Dräktig med valack!!!!!!!!

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Men jag har ett sto som aldrig gått med valack i hela sitt liv och som fick föl som 4-åring. Har därefter inte betäckts förrän förra året som 7-åring då vi provade 3 gånger utan resultat och ja, hon gick då med en infektion i livmodern.

I år när jag kollade henne på första brunsten såg livmoderslemhinnan ut som om hon hade haft 20 föl.
Enligt veterinär kan även dåligt foder, exv höstrån som legat länge i hagen och som de går och pillar i sig, ge upphov till infektioner som gör dem svåra att få dräktiga. Så det kanske inte alltid är valacker som ska beskyllas för allt ont när ett sto går gall ;)

Det kan också vara så att hon inte renades nog efter fölningen och därigenom skaffade sig en infektion, det hände mamman till mitt sto. Nu betäcktes hon ju om samma år så hon slapp gå länge med det men det tog tre ggr innan hon tog sig mot att ha tagit sig på första de två andra gångerna.

Bra och vettiga synpunkter!
Jag är bara lite allergisk mot all typ av hysteri, och överdriven rädsla, som faktiskt tyvärr sällan gagnar hästen.

Varken hysterisk, överdriven eller rädd.
Enbart ute efter att göra mitt jobb.
Och det är att få, väldigt värdefulla ston att bli dräktiga.

HAr behandlat hopplösa metriter och vet hur dyrt det blir för ägarna.
Inte heller så väldans kul för just dom att sedan få veta att alla veterinära resurser och dyrbara spermier inte lönade sig alls.
Och då har jag intet nämnt tusentals kronor i bokningar och hela inackorderingsavgiften..

Just för att märra fick sköljas/behandlas gång på gång och vidare senare ge upp helt och hållet.

Jag tror att när man har semin som yrke så blir det ett speciellt intresse.
Där fokus ligger på stoet och dess framgång att bli dräktig.

Igentligen vågar man inte utmana ödet..
Men nog har vi sett fler märrar som är förstörda i livmoder än dina sk. benbrott.

Kanske vill du tycka att vi som håller på med semin är hysteriska..ok.
Men faktum är att när hästägarna får veta att deras sto inte kommer att bli dräktig...då är det knappast glada miner vi ser. Nä.

AM

Hoppas verkligen inte det var riktat till mig :devil:
jag är inte helt dum i huvudet.

Dessutom kan du ju besvära dig med att läsa hela mina inlägg,
och vad jag vet känner inte jag dig personligen. Vilket saken gällde (tilskillnad från Eastwick).

Såvida du inte varit en av de stoägare som sagt så till mig när de lämnat sitt sto till mig för betäckning så var det inte riktat till dig, snarare ett inlägg i den allmäna debatten. Låter som om det skulle vara en öm tå jag trampat på eller?

Jätte spännade tråd de här!! ;)
Väntar med spänning på svaret om vem den skyldige kan vara?!:bump:

Jag har följt tråden eftersom jag tycker ämnet är intressant. Jag har ett sto som blev valackbetäckt först som ettåring, den valacken åkte ur hagen direkt och hon blev även betäckt förra året som tvååring, sen dess går hon aldrig mer med valacker och den andra valacken är såld nu. Aldrig mer en valack i mitt stall!

Borde jag undersöka henne och eventuellt behandla/spola för att hon inte ska bli förstörd och svår att få dräktig i framtiden?

Ja, det borde du.

*KL*

Rättar till följande miss som uppstått i den allmänna förvirringen om någon reagerat... :angel:

Jag skrev någonstans att bakterieprov naturligtvis är taget men så är ju inte fallet då det måste tas vid brunst när livmodern är öppen och då min häst var dräktig så var ju naturligtvis livmodern stängd!!

Rättar nu till, bakterieprov kommer att tas så fort hon visar brunst!!! Sinnesförvirringen är total!! :rofl:

Jag undrar en sak. (antagligen korkad fråga....)

Om ett sto blivit betäckt av valack och sedan blivit seminerad och dräktig, fått ett par föl och sedan plötsligt gått gall och haft diverse infektioner - är det möjligt att den infektionen beror på valackbetäckningen ett par år tidigare, eller har det med något annat att göra ?

Såvida du inte varit en av de stoägare som sagt så till mig när de lämnat sitt sto till mig för betäckning så var det inte riktat till dig, snarare ett inlägg i den allmäna debatten. Låter som om det skulle vara en öm tå jag trampat på eller?

Eftesom det var mitt inlägg du svarade på så kan jag ju inte annat än anta att det är mig du riktar dig till. Tyckte att det kändes som en oerhört barnslig och naiv kommentar och om det nu är en vuxen person som verkligen utalat sig på det viset borde du väl ha vett på att inte ta en sådan kommetar seriöst och framför allt inte som ett inlägg i en debatt.

Men jag har ett sto som aldrig gått med valack i hela sitt liv och som fick föl som 4-åring. Har därefter inte betäckts förrän förra året som 7-åring då vi provade 3 gånger utan resultat och ja, hon gick då med en infektion i livmodern.

Och om den hade gått med en valack så mkt som en kvart i sitt liv kan du ge dig f-n på att valacken hade fått skulden även om den aldrig så mkt som tittat åt märras håll.

*kl*

Och jag som har hingst hemma har frångått min rosa dröm om att låta mina ston gå i flock med hingsten,för attans vad stryk han fått utav de emellanåt,han är ju än så länge en spoling och kanske lär sig,men numera handbetäcks endast stona här hemma.
Det kostar även att behandla en hingst/valack,i fjol två penicillinkurer pga sparkskador och i år "endast" massa pyssel å sårtvättar då nytt försök gjorts..Å jag vette 17 om det ens är värt det längre..

Eftesom det var mitt inlägg du svarade på så kan jag ju inte annat än anta att det är mig du riktar dig till. Tyckte att det kändes som en oerhört barnslig och naiv kommentar och om det nu är en vuxen person som verkligen utalat sig på det viset borde du väl ha vett på att inte ta en sådan kommetar seriöst och framför allt inte som ett inlägg i en debatt.
TYVÄRR är det flera vuxna som sagt detta, men mestadels småvuxna dvs 19 åringar som kan allt. Minst 1 sto per säsong får man höra en sådan kommentar ifrån. Därför kan jag inte bara rycka på axlarna och anse att det är en oseriös kommentar. För dessa stoägare är det seriöst sagt. Så länge det finns stoägare/valack ägare som har sådan inställning så kan man även lägga in det i en tråd om just betäckande valackar.
jag ber om ursäkt att jag glömde KL framför den nedre delen av mitt inlägg, den övre delen var till dig som du säkert förstod.

I trådarna på detta forum måste man svara på "något" inlägg och oftast/enklast svarar man på det som är sist i tråden. Det går inte att hålla på att skriva knapplån i vartenda inlägg man skriver som råkar vara ett allmänt inlätt i en debatt... :idea:
Jag undrar en sak. (antagligen korkad fråga....)

Om ett sto blivit betäckt av valack och sedan blivit seminerad och dräktig, fått ett par föl och sedan plötsligt gått gall och haft diverse infektioner - är det möjligt att den infektionen beror på valackbetäckningen ett par år tidigare, eller har det med något annat att göra ?
Nu vet jag inte men om jag spånar litegrann...
Det kan ju teoretiskt sett vara så att man haft en attans TUR att få stoet dräktigt de gånger hon blivit dräktig.
Infektionen i sig kan nog inte bero på betäckningen för flera år sedan, men skador i livmoderslemhinnan som gör att hon inte blir dräktig borde kunna överleva några dräktigheter men orsaka problem senare.

En bekant till mig hade för många år sedan ett sto som jag vet varit valackbetäckt många gånger i sin ungdom.
Detta sto var två somrar hos hingst på naturlig betäckning utan resultat. Sommar nummer tre seminerades hon - dock bara på en brunst, av olika skäl - utan att bli dräktig.
Fjärde året tog jag tag i semineringen av detta sto, då ägaren var utomlands när det var dags för semin. Då användes en superfertil hingst som stod uppstallad på stationen ifråga och stoet blev dräktigt för första gången.
Så här i efterhand skulle man ju kunna misstänka att de tre första säsongernas misslyckanden skulle kunnat berott på valackbetäckningarna några år tidigare.

TYVÄRR är det flera vuxna som sagt detta, men mestadels småvuxna dvs 19 åringar som kan allt. Minst 1 sto per säsong får man höra en sådan kommentar ifrån. Därför kan jag inte bara rycka på axlarna och anse att det är en oseriös kommentar. För dessa stoägare är det seriöst sagt. Så länge det finns stoägare/valack ägare som har sådan inställning så kan man även lägga in det i en tråd om just betäckande valackar.
jag ber om ursäkt att jag glömde KL framför den nedre delen av mitt inlägg, den övre delen var till dig som du säkert förstod.

Okej, då e jag med. Känns ju helt otroligt att ngn kan ha en sådan inställning.
Och en en gång poängterar jag till alla som e.v missat detta:
Jag tillåter INTE att valacker betäcker ston.
Men tycker kanske att det gått lite långt med kommentarer som:
" Aldrig mer en valack i mitt stall".

Ja, det var ju den första fråga jag fick från seminstationen. Om hon hade gått med valack... När detta alternativ inte stod till hands var det fodret som kunde vara ett alternativ. Ochja, hon var dålig pga av foder under jan- feb året innan.

När det gäller hur hon renade sig efter första fölningen så kan jag ju inte säga något säkert eftersom jag inte tog baktprov på henne då utan bara konstaterade att det hade varit en lätt förlossning (som jag missade med minutrar). För hon var inte ens varm, hela moderkakan var ute och hon fick dagarna efter springa lite utan fölis och flytningar/blödningarna upphörde utan problem. Men som sagt, jag vet ju inte detta till 100% :grin:

Nä, det är svårt det där med infektioner men vi går ju till gyn. och kollar oss själva ibland så man kanske borde göra det med sina ston ibland också, som ren rutin. Tandläkaren åker de ju till på rutin!

hej. skummat igenom tråden. intressant.
FÅtt reda på om någon av valackarna var hingst?

De kan inte varit någon som "busat" o betckt åt er???

Nix, vet inte än, avvaktar tills nästa ultraljud på stoet för att se så det inte var en cysta i alla fall. Hon borde gå i brunst vilken minut som helst.

Hade varit kul att se bilder på de misstänkta...;):D

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V