Dräktig med valack!!!!!!!!

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Min är en liten "Emil i Lönneberga"

Mycket godhjärtad och trevlig, men ack så busig!
Han är full i 17 mest hela tiden.

Han är fullt musklad trots att han inte är riden ordentligt på 8 år, han är ganska vacker att se på, lite hingststuk över honom(ponny av connemaramodell)

Han är inte alls hingstig så han skriker åt ston osv, han har bott granne med sin dotter utan bekymmer. Dock så är han lite stöddig ibland när man leder till och från hagen.

Han är högst i rang i hagen.

Men hur längesedan var det han blev kastrerad?
Min mamma hade ett russ som blev kastrerad i 13års ålder, han var hingstig i ännu 13år till..
Det sägs att dom är hingstiga lika länge som så gammal dom var när dom kastrerades...
Kanske orsaken?

Jo du, blandad kompott skulle jag vilja säga, jag har bara bilder på mina två dock.

Kandidat Nr 1

Ickeliten.jpg

Kandidat nr 2 (1,5 år gammalt kort... )

Saimenminskad2.jpg

Nejdå, vi synade samtliga valacker, även den som inte ens varit där när det skedde, mest i jämförelsesyfte. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt att jag just aborterat det lilla Jesusfölet... Herregud så morbidt det lät! :eek:

Vem vet, du kanske ändrade hela världsframtiden nu ;).
Jag har börjat läsa tråden nu och kommer att fortsätta vid annat tillfälle.. Mycket intressant och otippat för min del, man trodde ju valacker skulle vara säkra..
U

Men hur längesedan var det han blev kastrerad?
Min mamma hade ett russ som blev kastrerad i 13års ålder, han var hingstig i ännu 13år till..
Det sägs att dom är hingstiga lika länge som så gammal dom var när dom kastrerades...
Kanske orsaken?

Det där är en skröna. Rent generellt kan man säga att ju senare de kastrerades dessto större risk för hingstighet, men det behöver inte alls stämma det heller, det har med individ att göra.

Jag har haft två kastrerade vid 2 års ålder, den ena HELT 'avkönad', den andra med ordentligt hingstbeteende vad gällde att ha stoflock, valla, vakta och värna, men NOLL sexuellt intresse.

En kastrerad vid fyra års ålder. Han gick i graven 28 år gammal. EXTREMT hingstig när det var brudar i närheten. Betäckte, och var mkt, mkt hingstig när han var i närheten av främmande ston (red förbi hagar, tävlingar etc). Väluppfostrad så höll sig i skinnet men oj vad han krökte på nacken, mullrade och skaftade ut för främmande ston.

Nuvarande så den ena är kastrerad som åring. Inget sexuellt intresse alls, men blir än så länge väldigt hingstig och mopsig på bortaplan oavsett om det är brudar eller andra herrar. Kurtiserar GÄRNA med främmande damer och är ganska 'pratsam'. Han sansar sig kanske med åldern, kanske inte. Den andra är kastrerad som äldre, hur gammal vet jag inte. Har åkt ur stohage för han betäcker, dock inget hingstig alls på främmande platser, däremot kan han kära ner sig komplett i nåt utvalt sto på t ex träning, och uppvaktar inte, men vill gärna vara nära, håller koll på, och hälsningsmullrar. Han är 14 i år.

Uppdatering, idag har vi varit på ultraljud igen då stoet visade brunst och seminstationen hade rätt! Det var en dräktighet och ingen cysta så nu blir det till att ta blodprov! :D

Dräktigheten är bortsprutad och stoet är brunstigt på nytt och idag körd till seminstationen för större chans att bli dräktig med rätt hingst! ;)

Vi får ta blodprov på valackerna, är det nu mot förmodan någon av hingstarna som är skyldig får vi aldrig veta vem av dem.

*väntar spänt på en spännande upplösning* ;)

Ojdå! ;)
Klapphingst?
Ska du låta honom bli en riktig vallack, eller ska han få fortsätta sitt hingstliv?

mvh toker

Nä han är ingen klapphingst, bara inte kastrerad än. Jag tror inte på att hingstarna är skyldiga bara. Ingen av dem har varit på fel sida staketet (vad vi vet).

Till Nafayette!
Hahaha... min lille smuff skulle aaaaaaaalllldddddrrrriiigggg titta åt någon annan tjej än mig!! :angel: För att förhindra att någonsin så blir fallet så ryker hans kulor samtidigt som vi testar valackerna. :devil:

Ojj så han va inte kastrerad överhuvudtaget :o

Där ser man...fuffens

Vi har yttterligare fem kandidater ska försöka få tummen ur och få till några bilder på dom med...

Personligen tror jag mer på två av dom andra kandidaterna.

kanske e nån som hade tråkigt en dag o gick o släppte ihop hästarna för att sedan ta bort dom igen.
man har ju hört om sådant..

PÅ tal om klapphingstar och tjuvbetäckningar mm. Min lille Shettis Valack (sedan 3år) försökte betäcka mitt 2åriga ardennersto i helgen... han gav sej inte men hon ville helt enkelt inte :p undra om han kan va klapphingst? :confused: Han e trots hingstig.. :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V