DrÀktiga ston 2020/2021

men vad jobbigt đŸ˜©, hĂ„ller tummarna att hon kniper ett tag till 🙏 kanske funkar med en piggborste/magic brusch pĂ„ benen? đŸ€”đŸ˜‡
Ja kanske det! Jag drog med svettskrapan och en hÄrd rotborste och fick loss endel men lÄngt ifrÄn allt. FÄr kanske börja tvÀtta benen, lactacyd kanske biter, men jag har inget varmvatten i stallet sÄ det blir lite bökigt. :p

Jo minst 10 dagar till vill jag nog ÀndÄ att hon vÀntar! :crazy:
 
77636BAE-D7F0-4C4F-9D9D-5B10A3DA2C6E.jpeg

SĂ„ hĂ€r ser de ut större delen av dagarna nu 😅 Hon stĂ„r och sover nĂ€r hon inte Ă€ter. Man ser ocksĂ„ vart hon hunnit tappa vinterpĂ€lsen đŸ€ŁđŸ‘‹đŸ» Bara 68 dagar kvar nu 💃
 
@aida
NÀstan sÄ att jag kan förstÄ det! :laugh:


HÀr var det lugnt inatt men det Àr Äterigen bajs utspritt i hela boxen och det lÀcker mjölk. Juvret Àr fullt, spenarna fyllda. Har svÀllt pÄ sidorna om juvret ocksÄ. Ni fÄr en bild pÄ juvret bakifrÄn frÄn imorse, lite dÄlig skÀrpa kanske (zooma sÄ ser ni en droppe pÄ höger spene). Dygn 304 idag.

IMG_20210326_074827.jpg
 
@eventingmania Jag fÄr sÀkert samma resa som du :D

IMG_20210326_084640.jpg

Dygn 325 och iiiingenting. Om nÄgot har juvret krympt ytterligare. Min till vÀnster,om inte magen avslöjar henne. Har slÀppt en hel del vinterpÀls vilket Àr skönt, dÄ kanske fölet har en chans att hitta igen bÄde mor och juver bakom lurvet.
 
@Maja_Kandi Vad sa veterinÀren om utifall det Àr dags snart och fölet kommer? TÀnkte eftersom ni pratat om plasma och foalcheck, kan det gÄ bra? FörlÄt om det Àr en jobbig frÄga, du behöver inte svara.
 
@aida
Japp, en vit mjölkdroppe... Dumma ponny. Kan skicka en film till dig pÄ insta sÄ fÄr du se droppet för ett par dagar sen. Har pratat med vet och de kommer ut för foalcheck och plasma. Vet inte om de kollar kvalitén pÄ rÄmjölken ocksÄ men det mÀrks vÀl.
Och vad mysigt med pÄskfölis! :love: Jag hoppas att jag slipper dock. :p

@Bluefish
Jadu. Den kommer nÀr den kommer och vi fÄr hoppas att hon vÀntar tills den Àr fÀrdigbakad. Mer Àn sÄ kan man inte göra. Men jag kommer ringa till jouren direkt man ser att det startar (varför inte pÄ natten mot lÄngfredag för att göra matte lite extra grÄhÄrig :cautious:). Jag har ju hört om fölningar frÄn dygn 310 som gÄtt bra men tidigare Àn sÄ kÀnns ju tveksamt... Har dock fÄtt höra om fler ston som lÀckt mjölk ett bra tag och att det sen gÄtt bra. Men jag stÀller mig ju tvivlande till att hon skulle gÄ tiden ut nÀr hon ser ut sÄhÀr redan nu. :crazy:
 
@Maja_Kandi DĂ„ kĂ€nner jag mig försiktigt hoppfull hĂ€r Ă€ndĂ„! Det kan ju gĂ„ alldeles utmĂ€rkt 🙏 Jag Ă€r ju inte sĂ€rskilt van men mjölk har jag fĂ„tt höra att man inte kan gĂ„ stenhĂ„rt efter, den behöver inte sammanfalla med födseln. Korna kan det ju riktigt strila ur bra lĂ„ngt innan kalven kommer.
 
@Maja_Kandi DĂ„ kĂ€nner jag mig försiktigt hoppfull hĂ€r Ă€ndĂ„! Det kan ju gĂ„ alldeles utmĂ€rkt 🙏 Jag Ă€r ju inte sĂ€rskilt van men mjölk har jag fĂ„tt höra att man inte kan gĂ„ stenhĂ„rt efter, den behöver inte sammanfalla med födseln. Korna kan det ju riktigt strila ur bra lĂ„ngt innan kalven kommer.
Eller hur! Vi har haft nÄgra kor som lÀckt mjölk i flera veckor innan kalvning. Men jag hade aldrig hört om det pÄ hÀst innan. KÀnns mest skumt att det Àr sÄ sjukt olikt mot förra gÄngen. DÄ var hon ju som en skolbok.
 
Eller hur! Vi har haft nÄgra kor som lÀckt mjölk i flera veckor innan kalvning. Men jag hade aldrig hört om det pÄ hÀst innan. KÀnns mest skumt att det Àr sÄ sjukt olikt mot förra gÄngen. DÄ var hon ju som en skolbok.
Min lĂ€ckte mjölk förra Ă„ret lika som din gör nu, frĂ„n ca dygn 300 av och till, mycket sista tvĂ„ veckorna. Men fölade pĂ„ dygn 326, dock med kass rĂ„mjölk och det blev plasma. Året före fölade hon pĂ„ dygn 327 och lĂ€ckte ingenting.
 
Min lĂ€ckte mjölk förra Ă„ret lika som din gör nu, frĂ„n ca dygn 300 av och till, mycket sista tvĂ„ veckorna. Men fölade pĂ„ dygn 326, dock med kass rĂ„mjölk och det blev plasma. Året före fölade hon pĂ„ dygn 327 och lĂ€ckte ingenting.
Tack för att du delar med dig! :love: Det lÄter ju himla bra om min kunde fÄ göra lika! :) Plasma rÀknar jag med oavsett sÄ för min del Àr det bÀttre ju lÀngre hon drar ut pÄ det... Sist (2016) fölade hon pÄ dygn 350 och gjorde allt enligt skolboken med gradvis fyllt juver och lÀckte lite sista tvÄ kvÀllarna bara. SÄ det Àr verkligen uppochner nu!
 
Foto frÄn nyss, kommer hon fylla ut allt det i mitten bakÄt tror ni eller Àr det nÄn form av ödem bara pÄ sidorna? :confused: Hon har ett stort ödem under magen frÄn en handsbredd bakom frambenen och bakÄt. Det hade hon sist ocksÄ minns jag.


IMG_20210326_153151.jpg
 

Liknande trÄdar

Avel Hej! Jag har ett 7 Är gammalt sto, aldrig tidigare varit drÀktig. Hon betÀcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare pÄ...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som gÄr pÄ fribetÀckning med hingsten. De har gÄtt ihop sen i maj och gÄr fortfarande kvar med hingsten. (det Àr okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration frĂ„n hund och tĂ€nkte skapa en liknande trĂ„d pĂ„ katt. HĂ€r diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 268
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir Àr som sagt pÄ seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • ShettistrĂ„den del II
  • Dressyrsnack 17
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp