ser hon ut idag

Senast ändrad:

5 kg grovfoder, vad är det för knasboll som tycker en häst i den storleken ska ha så lite?! :eek:

Vad jag lärt mig är att hästen minst ska ha 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt, så 5 kg/dygn måste ju då vara minimimängd för en mindre ponny! Min kompis gav 4-5 kg hö till sin minishettis/dygn och han var finfin i hullet...

5 kg grovfoder, vad är det för knasboll som tycker en häst i den storleken ska ha så lite?! :eek:

Vad jag lärt mig är att hästen minst ska ha 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt, så 5 kg/dygn måste ju då vara minimimängd för en mindre ponny! Min kompis gav 4-5 kg hö till sin minishettis/dygn och han var finfin i hullet...

1 kg TS (torrsubstans) per 100kg häst dock skall man inte missa att allt grovfoder räknas in för att uppfylla detta alltså även tex halm eller lucernpellets.

Så står hästen tex på halm och äter av denna kan detta mkt väl vara uppfyllt på den mängden. Svårt att se riktigt på fotot men jag gissar att det faktiskt är en ponny och inte en stor häst även om den ser "stor" ut på kortet.
Säg att den har en normalvikt på 400 kg ja då skall den ha 4 kg TS per dygn för att uppfylla sitt tuggbehov. 5 kg torrhö (84TS) är 4,2kg TS, så är det ett torrt hösilage alternativt att hästen står på halm så behöver det inte alls vara så att inte minimibehovet täcks.

Så där vill ju jag att min ponnys tuttisar ska se ut..dom börjar bli lite större men det går inte att få fram så lite som en droppe ur dom.
Hon Äter med mycke god aptit och är pigg och glad..har släpp bäckenbanden..vulvan är lång och magen hoppar runt i vild galopp..men inge föl..man blir lite seg av att inte få sova så mycke längre..
Vi skulle ha haft föl den 14 /3 och det va 15 dagar sedan. Visst kan dom ju gå över men det känns lite oroligt.
Nåja den måste ju komma någon gång (hoppas jag)

Ja det är en ponny du har eller hur? Men spelar ingen roll, 5 kg är på tok för lite för en dräktig märr. Luzern hackat strå gillar jag, det är som hö men mycket proteinrikt.

Hunter: Herregud 5 kg kraftfoder? Om jag gav så mycket som 3 kg till min så skulle hon riva hela stallet...:D

Ja, hon är en D-ponny.
Självklart förstår jag att 5 kg är på tok för lite, jag skulle aldrig fodra så lite :)
Hon får som sagt fri tillgång på hösilage nu men äter inte så mycket som hon borde.
Jag köpte lucernpellets så jag hoppas att hon äter detta.
Hur sakta bör man vänja in dem vid det nya?
Vad är det för skillnad på hackad och pelleterad?

Som valigt har jag 1000 frågor :D

Jag sitter nu och kollar i Kraffts foderkatalog och det jag fastnat för är MUSKEL och PLUSS protein.

Muskel. Kan man blanda det med kraftfodret hon redan får då?
Om man skulle ta Pluss protein så skulle man bara ha hö och havre, inget pelleterat färdigfoder.

Vi har bara två butiker med hästfoder här i närheten så jag får hålla tummarna att dem har något av dessa hemma.

Kl
Nu hänger där vita droppar istället, o slidan är svullen med lite blod i...

Åh tack för dom bilderna !
Eftersom både jag och min prinsessa är förstagångare är nerverna på helspänn. Hon är på dag 305 och satte ordentliga juver i början på veckan. Så klart drabbades jag av panik och trodde hon skulle kasta direkt. Nu kan jag ha koll med hjälp av dina bilder och idag såg jag att skåran emellan är där den ska. Skönt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar