Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

welshtoka

Trådstartare
Vi väntar och väntar.
Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat jutterbugg senast för 4 dagar sen. lite lugnare nu dock.
Hon verkar ha känt av värkar tidigare men just nu är det hur lugnt som helst. Inga vaxproppar, ibland lite "kondens" på spenarna.

Hur har det gått för andra som gått över tiden? Vi börjar bli nervösa. Hennes andra föl men första i vår ägo, vet inget om hur länge hon gick då.
Vårt tidigare sto som fick 7 föl var klockren och hur tydlig som helst att läsa av. Det här ger bara sömnlöshet o gråa hår.....

*******************************************

Känner mig förbannad rent ut sagt!! Jag skapade igår en ny tråd med frågan om ston som gått över tiden och den frågan är direkt riktad under avel och just till STON SOM GÅTT ÖVER TIDEN!.
Och jag flyttas till tråden om BILDER PÅ DRÄKTIGA STON????
Jag är inte intresserad av bilder på allmänt dräktiga ston o allmänna frågor om dräktighet. Jag vill veta fler som har eller har haft ston som gått över tiden och hur det går/gått.
Är det så här det funkar med moderatorerna att jag får ta den tråd som de anser min fråga gäller. Det måste vara trådkapning som heter duga.
Jag vill att de som kan hjälpa mig svara på min riktade fråga ska kunna hitta tråden för just STON SOM GÅTT ÖVER TIDEN.
Har fortfarande inte fölat och det är dag 354 idag.
Får se om den här får vara kvar eller om den flyttas in under ngt som inte gäller min fråga- igen
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

I tråden om bilder på dräktiga ston avhandlas ALLA frågor som har med dräktiga ston att göra. Det är fler än du som har ston som gått över tiden. Den tråden är till för att ni som har dräktiga ston i år ska kunna jämföra era ston och dela med er av era erfarenheter.

Görel - moderator
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Att stona går över tiden är inget konstigt, ovanligt eller i sig något att oroa sig över. Det längsta jag personligen har varit med om är ett sto som gick exakt en månad över tiden. Det finns dock de som ha erfarenhet av ston som gått över betydligt mer än så. Men visst är det uttröttande. Du få försöka hålla ut helt enkelt.
Vaxproppar är det inte alla ston som får, de brukar dessutom kunna trilla bort för att sedan återbildas. Är juvret helt fullt?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Lessen men där förstår jag dig verkligen inte. Den tråden är idag 52 sidor och över 1000 inlägg. TS skriver att den är till för att visa bilder på dräktiga ston etc. Min fråga är direkt riktad för stoägare som har ston som gått över tiden, Hur i hela friden ska de veta att de borde läsa under bilder på dräktiga ston?
Jag har fått ett svar på mitt tidigare inlägg som låstes, är orolig och försöker hitta de som verligen kan svara just på min fråga och inte under allmän tråd.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Juvret är fullt, spenarna är på plats. Föltillväxten är väl som störst på slutet så man gruvar sig för att bebbe bli stor och hon ska få problem, vet inte om det stämmer att de är större än normalt när de går över en del?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Jag har haft flera ston som gått över tiden, den som är dräktig nu har gått 350 och 353d de senaste 2 dräktigheterna, men det har gått mkt bra med båda fölen. -06 hade jag ett annat sto som gick 5v över tiden, och ut kom en pytteliten hingst (hbl) som inte kunde resa sig själv på ett par dagar, jag bar ut honom i hagen, och han kan inte ha vägt mer än 30-35kg... Men han klarade sig och är idag d-ponny! -10 hade jag ett sto som gick över 4v, det fölet var med lite svagt i början, men det gick bättre/fortare med den än med -06:an.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Vet att det brukar finnas någon tråd varje år om ston som går över tiden mycket.

Sök, så hittar du säkert! =)

Du har ingen möjlighet att ta kontakt med de som hade henne när hon fick sitt andra föl? Kan ju vara skönt att veta om hon gick länge med det med!

Att ungen skall bli "för stor" tror jag inte du behöver oroa dig för.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Min tjej gick över alla sina tre dräktigheter. Första på 350 dygn, andra på 345 och sista på 340. Det var välskapta pojkar allihopa, den sista hade kontrakturer på båda frambenen och behövde gips i början men det har rättat sig jättebra nu. Det är nog lika vanligt, för att inte säga vanligare, med ston som går över 335 än de som går kortare. :)
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Hennes första dräktighet var nog inte planerad då hon fick sitt föl som tvååring. ingen vet när hon blev dräktig, bara när hon fölade. Såg henne ca 1 1/2 månad på slutet av den dräktigheten och hon bar magen högt, knappt så den syntes. Magen idag har "fallit ner" och det syns att det är bebismage.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Du ger mig mer vatten på kvarn att det är en kille som ska komma ut.
Skönt att det gick bra alla gångerna.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Där sprack teorin om att de blir mkt större bara för att de går över. Var de andra normalstora?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Det är vanligare att fölen är mindre när dom går över länge. När stoet går över länge så är det för att fölen inte är klara, skulle dom föla vid tex 330-340 dygn skulle fölen vara prematura. Ibland är dom det ändå när dom har gått länge.

Det är inte helt ovanligt att ston går över året. 445 dygn är det längsta jag vet att ett sto gått över med ett levande föl. Men det är extremt ovanligt.

320-370 dygn räknas inom det normala spannet.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Lessen men där förstår jag dig verkligen inte. Den tråden är idag 52 sidor och över 1000 inlägg. TS skriver att den är till för att visa bilder på dräktiga ston etc. Min fråga är direkt riktad för stoägare som har ston som gått över tiden, Hur i hela friden ska de veta att de borde läsa under bilder på dräktiga ston?
Jag har fått ett svar på mitt tidigare inlägg som låstes, är orolig och försöker hitta de som verligen kan svara just på min fråga och inte under allmän tråd.

Håller med helt och hållet.
Jag ger gärna tips och råd, men ORKAR inte sitta och glo i en tråd där folk visar bilder på ston som är dräktiga på 272 dagar, 4 timmar och 57 minuter.
För det intresserar mig inte ett smack att se olika magar och tjoa "oh vad söt".
Men däremot konkreta frågor i en tydligt, egen tråd, där hjälper jag gärna till om jag kan.

Och när jag ändå är igång:
Varför inte nåla en tråd där alla kan fråga om halvblodshingstar i samma tråd, så vi slipper mängder med trådar om det? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

I tråden om bilder på dräktiga ston avhandlas ALLA frågor som har med dräktiga ston att göra. Det är fler än du som har ston som gått över tiden. Den tråden är till för att ni som har dräktiga ston i år ska kunna jämföra era ston och dela med er av era erfarenheter.

Görel - moderator

Fast det stämmer ju inte. Det finns flera andra trådar om ston som är dräktiga nu och de har inte låsts? Jag fattar faktiskt inte heller varför alla årets dräktigheter skulle behöva behandlas under en enda tråd? Det är ju samma sak som att smälla ihop alla frågor om hingstar i en enda tråd.

Jag trodde bilder på våra dräktiga ston var till för att visa bilder på våra dräktiga ston. Att det sedan blir en kort diskussion om det ena eller andra där är ju snarare sidospår. Jag förstår helt klart att TS lessnar!
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Precis som wrangler säger är det vanligare att fölen är små när de har gått över tiden. De kan till och med vara prematura flera veckor efter beräknat fölningsdatum. Det du ska vara extra noga med däremot är att se till att tarmbecket går ordentligt, har stoet gått över tiden kan fölet vara lite torrare i magen.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Håller med helt och hållet.
Jag ger gärna tips och råd, men ORKAR inte sitta och glo i en tråd där folk visar bilder på ston som är dräktiga på 272 dagar, 4 timmar och 57 minuter.
För det intresserar mig inte ett smack att se olika magar och tjoa "oh vad söt".
Men däremot konkreta frågor i en tydligt, egen tråd, där hjälper jag gärna till om jag kan.

Och när jag ändå är igång:
Varför inte nåla en tråd där alla kan fråga om halvblodshingstar i samma tråd, så vi slipper mängder med trådar om det? :confused:

Och jag kan inget annat än att hålla med.

Att ett sto gå över tiden är en fråga som kan vara nog så viktigt att få ventilera.
Att glo på märrars magar eller för den delen även juver är något helt annat.

Slå ihop hingsttrådarna till en enda så blir det samma sak.

Avhandla Cortez och company på gnägg eller nåt..

Blir likabra som att tråden med veka kotor hamnade på Hästmänniska.

Avelsforumet är katastrof just nu.

Och för att återgå til ursprungsfrågan så kan jag men min erfarenhet säga att övermogna föl kan visa alla tecken som ett prematurt föl gör..
Inklusive att läckaget på råmjölk ökar men tråkiga följder..

Man kan inget göra så länge hon inte fölar men man skall vara observant vid fölning och något dygn framåt..Som Via skrev så kan dom ha svårt att bajsa.

Lycka till

AM
A
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

I tråden om bilder på dräktiga ston avhandlas ALLA frågor som har med dräktiga ston att göra. Det är fler än du som har ston som gått över tiden. Den tråden är till för att ni som har dräktiga ston i år ska kunna jämföra era ston och dela med er av era erfarenheter.

Görel - moderator


Görel, du har ju själv varit/är uppfödare.
Du, om någon borde väl veta att man INTE kan jämföra dräktiga ston i något avseende?

Du kan inte jämföra varken magar, bäckenband, juver, vaxdroppar, beteende inför fölning. Absolut inget.

Man kan titta på andras fölmärrar och ddet enda man i och för sig kan kommentera är om märra behöver mer mat, bättre mat eller behöver verkas.
I övrigt är det som ett bildalbum..inget annat.

Och jag säger det igen.
Ska allt som har med dräktigheter att göra, liksom frågan ts har, då får du slå ihop samtliga hingstfrågor i en enda.

Så kommer detta avelsforum enbart att ha två trådar att hålla rätt på.

Övrigt får vi väl köra över pm


AM
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

kl

bara som ett fördtydligande, och för att kolla av lite att jag verkligen tänker rätt nu... allt ni skriver om överburna föl gäller väl först när de passerat runt 370 dygn egentligen? Dvs utanför det som anses normalt?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Nja... när det börjar gå över fram mot tre veckor så är det "över tiden" hos oss i alla fall..

Men man kan inte jämföra så heller.

Vi har haft sto som alltid fölade tre veckor för tidigt.
Och vi har haft sto, vars unge var väldigt prematur och senare dog, trots att hon gått en vecka över...

Så vad är vad?

Det handlar nog mer om stoet som individ och inte exakt antal dagar..

Am
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 779
Senast: AraSlei
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 776
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 682
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp