Sv: Dräktiga eller ej??
Hej!
Jag är nöjd efter denna sommarens 2 killar som vart stationerade hos mig, inget sto lämnade stationen odräktig utan alla var dräktiga, 2 dton vet jag tog sig 2:a brunsten men det var antagligen för att de redan brunstat ngn dag när hingsten anlände och att hingsten då ville kolla miljön innan han betäckte, nytt ställe och allt ju. Alla de andra stona tog sig 1:a brunsten.
Mina ston utom en 4-åring som aldrig vart hos hingst innan tog sig direkt vid handbetäckningen, 4-åringen tog sig 2:a brunsten.
Så jag måste ju säga att jag är nöjd med båda killarna och även min insats
Om man nu kan säga att jag gjorde så mycket alls, hålla och styra rätt var det enda jag gjorde....
Mina ston är dräktiga såhär:
Hvesta dräktig med Vaengur ul 10 aug, 30 dygn ca
Elja dräktig med Vaengur ul 10 aug ett litet frågetecken på henne eftersom ägget syntes men vad det var i var svårare
Blika 4 åringen dräktig Hlekkur ul 29 juli dräktig 20 dygn ca
Emma dräktig med Hlekkur ul 29 juli tror det var 20 dygn på henne med (minns inte allt utantill)
Vaka dräktig med Vaengur ul 10 aug dräktig 35 dygn ca
Pila dräktig med Vaengur ul 10 aug dräktig 50 dygn
Hetta dräktig med Falki ul 29 juli dr 25 dygn ca
Hvesta, Elja och Vaka blev handbetäckta sent pga föl samt att jag ej ville ta på fölbrunsten. Emma kom ut sent till hingsten och Blika såg jag ingen brunst på förräns i slutet av juni, hon tog ej på den.
Jag tror jag minns siffrorna någorlunda rätt men får kolla i papprena hemma.
Jenny