Dräktiga ston 2020/2021

Majsan går in på dygn 280 imorgon och nu börjar de märkas i alla fall ute att de tar längre och längre tid för henne att äta upp höet. De går liksom helt enkelt saktare även om de slinker ned, nu äter hon en stund går iväg, sover eller liknande och så kommer hon tillbaka och äter en stund igen. Med tanke på hennes storlek så förstår jag om de är trångt där inne 😅

Vi skulle ju inte betäcka om henne i år men nu lutar de åt de om hon sköter sin fölunge väl.
 
Hur går det för er alla?
Här fylls juvret på liiite för varje dag men fortfarande långt ifrån klart.

Lite lugnare förvärkar under nätterna och i natt låg hon faktiskt ner mycket jämfört med alla andra nätter senaste veckan.

Jag har inte börjat kolla färg bak lr något sånt för än dröjer det, kanske om 7-14 dagar.
Då går jag på hur hon såg ut vid förra dräktigheten.
 

Bifogade filer

  • 4168B6DE-B643-42FD-BC74-B63C041A4DB4.jpeg
    4168B6DE-B643-42FD-BC74-B63C041A4DB4.jpeg
    188,1 KB · Visningar: 26
Här fylls juvret på liiite för varje dag men fortfarande långt ifrån klart.

Lite lugnare förvärkar under nätterna och i natt låg hon faktiskt ner mycket jämfört med alla andra nätter senaste veckan.

Jag har inte börjat kolla färg bak lr något sånt för än dröjer det, kanske om 7-14 dagar.
Då går jag på hur hon såg ut vid förra dräktigheten.
 

Bifogade filer

  • 45F688F6-BDF0-4937-B57E-FD0BD385E65F.jpeg
    45F688F6-BDF0-4937-B57E-FD0BD385E65F.jpeg
    202,5 KB · Visningar: 11
Här är vi på dygn 315, pigg häst som är less på att vara inne och inte är helt nöjd med att stå still i fotbad längre. Det märks som sagt att buttan hjälpt för nu är hon betydligt mer som vanligt. :)

Juvret gick som sagt ner till mer normal size för tiden när foderstaten ändrades åt rätt håll... Som det ser ut nu så är det minst ett par veckor bort ändå. Bild från idag på em.

IMG_20210406_164013.jpg
 
Fick en stor hingst i natt på 330 dygn. Felläge men det slutade väl. Sto och fölunge pigga och glada.

Påminner gärna om vikten att vaka ordentligt, hör många som endast kollar en gång i timmen. Hade jag inte haft konstant koll så hade både föl och mamma mest troligen dött.
 
Fick en stor hingst i natt på 330 dygn. Felläge men det slutade väl. Sto och fölunge pigga och glada.

Påminner gärna om vikten att vaka ordentligt, hör många som endast kollar en gång i timmen. Hade jag inte haft konstant koll så hade både föl och mamma mest troligen dött.
Oj, vilken typ av felläge var det? Bra jobbat att ni redde ut det! Och grattis! :love:
 
Oj, vilken typ av felläge var det? Bra jobbat att ni redde ut det! Och grattis! :love:
Tack 🥰
Bakbenen var med fram eller hur jag ska beskriva det så benen satte stopp för fölungen att komma ut. Den kom alltså ut med frambenen först som normalt och huvudet var på rätt håll osv men sen sa det stopp så bakbenen fick liksom puttas bak/ner där det var plats och sen fick fölungen lossas ut. Hoppas du är med på hur jag menar 🙈 Hade hjälp av min veterinär på telefon.
 
Tack 🥰
Bakbenen var med fram eller hur jag ska beskriva det så benen satte stopp för fölungen att komma ut. Den kom alltså ut med frambenen först som normalt och huvudet var på rätt håll osv men sen sa det stopp så bakbenen fick liksom puttas bak/ner där det var plats och sen fick fölungen lossas ut. Hoppas du är med på hur jag menar 🙈 Hade hjälp av min veterinär på telefon.
Och det klarade du själv med bara veterinär i telefon!? Bra jobbat. Det är väl det som kallas hundsittande ?
Grattis till dig och härligt att allt gick väl 😇 ❤️
 
Tack 🥰
Bakbenen var med fram eller hur jag ska beskriva det så benen satte stopp för fölungen att komma ut. Den kom alltså ut med frambenen först som normalt och huvudet var på rätt håll osv men sen sa det stopp så bakbenen fick liksom puttas bak/ner där det var plats och sen fick fölungen lossas ut. Hoppas du är med på hur jag menar 🙈 Hade hjälp av min veterinär på telefon.
Skönt att de gick bra ❤️ Och Grattis till fölis 😍
 
Och det klarade du själv med bara veterinär i telefon!? Bra jobbat. Det är väl det som kallas hundsittande ?
Grattis till dig och härligt att allt gick väl 😇 ❤️
Ja, men fick binda upp stoet medan jag försökte få rätt det där bak för hon ville bara springa runt 😬 Så fort det var ”fixat” så blev hon lös igen och lade sig ner igen.
Vet inte riktigt vad det kallas, jag har inte varit med om det tidigare och hoppas inte behöva vara med om det igen. Har så ont i armarna och kroppen, lär nog få rejäla blåmärken 🙈
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp