Dräktiga ston 2020/2021

En liten halvkass bild på magen (lite konstig vinkel,korset ser lite kul ut från denna bilden😅)från igår , nu går hon in på dygn 286 ❤️ Fäller som bara den med, igår hade man 14 grader och sol ☀️
 

Bifogade filer

  • 4E6101FD-F3A4-4255-820D-33815FD8B136.jpeg
    4E6101FD-F3A4-4255-820D-33815FD8B136.jpeg
    278,1 KB · Visningar: 59
Helt lugnt inatt. Hon har mest ätit och sovit, utan att se så värst bekymrad ut överhuvudtaget. Senaste två nätterna har varit betydligt mer oroliga än inatt. Ska hon hålla på såhär i flera veckor nu så kommer man ju vara en urvriden trasa innan det är klart! :crazy: Låg ner en kort stund men i övrigt har hon stått hela natten. Läckte ingenting på morgonen men är ju vansinnigt kletig om bakbenen...
 
Jag har ju två ston till som ska föla och den ena har nu i helgen fått ett väldigt stort ödem som oroar mig. Hon brukar få ett litet ödem men aldrig såhär stort och som hänger ner på detta sättet. Veterinären ska komma ut och titta på det men usch vad orolig jag känner mig över denna. Har drömt mardrömmar om att det ska gå åt helvete med detta stoet sedan hon passerade 90 dygn. 😥

Nu har veterinären varit ute och tittat på stoet då jag var rädd för prepubic tendon rupture men mest troligen är det ”bara” ett vanligt ödem tack och lov som blivit extremt stort pga gissningsvis stor fölunge.. Vi har gjort upp en bra plan för fölningen eftersom jag känner mig extra orolig för detta stoet. Känns bra.
 
Helt lugnt inatt. Hon har mest ätit och sovit, utan att se så värst bekymrad ut överhuvudtaget. Senaste två nätterna har varit betydligt mer oroliga än inatt. Ska hon hålla på såhär i flera veckor nu så kommer man ju vara en urvriden trasa innan det är klart! :crazy: Låg ner en kort stund men i övrigt har hon stått hela natten. Läckte ingenting på morgonen men är ju vansinnigt kletig om bakbenen...
Håller tummarna att fölis stannar kvar i magen ett litet tag till. Men skönt att du har bra back-up av veterinär.

Passar på att uppdatera om Lif. Jag var ju nojjig att hon bara var fet. Men förra veckan såg jag fosterrörelser! Nu vågar jag faktiskt tro på att det är ett föl i magen. Hon är på ca dygn 280. Börjar bli rundare och rundare, men inte jättestor. Inget djuver alls än.
Ska göra kolla masken snart och ev asmaska henne och hagkompisarna. Mocka ur har jag börjat med.
Ang fölhage sen så får hon ta halva betet. Dock en liten bit att gå. Kanske 75m. Nu går de precis utanför boxarna men det är mycket buskar, stenar och träd. Inte optimalt för en liten färsking sen. När de sen bondat får de åka iväg på sto och fölbete för våra hagar är lite sådär och hagkompisarna rätt tuffa. (Inackorderad)
 
Dygn 330. Olivia skrubbar rumpan och gör arga utfall mot sin son som står i boxen bredvid. Stackars Helix undrar nog vad som har flugit i hans mor som brukar vara så snäll mot honom.
Åh, spännande! :love:

Här är det lugnare ikväll! Helt lugn dam med ett juver som backat en size eller två. Phuuu! Men alldeles kletig om bakbenen. Vete tusan hur jag ska få bort det, det är ju som lim!
 
Min mamma häst firade in sin mattes 30 års dag med att nu på kvällen klia tillbaka i mitt hår 😅 Hon är fruktansvärt kärleksfull på kvällarna och ska mysa långa stunder innan man släcker ned för natten ❤️ Just nu ritar hennes husse på en rejäl BB avdelning för hennes del 😅 Hon kommer få flytta in i lilla stallet så vi slipper ha henne med tävlingshästarna sen. De tävlar inte just nu och inte gjort sedan i September förra året men nu börjar de väl klia i fingrarna att sätta fart på dem igen. Så då behöver Majsan få en egen BB avdelning, och genom detta kan man också välja ha lösdrift senare om man känner för de 👍🏻
 
Min mamma häst firade in sin mattes 30 års dag med att nu på kvällen klia tillbaka i mitt hår 😅 Hon är fruktansvärt kärleksfull på kvällarna och ska mysa långa stunder innan man släcker ned för natten ❤️ Just nu ritar hennes husse på en rejäl BB avdelning för hennes del 😅 Hon kommer få flytta in i lilla stallet så vi slipper ha henne med tävlingshästarna sen. De tävlar inte just nu och inte gjort sedan i September förra året men nu börjar de väl klia i fingrarna att sätta fart på dem igen. Så då behöver Majsan få en egen BB avdelning, och genom detta kan man också välja ha lösdrift senare om man känner för de 👍🏻
Grattis i efterskott!!! 🥳
 
Dygn 303 idag. Mycket lugnare nu helt plötsligt. :confused: Har backat i utvecklingen igen, konstigt! Men det är jag ju bara glad för! Damen har äntligen legat och sovit igen och ordningen i boxen är återställd, har varit tre nätter med bajs överallt men imorse var det återigen precis som vanligt! Extremt skönt!!

Bild från gårdagens utsläpp.
IMG_20210324_072135.jpg
 
Hoppas att allt flyter på nu @Maja_Kandi 😇 och grattis i efterskott @MayGrace 🥳
@Emiro något nytt på föl-fronten?

Dagsfärsk bild på Doris idag, gick förbi lite snabbt på lunchen,kanske inte bästa kvaliten,men ändå 🥰
287 d.= 48 d.till bf.i maj 🥳
Så fin! :love:

Här läcker det mjölk igen. :crazy: Inte lika mycket som i förrgår men det droppar sakta... Halva hästen var blöt, först tänkte jag att hon var helt genomsvettig, men hon måste ha rullat sig strax före intag för andra sidan var helt torr. 🤷‍♀️ Bakbenen är duktigt kletiga. Försökte borsta bort men sitter som klister. I övrigt ser hon inte helt klar ut tycker jag ändå... Tycker det saknas på bäckenbanden trots att det börjat bli lite svampigt, sladdrar lite när man borstar rumpan mot svansen. Hon är helt lugn och äter som vanligt. Är väl bara att inse att hon kommer fortsätta läcka. :crazy:

Bakbenen tidigare idag
IMG_20210325_181540.jpg
 
Så fin! :love:

Här läcker det mjölk igen. :crazy: Inte lika mycket som i förrgår men det droppar sakta... Halva hästen var blöt, först tänkte jag att hon var helt genomsvettig, men hon måste ha rullat sig strax före intag för andra sidan var helt torr. 🤷‍♀️ Bakbenen är duktigt kletiga. Försökte borsta bort men sitter som klister. I övrigt ser hon inte helt klar ut tycker jag ändå... Tycker det saknas på bäckenbanden trots att det börjat bli lite svampigt, sladdrar lite när man borstar rumpan mot svansen. Hon är helt lugn och äter som vanligt. Är väl bara att inse att hon kommer fortsätta läcka. :crazy:

Bakbenen tidigare idag
Visa bifogad fil 66817

men vad jobbigt 😩, håller tummarna att hon kniper ett tag till 🙏 kanske funkar med en piggborste/magic brusch på benen? 🤔😇
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 268
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp