Dräktig med valack!!!!!!!!

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Hej!

Hon har inte bara en cysta då?:o
Kan ju se ut som de är dräktiga då.

(Måste bara fråga):o

Vilken spännande tråd!:)

När mammas sto fick ett föl, så gick min D-ponny valack med stoet och fölet, Han pucklade inte på fölet något alls, utan var mer som en lek farbror åt fölet, jag kommer ihåg en gång när jag skulle (tror jag) hämta valacken i hagen, han bara kollade på mig och började galopera mot mig, snacka om att jag blev skraj då, jag slängde mig ut ur hagen, troligen så beskyddade han stoet och fölet! :)

jag var bara typ 9-10 år då, nu är jag 15, snart 16 år, och håller på med hästar, Of Course, kommer aldrig sluta med hästar :love:

Det finns valacker som fungerar kanonbra med föl. Min förra var utmärkt lekfarbror och sedan mantor/uppfostrare/lekkamrat och fölet hade enormt stöd av honom vid avvänjningen.

MEN.. det finns 'supersnälla valacker' som blivit helt förändrade när de släpppts med föl, även om de sett fölet födas, delat stall med det och bara visat vänlighet över stängslet. Och det finns tyvärr fall då dessa 'jättesnälla valacker' allvarligt skadat eller till och med dödat föl.

Det är därför man ska vara försiktig om/när man tänker introducera valack med föl. För OM det går åt helvete, så kan det gå åt skogen riktigt, och man hinner inte göra något.

Men det finns gott om valacker som fungerar finfint med föl, det finns valacker som tagit på sig rollen som 'fosterförälder' till moderlösa föl osv osv. Men det finns många exempel på motsatsen med, så absolut absolut försiktighet om man ska prova.

Vi har haft ett exempel på något liknande här med en B-ponnyvalack som vi försökte släppa ihop med sto och föl men så totalt sket i stoets beskyddarinstinkter så fölungen höll på att komma emellan och bli skadat. Han fick inte vara kvar... :grin:

Det var vad jag först trodde också men de hävdade på betäckningsstationen att det definitivt inte var en cysta.

:D:D:D

Om det är nån valack så kan den ha hoppat på märra hur många gånger som helst, och risken finns, att något fölsto lär hon aldrig mer bli. Tyvärr.

AM

Herregud, man kan nästan tro att det är böldpest vi pratar om :p

Visst är det olämpligt med betäckande valacker och självklart ska man inte ha en sådan med ston, men...

För det första så är det långt ifrån alla som ens klarar att få
"in den" :o

Visst händer det att ston blir mkt svårt infekterade man att avelskarriären blir totalt spolierat för all framtid är ju faktiskt inte specilellt vanligt med tanke på hur många valacker som varje dag i detta land kommer att hoppa på ett sto :angel:

Den enda klapphingsten jag sett hade ärr. Gissningsvis var den kastrerad i Holland men de hittade inte den andra kular och sket i det. Exp hästen till sverige...

Detsamma har hänt oss. Vi köpte en irlänsk import till ridskolan. Den svenske importören upplyste oss om att den troligtvis var sent kastrerad då den var rätt hingstig. Eftersom det var en mkt trevlig häst och vi bara hade ett sto i verksamheten (och inte tänkte skaffa fler) bestämde vi oss för köpa den, men med en provmånad.

Det visade sig att han var betydligt hingstigare än vi trott och blodprov togs som visade att han var hingst, med ärr. Ena kulan borttagen, den andra satt i buken. Vips var han tillbaks till säljaren, som fick kosta på operation.

Visst är det olämpligt med betäckande valacker och självklart ska man inte ha en sådan med ston, men...

Visst händer det att ston blir mkt svårt infekterade man att avelskarriären blir totalt spolierat för all framtid är ju faktiskt inte specilellt vanligt med tanke på hur många valacker som varje dag i detta land kommer att hoppa på ett sto :angel:

Talar du med seminveterinärer med stor erfarenhet av 'krångelston' så har de en helt annan syn på betäckande valacker. Och om inte semin fanns, skulle än mer av de 'skitiga' stona vara infertila.

Dock så utreds inte alltid vid utebliven dräktighet, ofta har ju hästen bytt hem med, och man kanske inte vet att stoet tidigare gått med valacker osv.

Det behövs inte svåra infektioner för att spoliera därktighet. Kroniska, låggradiga som de gått med i många år utan minsta symptom är vanligare.

Läs Alexandras inlägg.

Och som sagt..du anar inte hur många "skitiga" märrar som står i seminspiltor bortikring med kroniska infektioner.:grin:

AM

Ja det finns säkert många "skitiga" märrar. Men jag undrar om verkligen faran är så stor som vissa tycks tro. Jag har hållit på med hästar i många år och är uppvuxen med avel. Jag känner faktisk inte någon som har personlig erfarenhet utav märrar som varit så infekterade att dom aldrig mer gått att få dräktiga, iaf inte utav den anledningen. Däremot så tror jag att dom flesta av oss har sett en hoppande valack. Därmed anser jag, högst ovetenskapligt :grin: att sannolikheten inte är så vansinningt stor. Därmed inte sagt att det förekommer. Men återigen, jag låter inte heller en valack som jag VET betäcker, gå med stona (om inte annat för att det kan spoliera åtminstone den säsongen) Känns bara som det blivit lite hysteri kring det. Personligen tror jag att det är större sannolikhet att hästen bryter benet i hagen. :cool:

FÖr mig är det eg lika illa med etts to som måste spolas, spolas igen, sköljas, få lokalbehandling eller allmän behandling med antibiotika, och semineras för att ha en chans att bli dräktig, som att stoet blir permanent infertil.

För sålänge vi har skitiga märrar som kräver ordentliga insatser för att bli dräktiga, så vet vi inte om vi avlar på bra eller dålig fertilitet. Semin ger EXTREMT stora chanser att få krångelston dräktiga. Men egentligen borde vi inte ha krångelston i avel alls, om de krånglar av 'naturliga orsaker', dvs inte är så fertila. Och hur sjutton vet man vilka som är vilka när vi har 'valackstona' också?

Dvs när jag står där med ett sto som inte vill ta sig, då vill jag om stoet har dålig fertilitet, eller är 'skitig' för hon suger luft, läcker träck etc INTE göra en massa 'åtgärder' för att få henne dräktig, för risken är hon nedärver problemen. Om stoet egentligen inte har några 'naturliga' problem, men är skitig och krånglar pga valackbetäckning är det ju en annan sak.

Men hur vet man skillnaden? I de uppenbara fallen är det ju lätt, men det är sällan så uppenbart.

Bra och vettiga synpunkter!
Jag är bara lite allergisk mot all typ av hysteri, och överdriven rädsla, som faktiskt tyvärr sällan gagnar hästen.

Bra och vettiga synpunkter!
Jag är bara lite allergisk mot all typ av hysteri, och överdriven rädsla, som faktiskt tyvärr sällan gagnar hästen.

Jag är ju lika rabiat med att hästar SKA gå med kompis/ar som jag är med att betäckande valacker eller ens valacker med damintresse inte ska vara i närheten av damer som någonsin ska betäckas/kan tänkas viljas betäckas, så i mitt fall tar de ju ut varandra, och drabbar inte hästen/hästarna, men jag förstår hur du menar =)

Vet du, jag vet faktiskt ett sto som är infertil pga. valack. Kroniskt infekterad och har varit så sedan unga år, inget hon lider av själv (hoppas jag!) men går inte att få dräktig.

Okej, du har just höjt min statestik med hundra procent :D
Men du jag känner fyra pållar som brutit benet i hagen :angel:

Då höjer jag din statistik ännu mer då jag dels ahr varit med om att tagit bort ett sto som fått kroniska besvär efter valack betäckning samt haft många betäckningsston som vi fått spolat och behandlat och itne fått dräktiga trots massiv insats och mkt fertila hingstar.:mad:

Det värsta jag vet är när hästägare säjer att det är så gulligt när vår valack betäcker vårt sto, de är ju så kära:mad: Fine, men kom inte till oss och skyll på vår hingst för att han inte får stoet dräktig sen:mad:

Det värsta jag vet är när hästägare säjer att det är så gulligt när vår valack betäcker vårt sto, de är ju så kära:mad: sen:

Hoppas verkligen inte det var riktat till mig :devil:
jag är inte helt dum i huvudet.

Dessutom kan du ju besvära dig med att läsa hela mina inlägg,
och vad jag vet känner inte jag dig personligen. Vilket saken gällde (tilskillnad från Eastwick).

Jag har följt tråden eftersom jag tycker ämnet är intressant. Jag har ett sto som blev valackbetäckt först som ettåring, den valacken åkte ur hagen direkt och hon blev även betäckt förra året som tvååring, sen dess går hon aldrig mer med valacker och den andra valacken är såld nu. Aldrig mer en valack i mitt stall!

Borde jag undersöka henne och eventuellt behandla/spola för att hon inte ska bli förstörd och svår att få dräktig i framtiden?

Ett bakterieprov är ju aldrig fel, kostar ju förhålladevis lite i jämförelse med ston som inte tar sig.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V