Dräktiga eller ej??

Sv: Re: Dräktiga eller ej??

*Lånar knapp*

I går morse var jag och kollade mitt sto igen efter 4: inseminerningen och ett hingstbyte (från Cagliostro till Chess) och hon var dräktig!!! :love:
Alla som jobbar på hingststationen jublade, det hade varit deras mål för säsongen sa de, ha ha! Ja jag, jag är i alla fall superduper glad!!!

Sv: Dräktiga eller ej??

Nu har jag kollat 6 av 7 betäckta ston.

Sto 1 cob dräktig har föl vid sidan 6 år
sto 2 WM dräktig har föl vid sidan 13 år
sto 3 WM dräktig maiden sto 6 år
sto 4 ridponny dräktig 21 år
sto 5 sekt B dräktig har föl vid sidan 4 år
sto 6 cob inte dräktig har haft föl 13 år, sprutas igång nu i veckan
sto 7 cob har ej kollats då hon ej är hemma, hade föl vid sidan 9 år

samtliga ston är betäckta med Ekbäckens Savoy RWM 32

Nobbeled skrev:
Sto 1: Bayard-Krevad(adoptivföl vid sidan) Dräktig på första försöket med Camaro M. Betäcktes på 30 dygnsbrunsten. Brukar vara svår att få dräktig :bow:

Sto 2: Walör-Lester(föl vid sidan) Ej dräktig på 17 dygn med Ravell .... vill ej komma i brunst trots sprutning....

Sto 3: Phaeton-Illusion(föl vid sidan Skulle betäckts på på fölbrunsten men gick ur den redan på 6 dygnet. Är sprutad men vill ej komma igång...... Ska betäckas med Nactus.

1 dräktig av 3 :( men skam den som ger sig :D
Jag kommer att försöka fram till mitten av augusti innan jag ger upp för säsongen.

Lill / Stall Nöbbeled

Sto 1: Har tappat mellan dygn 48 - 90 :cry:

Sto 2: Ej dräktig med 3 försök med Ravell och 1 med Bayron...... har alltid varit lätt att få dräktig med naturlig betäckning :crazy:

Sto 3: Betäcktes på dygn 30 och är dräktig på 22 dygnet :banana:

Slutresultatet är fortfarande 1 dräktig av tre...... Varför kan aldrig någonting med avel vara enkelt??????

Tänk om jag någon gång kunde få uppleva att alla 3 stona tar sig på första försöket och att fölen föds lätt och smidigt utan några komplikationer!!!!!!!

Lill / Stall Nöbbeled

Lånar knapp..

Mitt I.C-sto,8 år är sen i fredags dräktig,kollad på dygn 27. :banana:
Gic på fribetäckning men eftersom hon kom sent till hingsten och sent i brunsten så var det en chansning,tog sig direkt.. :)
Dräktig med IC/Tinkerhingst :smirk:
Lite nervöst var det ju då hon gått en hel sommar med hingst för två år sen och inte blivit dräktig..

Och jag lånar din knapp...

YES! Precis haft vet hemma och ULat stona...alla tre är dräktiga!

Sto 1: Vbl travare, 21 år, fick sitt 12e föl i april i år, betäcktes på 30dagars och tog sig direkt, dräktighetsdygn 110. Beräknas föla början av april 2005.

Sto 2: Welshponny av cobtyp, 3 år, första dräktigheten, betäcktes på första riktiga brunsten och tog sig direkt, dräktighetsdygn 94. Beräknas föla slutet av april 2005.

Sto 3: Polskt halvblod, 17 år, fått ett föl som fyraåring, betäcktes samtidigt med ponnyn men hade resorberat vid koll runt dygn 42, sprutades sen utan att lyckas, men kom spontant i brunst början av augusti och betäcktes 8/8 o 10/8, dräktighetsdygn 16, ska kollas igen på dygn 42 den 21/9 och ytterligare en gång till efter 90 dygn (okt/nov). Beräknas föla början av juli 2005.

Alla tre är betäckta och dräktiga med Hamilton 904.

Min märr var dräktig på 16 dagar med tvillingar. När vi kollade henne på 30 dagar hittade veterinären inga foster alls. Kan fostren ligga gömda vid denna tid av dräktigheten också? Jag kanske måste kolla henne vid 90 dagar så att det inte finns ett par tvillingar där trots allt! Någon med erfarenhet av detta?

Försökte ni inte klämma den ena vid 16 dygn????
Det kan ju vara så att hon resoberat vid 30, det händer ju och speciellt om hon nu hade tvillingar....
Kollar du vid 90 dygn kan du nog glömma å försöka se om det är 1 eller 2, man ser mest fostervatten vid den tidpunkten, alltså om hon är dräktig eller ej. Skulle nog åka å kolla henne fortast möjligt igen. Man har tur om man ser något vid 42, men som sagt vid 90 är det nog 1 % chans att se om det är fler än 1. Vad har du för veterinär?? Är han/hon van att dräktighetsundersöka? Kanske du ska kolla med någon mer erfaren annars, har aldrig varit med om att de inte hittat fostret vid 30 dygn OM inte stoet varit tomt vill säga... :crazy:

Veterinären ville klämma vid 16 dagar men eftersom fostren låg tätt intill varandra ville jag chansa på att den ena resorberades, risken är ju att bägge ryker när man klämmer den ena. Det var ju inte aktuellt att betäcka igen då det var sent på säsongen. Menar du att risken att resorbera bägge fostren varit mindre om vi klämt det ena vid 16 dygn? Troligtvis så är hon tom nu, men ibland hör man ju om häster som dräktighetsundersökts och funnits tomma och sedan helt överraskande fölat ändå! Hade det bara funnits ett foster vid 16 dagar så hade jag inte varit orolig för ett överraskningsföl. Om det visar sig att hon är dräktig om ett halvår, kan man då undersöka och se om det är tvillingar eller inte? Och kan man avsiktligt abortera en sådan dräktighet? Det måste väl finnas någon tidsgräns för abort.

Jag vet inte när tiden går ut för abortering. Jag föreslår att du rådfrågar en veterinär som är kunnig inom området avel.
Det är aldrig lätt med tvillingdräktigheter, men visst är risken större att de resorberar när de bär på två foster, visst hoppas man alltid på att de ska resorbera det ena och att det andra ska utvecklas och bli en fölunge men det finns ju aldrig några garantier för något.
Men jag är som sagt ganska säker på att du inte kan se om det är 1 eller 2 vid 90dygn. Var och kollade en av mina idag på 90, som jag sa, syns mest fostervatten. Nu är inte våran vet.s ultraljud så exklusivt och med en nyare och bättre så kan man se lite mer. Men jag pratade med henne om ditt fall och hon skulle inte vilja bestämma en tvillingdräktighet vid 90 dygn...!
Så kontakta veterinär snarast och berätta läget, det är det jag kan råda dig till.

Av våra två ston som vi äger som är :

Jasmin : 9år Remelt - Doeke dräktig med Karel. Först hade vi Thomas men det tog sig inte o vi bytte! Då tog hon sig direkt

Tjallien: 6år Jurjen - Lute ej dräktig. Försök med Anton gav inget sen bytte vi till Karel o det gav inget.

Stona är Frieserhästar.

Bilder här :idea:

Mitt sto e: Pascal- Vilmorence**-Orkan är inte dräktig vilket jag var ganska säker på.

Hon har ett sto föl vid sidan e: Tornesch 1042 som föddes 8 juni, sen väntade vi på brunst men ingen kom, på 35 dygn kollade vet. på henne och sprutade igång henne (utan att fråga mig, jag hade sagt nej) efter 8 dagar hade hon ett ägg och efter ytterligare 10 dygn gick hon ur brunst, seminerad 3 ggr, varav sista gången perfekt i tid kollad 20,00 ej släppt, seminerad 23,00 då hade hon släppt ägget.
Men ändå inte dräktig alltså.
Hon kollades igår och var då på 44 dygn och har fortfarande inte visat brunst, så nu är det för sent för iår

Vi gör ev. ett nytt försök nästa år, stoet ska sättas igång och så ska vi ev. ut och tävla lite i stället.

Hon betäcktes för övrigt med French Buffet** och det blir i så fall han nästa år också.

Måste bara fråga...
Står han på fryst semin??
Förstår inte varför hon semineras så sent annars???

jaaa.. då var vet ute igår o fröken var inte dräktig som jag förstod eftersom hon började brunsta i söndags så det blev inget föl efter Aram nästa år.. Ja ja det är sånt som händer.. Nya friska tag i vår då! Jag var väl sist på denna tråd förstår jag men tänker vara först i vår med ett positivt besked!!

Lånar knapp. Mitt polska sto (Dido 29 (Han.) - Polonez xx) ultraljudades den 26/8 på 16 dygn och konstaterades dräktig!!! Hon var ju dräktig i våras, men resorberade och ville sen inte komma i brunst trots spruta. Spontanbrunstade i början av augusti och betäcktes då. Håll nu tummarna att hon behåller det den här gången! Ska ultraljuda igen den 21/9 på 42 dygn för säkerhets skull.

Stoet är dräktigt med Hamilton 904 och tanken är att avkomman ska bli hopp/fälttävlansämne för de högre klasserna.

Hej!

Som jag skrivit tidigare hade vi tre dräktiga av fyra. Men, på sista försöket blev gamla damen dräktig. 18 år gammal, efter Ralmé Z - Hertigen - Gaspari. Dräktig med Métall. Hoppas hon bär fram det hela vägen!
MVH / Fia

Så var det klart!!! Pållan e dräktig på 90 ----pust, nu kan jag varva ned lite....

Har två ston dräktiga i år. Sto e. Falklad - Zeus dräktig med Silvano. Hon fick även ett kanonfint hingstföl efter honom i år också ( men det dog av roddocock virus ) så tills nästa år så förväntar vi oss ett stoföl av samma kaliber som årets föl e. Silvano.

det andra stoet e Cortez - Zalmeco är dräktigt (efter en hel säsongs semineringar) med Landor S.

Nu håller vi tumarna och hoppas på det bästa....

clownen

Mitt fullblodssto med föl vid sidan (e Be My Chief) tog sig direkt med Briar. Är nu konstaterat dräktig efter 90 dagars-kollen!!! :)
Fölet kommer i april, hennes andra och mitt första!! Så himla förväntansfull så det är inte klokt!!!!!!! :bump:

//MF

Hade vet ute idag i andra ärenden, när han ändå hade ultra maskinen med så passade vi på att uötra shady (dygn 88). Visade sig att hon resorberat efter dygn 19, så det blir ingen Bourbon fölis för mig nästa år. :cry:

Hade väl detta lite på känn då det varit en del strul. Men det är bara att komma igen till nästa år.

Vad tråkigt men hon kanske behövde ett viloår. Hoppas det går bättre nästa år.

För övrigt är bägge mina fortfarande dräktiga.

Liknande trådar

Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Toudi
·
Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 896
Senast: Fenestra
·
Avel Någon som vet något mer än att ett av tre ston tog sig förra året på FAI från Laptop? Har sett ett väldigt fin 07:a efter honom u. ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: Lemeie
·
I
Avel Mitt ena sto kastade 6 veckor innan planerad fölning :( Seminerade därför ganska sent i år för jag ville ha några brunster som hon...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: imelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025