Dräktiga ston 2020/2021

Imorse födde Olivia sin fjärde son.❤
 

Bifogade filer

  • 20210328_093028.jpg
    20210328_093028.jpg
    274,5 KB · Visningar: 59
Men wow! Vilken vändning! :love: Hur betedde hon sig under natten? Var hon mer orolig senare eller gick det fort på morgonen?

(Jag vet att grattisar hör till Föl-tråden, men grattis ändå! :love: )
Hon blev oroligare under natten och strax efter kl 05 lade hon sig ned. Allt gick bra förutom att navelsträngen inte brast. Jag ringde veterinär som instruerade mig hur jag skulle snöra och sen klippa av. Det känns lite nervöst, hoppas att det inte blir komplikationer av detta.
 
Så roligt att det kommer föl nu! Mitt är kan hända inte så långt borta det heller, stoet har börjat släppa bäckenbanden nu och juvret är större än tidigare om än fortfarande tomt. Vulvan kanske något slappare, men inte mycket. Kommer kolla henne med tätare intervall nu. Kan inte känna några fosterrörelser och hon är helt oberörd av sin dräktighet. Jag vet ju att fölet är stort och inte nödvändigtvis känns tydligt nu så jag motar bort skräckscenariona.
 
Så roligt att det kommer föl nu! Mitt är kan hända inte så långt borta det heller, stoet har börjat släppa bäckenbanden nu och juvret är större än tidigare om än fortfarande tomt. Vulvan kanske något slappare, men inte mycket. Kommer kolla henne med tätare intervall nu. Kan inte känna några fosterrörelser och hon är helt oberörd av sin dräktighet. Jag vet ju att fölet är stort och inte nödvändigtvis känns tydligt nu så jag motar bort skräckscenariona.
Vad spännande att det börjar närma sig för flera! :love: Jag har heller inte känt några fosterrörelser på länge men som du säger så är den ju så stor nu så jag gissar att det är därför. Min levde ju uppenbarligen när vet var här utan att jag känt nåt på länge. :)
 
Läst om flera ston som kliar svansen när det närmar sig. Jag ska ta maskprov imorgon men lite fundersam om det egentligen har med dräktigheten att göra, dock är hon ju bara på drygt 280 dygn..
 
Min kliar alltid svansen oavsett om hon är dräktig eller inte. Men klart mer när hon är påverkad. När hon var så orolig med mycket förvärkar så gick hon och sparkade mot magen och tryckte rumpan mot väggen så hon hade ruggat pälsen på rumpan också. Men hon kliar som sagt alltid svansen, har fått tejpa hennes vattenhink i fästena till handtaget för annars drar hon loss en massa tagel där. :cautious:
 
Kommer ta in henne inatt och framöver. Hade en liten kristall på ena spenen nu senast och vulvan drar inte ihop sig vid beröring. Tror inte det är dags än men hon kommer uppskatta att få gå in och här ska inte födas något föl ute i minusgrader. Men juvret tycker jag har en bit kvar att gå, eller är det vanligt att förstföderskor inte fyller upp helt? Dagens bästa bild.
IMG_20210328_120231.jpg
 
Kommer ta in henne inatt och framöver. Hade en liten kristall på ena spenen nu senast och vulvan drar inte ihop sig vid beröring. Tror inte det är dags än men hon kommer uppskatta att få gå in och här ska inte födas något föl ute i minusgrader. Men juvret tycker jag har en bit kvar att gå, eller är det vanligt att förstföderskor inte fyller upp helt? Dagens bästa bild.
Visa bifogad fil 66983
Urtidsdjur. :D :love:
 
Kommer ta in henne inatt och framöver. Hade en liten kristall på ena spenen nu senast och vulvan drar inte ihop sig vid beröring. Tror inte det är dags än men hon kommer uppskatta att få gå in och här ska inte födas något föl ute i minusgrader. Men juvret tycker jag har en bit kvar att gå, eller är det vanligt att förstföderskor inte fyller upp helt? Dagens bästa bild.
Visa bifogad fil 66983
Alltså hon är så vansinnigt lurvig! :laugh: :love:

Jag skulle nog säga att din har ett bra tag kvar med tanke på juvret. Är nog vanligast att första gången fylla upp långsamt. Fast å andra sidan har allt jag trodde att jag visste om förberedelser inför fölning fått sig en rejäl törn i år så jag kanske inte ska säga så mycket alls. :angel:
 
@Maja_Kandi Ja jag tänker spontant samma, men hon känns helt klar baktill. Gummirumpa och superslapp. Stallägaren som har mer erfarenhet höll med om det, men jag får säkert vaka ihjäl mig ändå :cool: men vad gör väl det om allt går bra!

Och jo hon klipps av praktiska skäl när hon är ridhäst :D
 
Här är det dygn 306 idag och status quo. :meh: Hon står med vitare mjölk och dränker sina ben. Stor och trött. Var riktigt sur på magen när jag tog in dem och visst var det en livad liten som dansade i magen! :love: Första gången på länge som jag fick känna rörelser! Mer svälld bakom juvret och har fått som nåt litet ödem eller liknande på höger bak precis intill juvret. Inte öm eller så iaf. Annars tycker jag inte att bäckenbanden har släppt riktigt än...

Juvret ikväll vid intag på dygn 306.

IMG_20210328_215120.jpg
 
Majsan gick in på dygn 270 idag, stor tjock och trött 😂 Och sur som ättika då de häll regnade imorse. Täcket räckte knappt runt magen men va tusan hon hatar regn så regnkappa på! Och hennes husse har kommit på att nu vill han ha ett fölsto till :angel: Så de blir två fullstora fölboxar i lilla stallet. Så det ser ut som Majsan ska få en kompis ❤️
 
Jag är livrädd att min fina fått fång. :cry: Kom hem från jobbet i em och hittade henne halt, det var ingenting imorse. Gav frukost vid 06.45 inne och därefter åkte jag och sambon till en granne för att hjälpa dem med hundrastning. Queenie blev väldigt stressad när vi lämnade stallet, i vanliga fall står jag ju och väntar på att hon ska äta upp. Men jag tänkte inte mer på det. Jag gick direkt från grannen till jobbet och sambon släppte ut hästarna när han kom hem. Queenie äter ju som bekant långsamt så därför fick dom stå inne och äta medan vi var borta. Sambon kom hem igen vid 07.30 och släppte ut hästarna utan att upptäcka nåt konstigt. I inspelningen från övervakningskameran kan jag se att hon inte varit påverkad alls inatt fram till frukost. Men från frukost till utsläpp märks det skillnad. Och nu i em är hon tydligt påverkad framför allt vänster fram. Kan det alltså vara så känsligt att en sån stress-situation utlöser fång? Det hade jag verkligen ingen aning om... Har ringt hovis som kommer imorgon efter lunch och jag ska ringa veterinären imorrn bitti på telefontiden.

Är det inte det ena så är det fan i mig det andra. :cry: Plötsligt får hon gärna föla imorrn. :(
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 267
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp