Dräktig med valack!!!!!!!!

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Den enda klapphingsten jag sett hade ärr. Gissningsvis var den kastrerad i Holland men de hittade inte den andra kular och sket i det. Exp hästen till sverige...

Nejdå, vi synade samtliga valacker, även den som inte ens varit där när det skedde, mest i jämförelsesyfte. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt att jag just aborterat det lilla Jesusfölet... Herregud så morbidt det lät! :eek:

Nejdå, vi synade samtliga valacker, även den som inte ens varit där när det skedde, mest i jämförelsesyfte. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt att jag just aborterat det lilla Jesusfölet... Herregud så morbidt det lät! :eek:

Okej, vad bra =) hehe, Hoppas att ni får tag på den skyldiga :P

//Diana

Japp, samtliga såg ut att ha ärr. Dock inte helt enkelt att se eftersom dom är väldigt "rynkiga" just där. Men allihopa är enligt min mening klockrena valacker. Samtliga är också inköpta som valacker....

Kan det inte vara så att någon av unghingstarna har hoppat in till stoet, för att sedan hoppa tillbaka till sin hage efteråt? Har för mig att jag hört om någon sådan händelse innan.

Ja inget är väl omöjligt, men att den osett skulle ha lyckats både hoppa in och tillbaka utan att riva ner några staket och dessutom inte få sin kompis att följa efter...Nja, jag e skeptisk, och varför vara så dum att man hoppar tillbaka när man kan gå kvar och gotta sig hos märrarna...

Det var bara en tanke som poppade upp, men som du säger är det kanske inte så troligt.

Bägge står som hingstar men så är dom utskrivna före ett års ålder.

*KL*

Man kan kolla testosteronnivåer med blodprov ja.

Sen skulle jag, oavsett om de är 'äkta' valacker eller ej, inte ha betäckande valacker med ston, infektionsrisk osv.

Men, milt sagt spännande tråd det här, vem som är den skyldige.

Eller du vänta lite, Dorpen står som valack!! Mannelijk är väl om inte jag missminner mig valack. Passet är utskrivet i dec -05 och id kontrollen i oktober, då var han fem månader. Då är det ju inte helt otänkbart att kulorna inte var på plats...

Eller du vänta lite, Dorpen står som valack!! Mannelijk är väl om inte jag missminner mig valack. Passet är utskrivet i dec -05 och id kontrollen i oktober, då var han fem månader. Då är det ju inte helt otänkbart att kulorna inte var på plats...

Alltså är den skriven som valack vid ID-kollen som fem månader gammal??

Ja, eller så har de gjort som i USA, kastrerat vid 3-4 månaders ålder. Inte undra på då att han saknar hingstkaraktär!! :idea:

När vi upptäckte detta så flyttades han från stona. Sen fick han komma tillbaka på försök pga olika anledningar och vi har inte sett det efter det. Den andra med lite hingstigare look har vi aldrig sett hoppa.

Sen har vi en ponny som opererats som klapphingst för många år sedan enligt utsago med fullgott resultat. Dessutom i minsta laget för att nå upp.

Vi har en shettis som gick som hingst länge och som är intresserad av stona, kastrerad sen flera år, har aldrig lyckats göra någon dräktig....

Minste man 86cm har dessutom varit hos oss så kort tid att det knappast kan vara han.

Samtliga dessa valacker har gått tillsammans med stona.

Sen skulle jag, oavsett om de är 'äkta' valacker eller ej, inte ha betäckande valacker med ston, infektionsrisk osv.

Men, milt sagt spännande tråd det här, vem som är den skyldige.

Nej, just av den anledningen tror jag inte på just den "hoppande" valacken för när detta uppdagades vid den första brunsten tidigt i vårvintern så tog vi isär dem just av den anledningen.

Ja inget är väl omöjligt, men att den osett skulle ha lyckats både hoppa in och tillbaka utan att riva ner några staket och dessutom inte få sin kompis att följa efter...Nja, jag e skeptisk, och varför vara så dum att man hoppar tillbaka när man kan gå kvar och gotta sig hos märrarna...

Sånt har hänt, det vet jag.
Och att hingten sticker ut ur sto-hagen och in till sina kompisar är inget att förundras över.

Ston är satkärringar och dom andra i flocken kan helt enkelt ha jagat ut slyngeln..

Jag tippar på att det är ungtupparna som varit i farten.

AM

LIte off topic men skulle ändå plocka ut de som visat minsta intresse ngn gång, inkl småttingarna. De är påhittiga när hormonerna svallar, jag har sett min dåvarande B-ponnyvalack 'betäcka' 153 cm stort nsv-sto under brunst. Stoeländet LA sig. Jag hade sett innan att han tjusade och skaftade ut och kurtiserade och gjorde ett par lama hopp utan att ens vara i närheten av att nå upp, så jag lät de vara. En natt kunde jag inte sova och gick upp för att dricka vatten. Kastade en blick ut genom fönstret, hagen var utanför, och ser ponnyfan betäcka det liggande stoet. Sen fick han leva resten av livet UTAN damsällskap..

Min förra valack var hingstig i meningen valla, vakta, värna, men hade NOLL sexualitet. Stona kunde stå och pinka framför näsan på honom och formligen backa upp och han såg bara olycklig och förvirrad ut och gick därifrån. Stackarn ;) Han fick gå med ston. Även lillherren här fick, hade en tillfällig härdsmälta alldeles i början men var sen helt obrydd.

Nuvarande xx-valacken har åkt ur stohage pga olämpligt uppträdande innan han kom till mig, och jag skulle aldrig chansa och ha honom med sto jag hade minsta plan på att ngnsin betäcka.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka