Dräktiga ston 2020/2021

Vad jobbigt @Maja_Kandi , håller tummarna 🙏😇

Här har Doris fått börja äta lite lucernpellets för att hjälpa till lite med att hålla hullet på en bra nivå, hon är ingen hejare i vanliga fall på att upp sitt kvälls-hö på en ca.8 kg(lämnar något kg), resten av dagen är det fri tillgång från bal i hagen.

Sen äter hon 1 kg havre på morgon, på kvällen är det,1 kg kraft protein pellets, 1 dl min.och 1,5 skopa blött lucern-pellets (tänk en sån där vanlig 4 kantig skopa från tex.krafft) 😇

Hon är på en bra nivå med hullet 👍 imorgon går hon in på 294 d.och har då 41 d.kvar till BF. 🥰
 
Ojoj länge sen jag kikade in här, jag är inte lika aktiv denna dräktighet och det är nog mest för att jag själv inte har/och mår bra.

Miraz däremot hon älskar verkligen livet som dräktig tror jag!
Detta är hennes andra föl och det har gått ruskigt fort denna gång.

Hon är idag på dygn 311 och har för någon dag sen börjat lite smått och fylla juvret men inte mycket.
Även börjat släppa lite lätt på bäckenbanden.

Ganska kraftiga förvärkar har hon börjat med om nätterna också, står mer och sover än ligger ner. Kan lägga sig ner i korta omgångar.

Fick sitt första föl på dygn 325 så jag gissar kanske runt detsamma denna gång. Vi får se, vädret är lite lurigt också.
 

Bifogade filer

  • A1EE5302-1BAB-4361-8034-16A9D22FEDD3.jpeg
    A1EE5302-1BAB-4361-8034-16A9D22FEDD3.jpeg
    235 KB · Visningar: 20
Ojoj länge sen jag kikade in här, jag är inte lika aktiv denna dräktighet och det är nog mest för att jag själv inte har/och mår bra.

Miraz däremot hon älskar verkligen livet som dräktig tror jag!
Detta är hennes andra föl och det har gått ruskigt fort denna gång.

Hon är idag på dygn 311 och har för någon dag sen börjat lite smått och fylla juvret men inte mycket.
Även börjat släppa lite lätt på bäckenbanden.

Ganska kraftiga förvärkar har hon börjat med om nätterna också, står mer och sover än ligger ner. Kan lägga sig ner i korta omgångar.

Fick sitt första föl på dygn 325 så jag gissar kanske runt detsamma denna gång. Vi får se, vädret är lite lurigt också.
 

Bifogade filer

  • A4A92037-5072-4717-8593-F16EDFCA5ACB.jpeg
    A4A92037-5072-4717-8593-F16EDFCA5ACB.jpeg
    369,1 KB · Visningar: 20
Ojoj länge sen jag kikade in här, jag är inte lika aktiv denna dräktighet och det är nog mest för att jag själv inte har/och mår bra.

Miraz däremot hon älskar verkligen livet som dräktig tror jag!
Detta är hennes andra föl och det har gått ruskigt fort denna gång.

Hon är idag på dygn 311 och har för någon dag sen börjat lite smått och fylla juvret men inte mycket.
Även börjat släppa lite lätt på bäckenbanden.

Ganska kraftiga förvärkar har hon börjat med om nätterna också, står mer och sover än ligger ner. Kan lägga sig ner i korta omgångar.

Fick sitt första föl på dygn 325 så jag gissar kanske runt detsamma denna gång. Vi får se, vädret är lite lurigt också.
Ja mammas ena skulle fölat runt 22 mars ingen fölunge i sikte ännu medan den andra höll tiden perfekt och fölade i princip på tänkt datum 😅 Så nog är de allt luriga de små damerna 😏 Kommer få spunk om Majsan bestämmer sig för att gå över rejält 😬
 
Ja mammas ena skulle fölat runt 22 mars ingen fölunge i sikte ännu medan den andra höll tiden perfekt och fölade i princip på tänkt datum 😅 Så nog är de allt luriga de små damerna 😏 Kommer få spunk om Majsan bestämmer sig för att gå över rejält 😬

Jag med! Hela planeringen med ledighet från jobbet går i stöpet då.
 
Och här möttes man av en häst med ännu större juver vid lunch! Långt ifrån klart givetvis men det går undan nu, vilket det även gjorde för henne sist också strax innan hon fölade.

Hon började ju fylla lite långt innan men var först på slutet precis innan fölning som hon satte fart.

bäckenbanden är jag osäker på... Kanske gått tillbaka där.
 

Bifogade filer

  • BD2AB852-5508-48ED-90A3-6F9F2CD71DF6.jpeg
    BD2AB852-5508-48ED-90A3-6F9F2CD71DF6.jpeg
    354,4 KB · Visningar: 12
Dygn 300 i dag på ena stoet (som brukar föla på 340+) och 296 på andra. Inte en tillstymmelse till juver på någon av dom....

De står på i princip fri tillgång av riktigt bra hö + äter lite av det gräs som så smått börjar titta upp. Numera får de endast lite kraftfoder med mineraler etc. 2-3 ggr i veckan. Ser fina ut i hull, den ena lite i överhull (hon blev för tjock på sommarbete och har inte velat/kunnat banta allt för hårdt) men jag misstänker att hon kan vara en sådan som rasar i vikt när fölet kommer, vi får se... 9 år sedan hon hade föl senast.

Hade ju planerat att betäcka om direkt, men nu börjar jag fundera på att vänta tills nästa år. Får se lite hur det går och när de fölar, samt vad för kön det blir på ungarna tror jag.
 
Här är det dygn 310 nu. Ser plötsligt rätt rimligt ut på juvret. Förhoppningsvis bakar hon ändå färdigt snabbare den här gången så att hon kan få föla om ett par veckor.

Metacamet hjälpte knappt så ikväll byter vi till finylbutazon. Hon har bara legat ner två nätter nu och kan knappt stå när hon väl tar sig upp. :( Så vi hoppas att ny medicin lindrar bättre. Kyler och kyler så ofta jag kan ca en timme åt gången, igår fyra gånger, kl 6, 9, 15, 21. Imorse lyckades jag inte få ut henne från boxen men då fick hon metacam och vid nytt försök kl 11 så gick det. Hon vill inte stå så att hon kan äta lusernet ur krubban så det får hon i hink samtidigt som jag kyler fötterna, då äter hon iaf. Höet går bra, det verkar bara bli en jobbig position för henne att äta ur krubban.
 
Här är det dygn 310 nu. Ser plötsligt rätt rimligt ut på juvret. Förhoppningsvis bakar hon ändå färdigt snabbare den här gången så att hon kan få föla om ett par veckor.

Metacamet hjälpte knappt så ikväll byter vi till finylbutazon. Hon har bara legat ner två nätter nu och kan knappt stå när hon väl tar sig upp. :( Så vi hoppas att ny medicin lindrar bättre. Kyler och kyler så ofta jag kan ca en timme åt gången, igår fyra gånger, kl 6, 9, 15, 21. Imorse lyckades jag inte få ut henne från boxen men då fick hon metacam och vid nytt försök kl 11 så gick det. Hon vill inte stå så att hon kan äta lusernet ur krubban så det får hon i hink samtidigt som jag kyler fötterna, då äter hon iaf. Höet går bra, det verkar bara bli en jobbig position för henne att äta ur krubban.
Tekniskt sätt är det ur fångens synvikel bra att hon ligger och vilar fötterna.

Påverkar butta fölet?
 
Majsan är så gosig 😍 Ska pilla i håret och snosa på en varje gång man går in i hagen. Du får inte lämna innan du kliat henne. Och fölis skickar en och annan kick i sidan på henne och har man tur kan man känna och se hur de dunsar där inne 😍
Dock kan hon inte medverka på bild just nu, hon är så skitig så hon ser grå ut trots att vi borstar och borstar 😅😂 Dags att duscha kanske får bli de i helgen om de blir varmt. Nu ska husse börja bygga om hennes nya stall under påsken 👍🏻
 
Dygn 300 i dag på ena stoet (som brukar föla på 340+) och 296 på andra. Inte en tillstymmelse till juver på någon av dom....

De står på i princip fri tillgång av riktigt bra hö + äter lite av det gräs som så smått börjar titta upp. Numera får de endast lite kraftfoder med mineraler etc. 2-3 ggr i veckan. Ser fina ut i hull, den ena lite i överhull (hon blev för tjock på sommarbete och har inte velat/kunnat banta allt för hårdt) men jag misstänker att hon kan vara en sådan som rasar i vikt när fölet kommer, vi får se... 9 år sedan hon hade föl senast.

Hade ju planerat att betäcka om direkt, men nu börjar jag fundera på att vänta tills nästa år. Får se lite hur det går och när de fölar, samt vad för kön det blir på ungarna tror jag.
Vad önskar du för kön?
 
Hur långt innan fölning börjar de fylla juvret/juvret ändra form? :) Mitt sto är beräknad mellan sista april och 9 maj (betäckt i en vecka, sista språnget beräknas till 9 maj). Hon har nu börjat forma om sitt juver, dock är inte spenarna fyllda än. utan liksom bakom. :)
 
Hur långt innan fölning börjar de fylla juvret/juvret ändra form? :) Mitt sto är beräknad mellan sista april och 9 maj (betäckt i en vecka, sista språnget beräknas till 9 maj). Hon har nu börjat forma om sitt juver, dock är inte spenarna fyllda än. utan liksom bakom. :)
Mina brukar börja 6-4 veckor innan fölning.
 
Tekniskt sätt är det ur fångens synvikel bra att hon ligger och vilar fötterna.

Påverkar butta fölet?
Jo så är det ju, men det är ju en fördel om hon alls kan stå upp och förflytta sig några steg utan att behöva lägga sig platt igen... På bipacksedeln är det mycket som rimmar illa så jag har rätt ont i magen över det. Bland annat att man ska vara försiktig vid behandling av ponnyras och att man inte ska ge det i slutet av dräktighet. Men jag måste ju lita på mina veterinärer och alternativet att fortsätta med metacam utan att det funkar alls känns ju inte heller rimligt... Hon har fått första dosen nu ikväll iaf.
 
Vad önskar du för kön?

Har inga större preferanser, vore lite kul om det blev några riktigt fina hingstämnen dock... Men med hingstföl blir det evt jobbigare om inte stona är dräktiga på nytt.

Borde i teorin sälja dessa föl, men kommer mest sannolikt behålla minst ett... 😇
 
Jo så är det ju, men det är ju en fördel om hon alls kan stå upp och förflytta sig några steg utan att behöva lägga sig platt igen... På bipacksedeln är det mycket som rimmar illa så jag har rätt ont i magen över det. Bland annat att man ska vara försiktig vid behandling av ponnyras och att man inte ska ge det i slutet av dräktighet. Men jag måste ju lita på mina veterinärer och alternativet att fortsätta med metacam utan att det funkar alls känns ju inte heller rimligt... Hon har fått första dosen nu ikväll iaf.
Måste man så måste man, men NSAID är inte helt optimalt att ge, så är det (läser till sjuksköterska och det är samma på humansidan). Det finns viss ökad risk för blödning och förtidig placentaavlossning vill jag minnas, har du och veterinären diskuterat inför fölning om du ska vidta några extra åtgärder, typ kalla ut dem för säkerhets skull när det drar igång? Beklagar verkligen att det gick så illa. Vill också skriva att det i de flesta fall trots allt går bra även efter medicinering med NSAID, men du verkar rätt väl insatt i ev biverkningar som kan uppstå och man ska inte ignorera dem.
 
Jo så är det ju, men det är ju en fördel om hon alls kan stå upp och förflytta sig några steg utan att behöva lägga sig platt igen... På bipacksedeln är det mycket som rimmar illa så jag har rätt ont i magen över det. Bland annat att man ska vara försiktig vid behandling av ponnyras och att man inte ska ge det i slutet av dräktighet. Men jag måste ju lita på mina veterinärer och alternativet att fortsätta med metacam utan att det funkar alls känns ju inte heller rimligt... Hon har fått första dosen nu ikväll iaf.
Jag håller mina tummar för att allt går bra.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 264
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp