Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Någon som vet om detta med att hon är lös i magen?? :confused:
Kan det bero på underskott/överskott av något foder?

Jag räknade på Muskel, när jag gjorde Óskadís foderstat. Då skulle hon ha 0.8 kg / dag nu i högdräktigheten, och då har vi ett helt okej hö.

Dock blandar jag ut det med Groov 125.

Ja, det verkar vara en del ston som inte riktigt vill hålla hullet. Men det är väl inte så konstigt, fostret vill ju bli stort :d

Vad är det för soja du har använt?
Är det något speciellt för hästar eller vanligt som man köper i mataffären?

Detta med dräktiga ston är en helt ny grej för mig, en hel vetenskap!

Nu äter hon bara vanliga Granngårdens avelspellets och det är 110 g smrp så det är nästan som Groov 125.

Detta är såå jobbigt :grin:

Soja som ser ut som gult smågrus typ, bör finnas att köpa i hästaffärer, men de hade soja sen tidigare i stallet dit jag flyttade henne som de inte hade någon användning för så jag fick ta av det så jag har inte köpt något själv. Tveksamt om det finns i mataffär. :angel:

Min får bara Muskel och hö, är så höga energivärden i höet att jag inte kan ge något kraftfoder som innehåller energi alls i stort sett. Lite havre får hon också, mest för smakens skull. Och Kraffts Vit mineraler, vi har så sjukt mycket kalcium i marken här... Därför stämde det inte med mineralbalanserna i Pluss protein heller.

Senast ändrad:

Ny här i tråden. Går i väntans tider. Min kallblodspålla är dräktig medPRE hingsten Sevillano.. Dag 290 idag. Första fölet både för mig o henne, nervöst! roligt o spännande att läsa om alla era andra ston:) Tänkte lägga in en bild men fattar inte hur man gör .....

Senast ändrad:

Du måste lägga bilden i ett fotogalleri på nätet först. Sen kopierar du direktlänken till bilden, klickar på det lilla fotot i övre raden när du skriver inlägg och klistrar in där.

Inte några tecken på fölning hos oss än... Den lilla rackaren borde varit här nu, men icke!
Fullmåne & stjärnklart, tycker de kunde blivit ett fint tecken, men not!
Lika pigg och glad som alltid :D

Inget föl här heller..skulle ha kommit den 14/3.Men den hoppar runt och verkar trivas med tillvaron så vi får väl vänta.
Förr eller senare så MÅSTE den ju komma..bara så oroligt att vänta.

Känns som om det är några stycken som går i väntans tider, att det är dags för fölis!!!

Så tänkte göra föl dansen för er nu, så era små fölisar kommer :) :) :)!!!
Är ju så mysigt med fölis! :) :)

Inget föl här heller..skulle ha kommit den 14/3.Men den hoppar runt och verkar trivas med tillvaron så vi får väl vänta.
Förr eller senare så MÅSTE den ju komma..bara så oroligt att vänta.

Det mest komiska vore ju om donnorna bara "Nä, för dålig vår. Vi väntar till nästa år." och POFF så har vi åringar på en gång. Intressanta fölvisningar det skulle bli. :angel:

Jag blev dumpad av min sambo, så nu flyttar jag faktiskt hem med hästen i slutet av April och kan fölvaka själv! :banana: Säger upp mig på jobbet och satsar på plugget istället, kommer ha så mycket mer tid över till den lilla. :love:

Det mest komiska vore ju om donnorna bara "Nä, för dålig vår. Vi väntar till nästa år." och POFF så har vi åringar på en gång. Intressanta fölvisningar det skulle bli. :angel:

Jag blev dumpad av min sambo, så nu flyttar jag faktiskt hem med hästen i slutet av April och kan fölvaka själv! :banana: Säger upp mig på jobbet och satsar på plugget istället, kommer ha så mycket mer tid över till den lilla. :love:

Jag gillar att du ser det som något positivt att blivit dumpad, så att det blev mer tid över för hästarna :) De kommer alltid på första plats!

Jag gillar att du ser det som något positivt att blivit dumpad, så att det blev mer tid över för hästarna :) De kommer alltid på första plats!

Hahaha, jo, men saken är den också att det inte varit en hållbar situation för mig att plugga 55%, jobba 75% med minimilön och till hösten betala för 2 hästar. Något hade jag varit tvungen att ändra, antingen ge upp plugget (vilket är en ganska dålig idé) eller flytta hem tills jag pluggat klart, nu har jag inget som håller mig kvar här längre så det var ett ganska enkelt beslut. Lägg till lite ångest över att jag knappt hunnit med att träffa mitt hjärta på sistone så ska det bli så sjukt skönt att bo på gården där jag har henne och fölet!
Nu kanske jag tillochmed har möjlighet att låna in en trevlig häst att träna/tävla med under tiden. Det har inte funnits en suck för mig att ha tid och råd med det. Så det är mycket positivt också! :D

Nu har jag inte koll på när ditt sto ska föla, men du har väl koll på att man inte får flytta dräktiga ston 35 dagar innan beräknad fölning?

Nu har jag inte koll på när ditt sto ska föla, men du har väl koll på att man inte får flytta dräktiga ston 35 dagar innan beräknad fölning?

Jadå, hon är beräknad till 330 dagar 1 Juni. Kommer troligen flyttas sista helgen i April, dvs ca 37 dagar innan beräknad fölning... :p Har jag möjlighet kommer jag flytta henne tidigare, det beror helt på om jag kommer kunna bygga hagar så allt är klart tidigare.
Delvis för att jag vill flytta henne i god tid, delvis för att jag själv inte vill bo kvar här.

Ponte - I och med att stallägaren där hon står nu gick bort är jag tvungen att flytta hästen, vi flyttar båda hem till mina föräldrar nu.
Undrar om jag kan få farsgubben att ge upp carporten och bygga om det till vindskydd... :angel:

kl
Här har det gått upp o ner (mest ner), juvret har blivit mindre o mjukare, tills i morse, då var det spänt igen (dock ej färdigt), och i em var det ännu större och lite vitare vätska i juvret, jag passade på att fånga upp 2-3 droppar och kollade med reffen, den visade då på 23 :laugh: Dygn 337 idag (hon har aldrig gått längre än 337d;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar