Dräktiga ston 2020/2021

Jag fick första fölet tidigt i år, normalt sett så gör jag maskkoll när björkarna fått musöron (😂).
Gjorde ej på det första stoet alltså utan tar det nu när det är dags. Stoet som fick först brukar nolla så jag är inte spec orolig. Har fått lära mig att marker där det varit mkt hästar och föl tidigare tex stuterier är väldigt ”smittade marker” men gör som sagt inget extra eller så utan det blir regelbundet samt när fölen ska ha sina och jag har aldrig haft ngt problem med överdrivna mängder osv.
Tack för ditt svar.

Okej, ja då får jag se hur jag gör. Vi står ju inhyrd på liten gård, just nu bara Miraz och min shettis då kompisen fick ta bort sitt sto i vintras.
 
Idag fick jag mig nästan en känga av Miraz när jag av någon konstig anledning skulle känna lite lätt på juvret, det för och se hur hon reagerade.

Hon slängde benet rätt in i boxväggen, tur nog stod jag inte i träffläge 🤣

Jag tror magen ”fallit” ner på henne nu, kanske tror den ändrat lite form 🙈
Här en bild från ikväll!
 

Bifogade filer

  • 529BD344-955F-472E-A057-2AA6861A955A.jpeg
    529BD344-955F-472E-A057-2AA6861A955A.jpeg
    369,8 KB · Visningar: 38
Idag fick jag mig nästan en känga av Miraz när jag av någon konstig anledning skulle känna lite lätt på juvret, det för och se hur hon reagerade.

Hon slängde benet rätt in i boxväggen, tur nog stod jag inte i träffläge 🤣

Jag tror magen ”fallit” ner på henne nu, kanske tror den ändrat lite form 🙈
Här en bild från ikväll!
Här från ett tag tillbaka
 

Bifogade filer

  • F5F84C09-15F5-45E0-942F-8269A382B2B4.jpeg
    F5F84C09-15F5-45E0-942F-8269A382B2B4.jpeg
    369,1 KB · Visningar: 30
Idag fick jag mig nästan en känga av Miraz när jag av någon konstig anledning skulle känna lite lätt på juvret, det för och se hur hon reagerade.

Hon slängde benet rätt in i boxväggen, tur nog stod jag inte i träffläge 🤣

Jag tror magen ”fallit” ner på henne nu, kanske tror den ändrat lite form 🙈
Här en bild från ikväll!
Ser ut som magen flyttat sig bakåt, kanske fölis lagt sig tillrätta nu då! :) Spännande! Och vilken tur att du inte stod ivägen för sparken!
 
Min är på dygn 313 nu och svarar fortsatt bra på buttan. Börjar vara less på att bara gå in och ut på stallgången men är som vanligt fantastiskt snäll. Hon har förstått vad jag vill med baljorna och lyfter snällare/mer villigt nu när hon vet att jag inte tänker hålla i utan bara ställer ner direkt. Så fyra gånger per dag är det kyla, mocka, mata och rykta ca 45-60 min/gång. Vet inte om jag nånsin borstat och ryktat en häst så mycket som nu. :p

Juvret har som sagt gått tillbaka och ser ut som att det är ett par veckor bort, läcker ändå mjölk ibland men det är långt ifrån fyllt och färdigt. Allt ödem är borta och hon måste ha gått ner 50kg sen i måndags, nu är hon plötsligt betydligt finare i kroppen och ser ut som hon ska. Sparkar fortfarande mig själv och kan inte förstå hur blind och korkad man kan bli... Hoppas ändå att fler än jag kan lära sig nåt av detta. Bebis har boxningsmatch ibland så den verkar pigg iaf!

IMG_20210404_173744.jpg
 
Ser ut som magen flyttat sig bakåt, kanske fölis lagt sig tillrätta nu då! :) Spännande! Och vilken tur att du inte stod ivägen för sparken!
Ja visst är det så?
Haha, jag lyckades på något sätt ”putta” undan hennes rumpa när hon väl började lyfta benet, annars tror jag att hade fått sparken 🙈

Hon är aldrig såhär sur och inte ens vid förra dräktigheten, varit mycket mer hormoner denna gång i bruden 🤣

Vad skönt och höra att det går framåt för er, förstår att du är orolig.

Men kan berätta att min kompis häst fick butta, halv dos tror jag dock det var när vi fick kvarka hos oss (då Miraz var dräktig också). Men hennes häst fick över 40 graders feber och den gick aldrig ner därför fick hon medicin.

Miraz fick aldrig hög feber tack och lov men väldigt sjuk 😔 men vi båda fick två fantastiskt fina föl ☺️
Så du ska se att allt går bra.
 
Har era döttrar på stona följt samma fölningsmönster som sin mamma ?
Mitt sto jag har dräktigt idag (320 ) dygn hennes mor fölade alltid mellan 320 - 325 dygn. Dock känns inte dottern alls klar I juvert. Men detta är hennes första föl. Funderade om det kunde finnas ngn ärftlighet i detta 🤪
Dygnsmässigt kommer jag inte ihåg, men här har jag 3 generationer som fölat ca kl 8 på morgonen varenda gång. Alltså precis när man gett upp för natten, och gått in på toa eller för att äta frukost.
 
I natt kom ÄNTLIGEN Happys föl! Brun hingst med bläs och vit kota höger bak. Jag måste ha räknat fel på dygnen i mitt senaste inlägg. Idag är det tre veckor sedan dygn 330, så det bör vara 351 idag.

Lite dramatiskt eftersom han först inte andades, men de fick liv i honom och nu verkar han och Happy må toppen. Så lättad! Även om jag verkligen inte gjort någonting själv.
 
Ett pyttelitet juver, men det händer ändå saker där under. Täcke på idag pga snö och helvetesblåst. 306 dygn, både så lång och alldeles för kort tid kvar på samma gång :nailbiting:.
Vi har coronaanpassad babyshower i stallet nu, med ballonger här och var, gissningslekar om fölets födelsedatum och kön samt tipspromenad om rasen, avel och kommande fölets stam :D. Coronaanpassad på så vis att fika finns i sadelkammaren och deltagande i tävlingarna är möjligt fram till fredag. Hade hoppats på att kunna anordna ett mer storslaget firande på fast tid och jagat inspiration till det i flera månader, men det går ju inte i nuvarande läge så det här fick duga. Det blev åtminstone en lite mer festlig vardag :up:

9E44A709-1A94-4A9B-8674-DAD84E073C25.jpeg
 
Här var juvret större när jag tog in henne på kvällen.
Så underligt att det inte går ner under dagen, hahaha

Fortfarande långt ifrån klart givetvis men hon fyller på sakta men säkert.

Jag älskar denna tiden, innan fölningen. Spänningen och nervositeten.
 
Queenie skrämde mig lite idag. Hon ville inte komma fram till mig i boxen när det var dags för middag och var lite tveksam att följa med, men stod sen snällt på stallgången som vanligt. Men så var hon spänd och började skaka i musklerna över rumpan. Jag blev såklart rädd och ringde veterinär. Hon hade 0,6 grader lägre än normalt och skakade bara över bakdelen. Stalldörren är öppen dagtid för luftens skull och idag har det varit rätt kyligt. Veteriären sa därför att jag skulle prova lägga på ett täcke och kolla temp igen senare. I övrigt åt hon och hade träck som vanligt och visade inga tecken på smärta i övrigt.

När jag sen släppte tillbaka henne i boxen igen ställde hon sig omedelbart och kissade en hel flod. Stackaren hade ju varit kissnödig och hållit sig hela tiden. :laugh: Ibland ser man saker som inte finns. :angel:

Det bra av samtalet var att vi kom fram till att börja trappa ner på medicinen lite så får vi se hur hon svarar. :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp