Dräktiga ston 2020/2021

Min pärla stod som ett ljus med kylbandage och snö runt fötterna medan jag var in och åt middag, skönt med vridbar övervakningskamera! Det är fortfarande sprängfyllt i juvret och droppar och rinner mjölk om vartannat. Lyckades få rent bakbenen idag och det var så sköööönt tyckte Queenie! :p Lär väl vara lika imorrn igen dock. 😏 Hon gick aningens lättare in och ut från boxen nu på em än vid 10 när vet var här.

Screenshot_20210330_173807_com.tplink.iot.jpg
 
Min pärla stod som ett ljus med kylbandage och snö runt fötterna medan jag var in och åt middag, skönt med vridbar övervakningskamera! Det är fortfarande sprängfyllt i juvret och droppar och rinner mjölk om vartannat. Lyckades få rent bakbenen idag och det var så sköööönt tyckte Queenie! :p Lär väl vara lika imorrn igen dock. 😏 Hon gick aningens lättare in och ut från boxen nu på em än vid 10 när vet var här.

Visa bifogad fil 67074
Kämpa på ❤️
 
Min pärla stod som ett ljus med kylbandage och snö runt fötterna medan jag var in och åt middag, skönt med vridbar övervakningskamera! Det är fortfarande sprängfyllt i juvret och droppar och rinner mjölk om vartannat. Lyckades få rent bakbenen idag och det var så sköööönt tyckte Queenie! :p Lär väl vara lika imorrn igen dock. 😏 Hon gick aningens lättare in och ut från boxen nu på em än vid 10 när vet var här.

Visa bifogad fil 67074
Jag hade ett deäktigt sto som fick fång. Dock var det tidigt under dräktigheten. Fick det med största sannorlikhet hos hingsten så de gick på fribetäckning på bete. Hon gick konstigt en gång när jag var där men hingsägaren avfärdade min oro med att hon var ömfotad för hon då gick barfota.
Jag var så arg på mig själv för jag inte lyssnade på min magkänsla. Minns faktiskt inte om hon fick smärtstillande för senare när jag tog hem henne blev hon rejält dålig i fången. Fortfarande odiagnositserad för veterinären trodde det kunde vara en tumör. Hon var fet med depåer över rygg och även framme på nosryggen. Åkte till Skara med henne (vi visste ju inte att det var fång) och där sa de fång direkt. Minns att hon blev bra från den ganska omgående när matransonen minskades rejält. Men som sagt, jag minns inte om hon fick metacam.
Ut kom ett välskapt föl sen och hon kunde gå på kontrollerat bete sen igen utan att återinsjukna. Det är ”fölet” nu 13 år som jag betäckt.
 
Här börjar det närma sig för Tindra, ca 2 veckor kvar och idag kände jag att hon börjat sätta lite juver.
Klappa mage är strängt förbjudet och jag skulle inte böja mig ner och titta under magen om vi säger så... men en snabb kläm får bara ilsken svans :D

20210330_183531.jpg
 
Vid intaget igår studsade Pegs till ganska ordentligt i änden av grimskaftet. Väldigt upprymd över att få komma in och ganska spänstig sitt tillstånd till trots :D Man kan nu ana juver även om man tittar bakifrån. Hoppas att fölet kommer nästa vecka, 330 dygn idag.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210331_085438.jpg
    Screenshot_20210331_085438.jpg
    102,6 KB · Visningar: 27
Det är så roligt att läsa om er som börjar komma nära nu! :love:

När jag drog bort maten här så backade juvret. Jag är fruktansvärt arg på mig själv för att jag inte har fattat i vilken ände jag gjort fel... Det borde jag verkligen ha förstått.
Inatt har donnan legat ner tre gånger, totalt kanske fem timmar. Skönt för fötterna såklart, men vet inte hur bra det är för fostret riktigt. :( jag var jätterädd att hon inte skulle ta sig upp men det var iaf inga problem även om hon är klart smärtpåverkad just när hon tagit sig upp. Kyler i omgångar med snö, is och kylpaddar. Imorse hade hon så ont så hon kunde inte stå still på stallgången ens. :( Men kylde en timme innan jobbet. Nu hemma och kyler igen (älskar min mjölkbonde till chef som verkligen förstår kärleken till djuren :heart). Hade inte hunnit bli så varma hovar än men ytterst ovillig att röra sig. Parkerad i isbad nu.

Dygn 309.
IMG_20210331_092832.jpg
 
@Maja_Kandi Det här med att fodra dräktig ponny har varit en balansgång verkligen. Jag har snålat ganska långt in på dräktigheten med fodergivan och hon har legat under kraftfodergivan som jag räknat ut i program hela tiden, vilket känts sådär. Ändå har två veterinärer ansett att hon var i överhull med fettdepåer, det är skitsvårt. Man riktigt längtar efter ett svårfött fullblod som behöver 20 kg om dagen för att se anständig ut. Det är inte lätt och du kunde inte förutse det här.
 
@Maja_Kandi Det här med att fodra dräktig ponny har varit en balansgång verkligen. Jag har snålat ganska långt in på dräktigheten med fodergivan och hon har legat under kraftfodergivan som jag räknat ut i program hela tiden, vilket känts sådär. Ändå har två veterinärer ansett att hon var i överhull med fettdepåer, det är skitsvårt. Man riktigt längtar efter ett svårfött fullblod som behöver 20 kg om dagen för att se anständig ut. Det är inte lätt och du kunde inte förutse det här.
Jag håller med, det är jättesvårt. Jag fodrade upp min rejält i vintras men har backat ganska mycket nu. Det är svårt att bedömma om de är feta eller om det är fölmage. Nu ger jag ”normal” hö ranson morgon och lunch. Lite ökad vid insläpp och ganska mycket till kvällen. Vi har lågt protein på höt så hon får endel proteinpellets och lite lucernhack. Jag tittar och känner mest på halsen när jag bedömmer hullet på henne nu.
 
Jag håller med, det är jättesvårt. Jag fodrade upp min rejält i vintras men har backat ganska mycket nu. Det är svårt att bedömma om de är feta eller om det är fölmage. Nu ger jag ”normal” hö ranson morgon och lunch. Lite ökad vid insläpp och ganska mycket till kvällen. Vi har lågt protein på höt så hon får endel proteinpellets och lite lucernhack. Jag tittar och känner mest på halsen när jag bedömmer hullet på henne nu.

Detta är ingen kritik mot ngn här i tråden men jag ser ofta folk som i sin iver att allt ska bli rätt överfodrar sina dräktiga ston långt innan dom behöver det. Dom flesta stona klarar sig på ganska normala mängder fram till slutet av sin dräktighet.
Är stoet för fet kan det bli svårare för dom att föla normalt.
 
Detta är ingen kritik mot ngn här i tråden men jag ser ofta folk som i sin iver att allt ska bli rätt överfodrar sina dräktiga ston långt innan dom behöver det. Dom flesta stona klarar sig på ganska normala mängder fram till slutet av sin dräktighet.
Är stoet för fet kan det bli svårare för dom att föla normalt.
Helt rätt. Det är det jag är så arg på mig själv över... Sist hon var dräktig var jag supernoga och gav som @Bluefish skrev i underkant, inget kraftfoder alls utan bara portionerat hö och lusern för att spetsa med protein, gick hur bra som helst. Tanken i år var ju samma sak. Men en nyinflyttad granne som sysslat mer med avel än mig tryckte på att "hon kommer bli för smal efter fölning". Jag sa ifrån och höll mig på min linje ända tills det blev 25 minus i flera veckor. Då ställde vi ut en bal i hagen. Den räckte i fyra veckor och hela tiden var det 20-25 minus, så i det fallet var det ju ingen skada skedd. Men att jag ställde ut en till bal i hagen är så galet jävla korkat... I vårväder... Till en ponny som är lättfödd och dräktig. Skitsmart. Verkligen. Och med kraftfoder på det, för inte tänkte jag på att det blev för mycket... Så såhär i efterhand kan jag ju se varför hon plötsligt läckte mjölk. Det var väl en reaktion på för mycket mat. Plus att hon blivit fet. Och mitt hemmablinda öga har i dräktighetstänket inte sett det. Idiot... Varför inte bara lyssna på sig själv, när det är jag som vet hur min ponny funkar... :banghead: Så jag hoppas att mitt enorma misstag kan hjälpa någon annan iaf. För det här önskar jag ingen. :(
 
Helt rätt. Det är det jag är så arg på mig själv över... Sist hon var dräktig var jag supernoga och gav som @Bluefish skrev i underkant, inget kraftfoder alls utan bara portionerat hö och lusern för att spetsa med protein, gick hur bra som helst. Tanken i år var ju samma sak. Men en nyinflyttad granne som sysslat mer med avel än mig tryckte på att "hon kommer bli för smal efter fölning". Jag sa ifrån och höll mig på min linje ända tills det blev 25 minus i flera veckor. Då ställde vi ut en bal i hagen. Den räckte i fyra veckor och hela tiden var det 20-25 minus, så i det fallet var det ju ingen skada skedd. Men att jag ställde ut en till bal i hagen är så galet jävla korkat... I vårväder... Till en ponny som är lättfödd och dräktig. Skitsmart. Verkligen. Och med kraftfoder på det, för inte tänkte jag på att det blev för mycket... Så såhär i efterhand kan jag ju se varför hon plötsligt läckte mjölk. Det var väl en reaktion på för mycket mat. Plus att hon blivit fet. Och mitt hemmablinda öga har i dräktighetstänket inte sett det. Idiot... Varför inte bara lyssna på sig själv, när det är jag som vet hur min ponny funkar... :banghead: Så jag hoppas att mitt enorma misstag kan hjälpa någon annan iaf. För det här önskar jag ingen. :(

Sparka inte på dig själv ❤️
Det är väldigt lätt att bli hemmablind och frångå sitt egna om ngn annan ”pushar” på.
Jag hoppas din ponny blir bra och att hon fölar ett friskt föl när det är dags 😍
 
Detta är ingen kritik mot ngn här i tråden men jag ser ofta folk som i sin iver att allt ska bli rätt överfodrar sina dräktiga ston långt innan dom behöver det. Dom flesta stona klarar sig på ganska normala mängder fram till slutet av sin dräktighet.
Är stoet för fet kan det bli svårare för dom att föla normalt.
Det är nog för man blir matad med det lite överallt.
 
Majsan ökade vi kraftfodret på en vända då hon tappade snabbt i vikt när hon slutade äta pga av att hon var dålig & smärtpåverkad av benet. Men hon har hela tiden stått på i princip fritillgång till bra hö. Utöver de äter hon idag med 63 dagar kvar till BF - drygt 2 kg Granngården original pellets (1 kg morgon & 1 kg kväll ) mineraler, E-selen och kanske 0,5 kg Elit Betfiber mash. Bukig de blev hon snabbt in i dräktigheten de tog inte många månader, men ja hon är stor som en tunna men inte speciellt tjock utan tror helt enkelt eller snarare misstänker att de kommer ut en ganska så stor fölunge eller ja risken finns med tanke på de blivande föräldrarna.

Vi får se hur mycket kraft de kommer gå åt efter hon fölade, hennes mamma åt mellan 3-4 kg avelsfoder efter hon hade fölat då båda hennes döttrar diade rejält.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 264
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp