Dräktiga eller ej??

Sv: Dräktiga eller ej??

Jo visst känns det lite grymt, men ljust detta var jag ju inne på tidigare under säsongen också. Hon behöver säkert vila, har ju haft 5 föl nu på 5 år. Hoppas dina fortsätter så du får två gulliga nästa år.

Åhh så tråkigt!Beklagar verkligen! :(

Ja men då får hon sin viloperiod nu då i allafall...så kan du ju köra på tidigt i vår istället.

Mitt sto (islandshäst) ultraljudades dräktig på dygn 20-21 med Jarl fra Budardal.

Hon fick kolik förra helgen ca dygn 84 vet, som var ute och kollade koliken kunde inte känna något foster då. :mad: Ska ta ut vet, igen för ultraljud. Det märkliga är att hon inte brunstat igen, hon brukar ha ganska kraftiga brunster. Kan det ha gömt sig?!

Jo precis. Men det lutade ju åt detta hållet i mina funderingar hela tiden. Har dock ej sett någon brunst. Men han varken kände eller såg något på ultrat så då borde det ju vara så.

Har du fått rodochocher så vidta åtgärder i samarbete med sakkunniga så inte nästa föl går samma väg

Mitt electro sto(ue pider piper**) tog sig på en enda gång. Iår betäckt med Santa cruz. Har ett härligt hingstföl efter Acribori iår...

Tyvärr så tog sig inte mitt andra sto (Gassendi- Furidant) trots en massa behandlingar. troligen pga av hennes ålder... Försökte få henne dräktig med Acribori... troligen en av dom få som inte tog sig med honom...:-)

Så nästa år blir det bara ett föl här på gården...

visst kan dom gömma sig! beroendes på var i livmodern ägget fastnar så kan det "halka över bäckenkanten". min veterinär är lång och stor med rejäla babianarmar :rofl: men kunde ändå inte hitta något foster vid oktoberkontrollen. men han gav sig sjutton på att hon var dräktig då livmodern kändes sådan, han försökte igen en vecka senare och då fanns fostret där! hade halkat till ett nytt läge :D

men ett annat sto jag har nu brunstar också kraftigt och sedan inget, men hon var skendräktig och är det fortfarande trots igångsprutningar, behandlingar och bortsprutningar.
så var inte för säker på saken.
allt är inte veterinärernas fel...

Hmm, kanske min inte har resorberat i alla fall då? Kanske skulle ta och åka med henne om någon månad och ultra igen. Har ju inte sett henne brunsta alls. Inget syntes ju heller på 16 dygn, men på 19 syntes det.

Nu blev jag konfunderad här. Hur hade ni andra gjort? Låtit det vara och ansett att hon ej var dräktig eller åkt och ultarat igen?

Båda mina ston är fortfarande dräktiga på 90dygn, kollade det ena stoet på stationen, men de gör inte UL på 90dygn så då fick amluatoriska kolla det andra stoet då de var här och vacsinerade hennes årsföl. Så nu är det bara att hålla tummarna att det fortsätter att gå bra så blir det ett Akribori-Magritte föl och ett Blue Hors Romancier - Atletic boy xx (xx-sto) nästa år.

Kan mycket väl vara så att fostret gömt sig.
UL:ade mitt sto först på vad jag trodde var 23 dygnet men som var betydligt mer, då var där ett foster.

UL:ade igen på ca:125 dygnet och då var där också ett foster, dock hade vet svårt att hitta det till att börja med. Men det fanns där.
Så nu är det bara att hoppas att det ska komma ett litet föl i slutet av april. =)

Mitt gotlandsruss blev dräktigt på första försöket. I april kommer en fölis e. Timon-Hubertus-Raketen om allt går som det ska!

Hur har jag missat denna traden?????? :confused: :confused:

Mina ston ar alla draktiga: :banana: :banana: :banana:

Doura, 14 ar, e. I'm A Star, draktig (semin) pa forsta forsoket (hon ar hur bra som helst!! :bow: ) med Selle France D'Alme. Har hingstfol vid sidan e. Lightning Diamond. Hon var aldrig inriden och har haft 10 fol hiitills, bla Stilo Top Knotch som toppade de tyska Elite Sales forra aret.

Connemara-stoet, 9 ar e.Boden Park Finnard (Ashfiled Sparrow) ar draktig med Tighe. Tog andra gangen med naturlig betackning i hand. Har sto fol i ar e. Silver Cloud.

Clydie, 3 ar, korsningssto, draktig pa forsta forsoket med STOR (1.85) skackhingst. Hennes forsta fol. Blir intressant att se vad som kommer ut. Stoet har gangarter utan dess like och hoppar hus utan att tveka. Forhoppningsvis kommer jag att vinna OS med avkommorna!! :idea:

Hoppas att det gömt sig. Hon har fortfarande inte brunstat. Har inte haft ute vet, igen. Bygger om stallet så där ser ut som ett slagfält. Tänkte plocka ut vet, när det inte stinker målarfärg längre. Pållarna går fortfarande på bete.

håll oss uppdaterade....jag är tyvärr begis på att min inte kan ha gömt sitt foster då hon är UL:ad 3-4 ggr till därefter för att kontrollera den medicinska statusen då hon hade en defekt i livmodern. så där är det ingen Haly-bebis :(
är dock jätteskendräktig och har varit det nu i över en månad trots att vi försökt spruta bort det... juverna står rakt ut på henne...

Idag UL:ades mitt gammelsto (skm 23 år) på dygn 110, och hon är dräktig!!! :) Hon har varit skendräktig både 2002 o 2003 (dräktig och resorb. inom 40 d.).. men nu så kanske det kan gå bra, peppar..peppar!

Hingsten är ju inte direkt ung heller, 25 år & mfx.. men den ende tänkbara för stoet då båda är 100% eng-/crabbet blodslinjer!
Finns inte så många tusen sådana i hela världen.. :cry:

Håll tummarna för ett sto, gärna fux med vita tecken.. :d !!!

Ps) Det är arabiska fullblod det handlar om ;) Ds)

Senast ändrad av en moderator:

Då får jag hålla mina tummar och tår för dina hästar nästa år, eftersom att jag inte själv får någon då.

Hej!

Jag är nöjd efter denna sommarens 2 killar som vart stationerade hos mig, inget sto lämnade stationen odräktig utan alla var dräktiga, 2 dton vet jag tog sig 2:a brunsten men det var antagligen för att de redan brunstat ngn dag när hingsten anlände och att hingsten då ville kolla miljön innan han betäckte, nytt ställe och allt ju. Alla de andra stona tog sig 1:a brunsten.
Mina ston utom en 4-åring som aldrig vart hos hingst innan tog sig direkt vid handbetäckningen, 4-åringen tog sig 2:a brunsten.

Så jag måste ju säga att jag är nöjd med båda killarna och även min insats :D Om man nu kan säga att jag gjorde så mycket alls, hålla och styra rätt var det enda jag gjorde....

Mina ston är dräktiga såhär:

Hvesta dräktig med Vaengur ul 10 aug, 30 dygn ca
Elja dräktig med Vaengur ul 10 aug ett litet frågetecken på henne eftersom ägget syntes men vad det var i var svårare
Blika 4 åringen dräktig Hlekkur ul 29 juli dräktig 20 dygn ca
Emma dräktig med Hlekkur ul 29 juli tror det var 20 dygn på henne med (minns inte allt utantill)
Vaka dräktig med Vaengur ul 10 aug dräktig 35 dygn ca
Pila dräktig med Vaengur ul 10 aug dräktig 50 dygn
Hetta dräktig med Falki ul 29 juli dr 25 dygn ca
Hvesta, Elja och Vaka blev handbetäckta sent pga föl samt att jag ej ville ta på fölbrunsten. Emma kom ut sent till hingsten och Blika såg jag ingen brunst på förräns i slutet av juni, hon tog ej på den.

Jag tror jag minns siffrorna någorlunda rätt men får kolla i papprena hemma.

Jenny

Liknande trådar

Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Toudi
·
Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 896
Senast: Fenestra
·
Avel Någon som vet något mer än att ett av tre ston tog sig förra året på FAI från Laptop? Har sett ett väldigt fin 07:a efter honom u. ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: Lemeie
·
I
Avel Mitt ena sto kastade 6 veckor innan planerad fölning :( Seminerade därför ganska sent i år för jag ville ha några brunster som hon...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: imelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025