Dräktig med valack!!!!!!!!

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Nej, just av den anledningen tror jag inte på just den "hoppande" valacken för när detta uppdagades vid den första brunsten tidigt i vårvintern så tog vi isär dem just av den anledningen.

Mm, men jag skulle inte vilja ha de andra valackerna där heller, de däringa små med damintresse. Inte för att jag tror ngn av de är den skyldige i det här fallet så (där avstår jag från att spekulera men håller en slant på naffas teori än), utan för att det är en infektionsrisk och kan påverka chansen att bli dräktig sen, med betäckande valacker. Även om de är 100% valack och infertila alltså =)

Och jag är 110% säker på att det inte är det! :D De har inte ens gått i intilliggande hagar, hade någon av dem tagit sig ut hade det märkts, här är nästan alltid någon i eller kring stallet.

Tro mig, samtliga valacker har åkt ur hagen med buller och bång i väntan på resultatet.

Jo, men det är ju just det jag säger, vi tog isär dem pga. det.

Mitt sto har heller inte gått tillsammans med shettisvalackerna förrän nu för ett par dagar sedan, då hon står konvalecent för en skada och jag inte vill att hon springer för mycket.

Jo, jag förstår det, och det är jättebra. Men Nila skrev i annat inlägg att stoet gått samman med alla de uppräknade valackerna, och jag skulle inte ha sto med valacker som visat MINSTA damintresse. Oavsett storlek på sto och valack.

Det är en av de saker jag är benhård på, minsta damintresse och UT åker de. For life och permanent. Enda gång jag ens avvaktat var när hyfsat nykastrerade åringen första dagarna klängde lite på icke-brunstigt sto. (Fast jag svor åt honom och kastade sten på honom..)

Och kollade med hökögon om han tänkte göra om det, och hur han reagerade när stoet brunstade. Då brydde han sig nada, och har fortsatt så.

Men för mig räcker det med att de EN gång visat minsta damintresse, de behöver inte ens hoppa, utan för intresserat, skaftar ut eller kurtiserar när det brunstas och ut åker de.

Jo, fast samtliga av dessa herrar är tämligen nyinförskaffade och innan brunstsäsongen började hade ju ingen en aning om vem som skulle visa intresse och vem som inte skulle.

Nej, betäckande valacker får inte gå ihop med ston här heller men samtidigt får alla en chans. Hästar trivs i flock.

Låter lite överdrivet tycker jag, Jag hade ett par valacker som en gång för många år sedan fick för sig att tillsammans hoppa på stona. Hade sedan dessa hästar i många år och det hände varken förr eller senare igen. Ingen utav dom visade det minsta intresse för ngt sto igen. Vet inte vad det var för "ryck" dom fick den gången.

Låter lite överdrivet tycker jag, Jag hade ett par valacker som en gång för många år sedan fick för sig att tillsammans hoppa på stona. Hade sedan dessa hästar i många år och det hände varken förr eller senare igen. Ingen utav dom visade det minsta intresse för ngt sto igen. Vet inte vad det var för "ryck" dom fick den gången.

Mjo, kan säkert tolkas som överdrivet. Och i många fall så är det ju säkerligen stor chans att det var ett utslag av 'tillfällig sinnesförvirring'.

Men eftersom jag omöjligt kan veta vad som händer i hagen 24/7, och mkt händer nattetid t ex när ingen ser och ingen hör, så tar jag inte risken om det är ett sto jag någon gång tänkt betäcka.

Det är som sagt ett av de fall där jag är benhård på, där är jag absolut better safe than sorry.

Jo, fast samtliga av dessa herrar är tämligen nyinförskaffade och innan brunstsäsongen började hade ju ingen en aning om vem som skulle visa intresse och vem som inte skulle.

Nej, betäckande valacker får inte gå ihop med ston här heller men samtidigt får alla en chans. Hästar trivs i flock.

Jo fast det låter ju som det skulle gå att göra en valack och en stoflock?

Och givetvis kan man inte veta innan. Men vi ser olika på om man ska 'prova eller ej' med ett sto som man ska betäcka 'till våren'.

Hursom, jag följer nyfiket tråden, jag vill ju också veta vem den 'skyldige' är.

Jo, jag förstår det, och det är jättebra. Men Nila skrev i annat inlägg att stoet gått samman med alla de uppräknade valackerna, och jag skulle inte ha sto med valacker som visat MINSTA damintresse. Oavsett storlek på sto och valack.

Det är en av de saker jag är benhård på, minsta damintresse och UT åker de. For life och permanent. Enda gång jag ens avvaktat var när hyfsat nykastrerade åringen första dagarna klängde lite på icke-brunstigt sto. (Fast jag svor åt honom och kastade sten på honom..)

Men för mig räcker det med att de EN gång visat minsta damintresse, de behöver inte ens hoppa, utan för intresserat, skaftar ut eller kurtiserar när det brunstas och ut åker de.

Det där är orättvist mot hästarna och har enbart med din egen överdrivna rädsla att göra tycker jag. Vet flera exempel på valacker som hoppat upp på ston när dom varit lite yngre, säg 4-6 år men aldrig mer rört något sto när de blivit något år äldre. Hade själv halvblodsvalack ihop med ponnysto som han hoppade upp på första halvåret men aldrig senare. Stoet betäcktes sedan med ponnyhingst och det var inga problem.

Av ren princip så får inga valackar gå med mina ston. Har gjort 3 undantag genom åren, 2 helt avkönade ponnisar och en travarvalack som går med ett sto nu. Har fått alldeles för många betäckningsston hit som gått med valackar som "inte betäckte" som varit så skitiga att de inte blivit dräktiga trots spolning och behandling. Så onödigt.

Sen litar inte jag på valackar med ston o föl. De kan få konstiga ryck och försöka ha ihjäl fölen. Men vad har man att vänta sig när ena hjärnahalvan är borta.......för ni vet väl att ena hjärnhalvan har rasat ner på manliga könet, delat sig på pinnen och sen delat upp sig i ytterliggare 2 mindre halvot och hamnat i kulpåsen. :p

Det där är orättvist mot hästarna och har enbart med din egen överdrivna rädsla att göra tycker jag. Vet flera exempel på valacker som hoppat upp på ston när dom varit lite yngre, säg 4-6 år men aldrig mer rört något sto när de blivit något år äldre. Hade själv halvblodsvalack ihop med ponnysto som han hoppade upp på första halvåret men aldrig senare. Stoet betäcktes sedan med ponnyhingst och det var inga problem.

Alltså, jag har haft minst två hästar länge. Oftast sto/n och valack/er blandat. Och jag anser hästar ska ha sällskap (långt innan JSV höll med mig ;))

Men betäckande valacker har inte någonting med ston som ska betäckas någon gång att göra. Inte om det är mina ston. Just för att det går inte att veta om det går bra som i ditt fall, eller om man sen står där med ett sto med problem att få dräktigt. Bland den första frågan som brukar ställas när det kommer in krångelston med infektioner är 'har de gått med valack'.

Handlar enligt mig (såklart) inte om överdriven rädsla, utan om att ha hört tillräckligt många seminveterinärer osv 'vittna' om vad det kan ge för problem.

Ett sto jag inte tänker betäcka är jag inte heller förtjust ha med betäckande valack, men där ser jag mindre problem med is i magen.

Sen har det aldrig drabbat hästarna så tycka synd om de är onödigt. Mina hästar går minst två tillsammans, och jag kan nog inte hålla med om att det är orättvist mot valacken som inte får chansen att utveckla brudintresset ;)

Jo fast det låter ju som det skulle gå att göra en valack och en stoflock?

Hursom, jag följer nyfiket tråden, jag vill ju också veta vem den 'skyldige' är.

Jo, det kan ju låta så, problemet är att vi inte haft samma hästar här under vintern och jag vill inte låta mina hästar gå tillsammans med de som endast är här en kort tid pga. onödig skaderisk. För att slippa trampa sönder varenda hage har vi delat upp dem på korttidshästar, hingstar, småponnysar samt övriga.
Under kategorin övriga hamnar då mitt sto som en period var ensamt sto (nu finns ett till) och har ett stort socialt behov och är väldigt lekfull. Jag kan inte med gott samvete låta henne gå själv, trots att hon fått göra det då hon stått skadad en stor del av vintern.

Och jag är 110% säker på att det inte är det! :D De har inte ens gått i intilliggande hagar, hade någon av dem tagit sig ut hade det märkts, här är nästan alltid någon i eller kring stallet.

Har faktist haft fölston hemma vars ägare sagt exakt samma som du.
110 procent var det..
Brukar vara mycket snurr på träningsanläggningarna och ändå får man samma kommentarer i slutänden:

-Hur i hela fridens gick det till?
-Men ingen har ju sett nåt!!
-Omöjligt.

Och ändå har märra blitt dräktigt, har fölat och dna testet pekat ut den "omöjligt" skyldige..

:D:D:D:D

Har man ston och unghästar så får man lära sig en sak.
"Det omöjliga tar bara lite längre tid"

Och deras påhittighet övergår allas förstånd.

AM

Ja, spännande skall det bli att få svar på blodproverna så vi får se vem som har rätt!
Fast nu har det ju nästan gått lite prestige i detta så fasen vet om jag ens kan med att erkänna om det visar sig att samtliga valacker verkligen är valacker... :angel:

Ja, spännande skall det bli att få svar på blodproverna så vi får se vem som har rätt!
Fast nu har det ju nästan gått lite prestige i detta så fasen vet om jag ens kan med att erkänna om det visar sig att samtliga valacker verkligen är valacker... :angel:

:D:D:D

Mig spelar det ingen roll om vem som har rätt.
Jag är nog mest nyfiken på hur det hela artar sig.;)

Man kan ju se saken på så olika sätt.
Jag hoppas att det är någon av slynglarna som är boven, av en orsak.

Den har bara hoppat på märra en enda gång.

Om det är nån valack så kan den ha hoppat på märra hur många gånger som helst, och risken finns, att något fölsto lär hon aldrig mer bli. Tyvärr.

Berätta gärrna hur det gick.

AM

*Kl*

Åh så spännande, det här måste man ju självfallet följa! :D

Jaa, den i mina ögon starkaste kandidaten av valackerna är ju definitivt ingen dussinhoppare. In facto har vi aldrig sett honom ens försöka hoppa på något sto. Men jag vet också att hon gått en brunst med honom nyss och att hon uppvaktade honom rejält, backade mot och blev förbannad och schasade honom när han inte verkade fatta något. Han stog däremot gärna och kosade och pussade på henne framtill.
Lustigt var dessutom att när han nu åkte på straffkommendering in i hingsthagen så leker han EXAKT som dem, biter i frambenen och kravlar omkring blandat med stegringar medan den andre valacken ser lätt feminin och fjantig ut, leker inte alls på samma sätt och till råga på allt vill 2-åringarna gärna betäcka honom... :D

Bakterieprov är ju så klart taget på stoet, hur snart får man svar på det tro?

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka