Dräktiga ston 2020/2021

Går sakta här.
 

Bifogade filer

  • 20210407_084826.jpg
    20210407_084826.jpg
    277,6 KB · Visningar: 27
@Freazer
Bra jobbat som sagt! :bow: Jag har varit med och lägesrättat några kalvar men inte just det som du beskrev nu. En gång kom det fyra klövar på samma gång, men den gången visade det sig vara två kalvar som kom samtidigt så man fick trycka tillbaka den ena så kom dom sen precis som dom skulle. Väldigt intressant och lärorikt att vara med! Men det är inte alltid så tydligt vad som är vad när man ska känna efter där inne... Min chef har rättat till flera så jag har honom som snabb backup om det skulle bli nånting här, har ju bara en km till jobbet så han kan vara här på bara ett par minuter. Känns tryggt! :)
 
@Freazer
Bra jobbat som sagt! :bow: Jag har varit med och lägesrättat några kalvar men inte just det som du beskrev nu. En gång kom det fyra klövar på samma gång, men den gången visade det sig vara två kalvar som kom samtidigt så man fick trycka tillbaka den ena så kom dom sen precis som dom skulle. Väldigt intressant och lärorikt att vara med! Men det är inte alltid så tydligt vad som är vad när man ska känna efter där inne... Min chef har rättat till flera så jag har honom som snabb backup om det skulle bli nånting här, har ju bara en km till jobbet så han kan vara här på bara ett par minuter. Känns tryggt! :)
Tack, har inte riktigt hunnit smälta det helt ännu 🙈
Oj, shit! Jag har hört talas om att felläge är mkt vanligare på kor men visste inte det kunde bli så att båda kalvarna kunde komma samtligt så att säga. Skönt att du har backup ifall det skulle behövas 🤗
 
Donnan dygn 316 :love: Väldigt less på att inte få gå ut och vill inte längre stå still på stallgången så det börjar vara svårt att kyla fötterna. :cautious: Veterinärkontakt idag, nya lägre dosen fram till måndag och sen trappa ner mer. Om hon inte blir "bra" tidigare, då kan jag trappa ner tidigare. Imorgon kommer hovis, blir intressant att se hur det går.

IMG_20210407_202805.jpg
 
Hur mycket mat ger ni era ston?

Miraz får 5kg inne och sedan två 5l hinkar med hackat lusern, men även lite müsli, mineraler och selo-e.
Ute får hon 6kg hö, lr rättare sagt torrare hösilage, men inte alltid hon äter upp allt ute.

Jag gav mer förut men hon lämnade så mycket så fick sänka.
Nu måste jag tyvärr byta hö mitt i allt då mitt parti jag haft tyvärr tagit slut så nu kommer jag ta hem hö sista perioden innan betet.

Miraz fortsätter fylla på juvret sakta, idag på 318 dygn så nog börjar det närma sig, får se när bara! Haha
 
Hur mycket mat ger ni era ston?

Miraz får 5kg inne och sedan två 5l hinkar med hackat lusern, men även lite müsli, mineraler och selo-e.
Ute får hon 6kg hö, lr rättare sagt torrare hösilage, men inte alltid hon äter upp allt ute.

Jag gav mer förut men hon lämnade så mycket så fick sänka.
Nu måste jag tyvärr byta hö mitt i allt då mitt parti jag haft tyvärr tagit slut så nu kommer jag ta hem hö sista perioden innan betet.

Miraz fortsätter fylla på juvret sakta, idag på 318 dygn så nog börjar det närma sig, får se när bara! Haha
Fri tillgång på hö har hon haft hela tiden, nu ökade vi kraftfodret igår till en stor skopa morgon och kväll då hon börjar få jobbigt och äta hö. Annars som sagt äter hon mest hö 😅 förutom mineraler och selo-e.
 
Hur mycket mat ger ni era ston?

Miraz får 5kg inne och sedan två 5l hinkar med hackat lusern, men även lite müsli, mineraler och selo-e.
Ute får hon 6kg hö, lr rättare sagt torrare hösilage, men inte alltid hon äter upp allt ute.

Jag gav mer förut men hon lämnade så mycket så fick sänka.
Nu måste jag tyvärr byta hö mitt i allt då mitt parti jag haft tyvärr tagit slut så nu kommer jag ta hem hö sista perioden innan betet.

Miraz fortsätter fylla på juvret sakta, idag på 318 dygn så nog börjar det närma sig, får se när bara! Haha
Jag får i mitt sto knappt 11-12 kg hö nu. Har också fått dra ner lite eftersom hon lämnar. Utöver grovfoder får hon extra protein (Muscle up och soja, men har även börjat lämna lite av det) och mineraler såklart. Enligt uträkning ska behovet vara täckt men lite oroar jag mig ändå att hon lämnar mat. Hon är på dygn 292 nu. Med juvret händer inte så mycket, det är bara magen och det gosiga temperamentet som avslöjar dräktigheten just nu :D
 
Fri tillgång på hö. 3 gånger om dagen 1 kg kraftfoder per mål. Em målet innehåller även mineraler och chiafrön och selen på söndagar.
 
@Molin Ger 11 kg nu, protein utöver enligt analysen, samt en näve mineraler. Det är mycket för henne att äta upp men hon är fin i kroppen även om nacken är för hård.
 
Igår kväll hade juvret återigen krympt här, så det var inte med hjärtat i halsgropen vi kollade henne inatt. Men hon är annorlunda, i vanliga fall bajsar hon tre gånger på en natt, nu kommer det tre högar redan innan sista fodringen. Det är ett tidsspann på två timmar. Hon hittar inget bra sätt att vila på och lyfter ständigt på svansen. Imorse såg juvret helt annorlunda ut, det är verkligen osannolik skillnad mot igår.

Vill verkligen att hon fölar denna vecka men magkänslan är sådär. Börjar jobba nästa så även om hon är under bevakning riskerar jag missa det hela. Huvudsaken är att det går bra och att någon är närvarande såklar, men det får helst vara jag ;)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210408_074739.jpg
    IMG_20210408_074739.jpg
    288,6 KB · Visningar: 17
Queenie får 5kg hö och 3kg lusernpellets och mineraler uppdelat på fyra mål, samt fri tillgång på halm. Det är en fullt tillräcklig giva som täcker hennes behov.

Därför kan man ju undra hur man tänkte när man innan hon blev sjuk matade på som en idiot... Då stod hon på fri tillgång på hö ute och åt kanske 3-4kg hö inne (samt fri tillgång på halm). Plus kanske 1,5kg lusernpellets och 700g proteinkoncentrat. Med andra ord på tok för mycket mat... :banghead: :crazy:
 
@Maja_Kandi Du tänkte förmodligen att hon måste äta för två, fölet ska ju få näring, hon är ju dräktig för guds skull osv osv. För det är de påtryckningarna man matas med, är det någon gång de ska få äta sig mätta är det när de är dräktiga. Det är lätt att känna att man svälter dem när det är vedertaget att mata på "för fölet skull".
 
Queenie får 5kg hö och 3kg lusernpellets och mineraler uppdelat på fyra mål, samt fri tillgång på halm. Det är en fullt tillräcklig giva som täcker hennes behov.

Därför kan man ju undra hur man tänkte när man innan hon blev sjuk matade på som en idiot... Då stod hon på fri tillgång på hö ute och åt kanske 3-4kg hö inne (samt fri tillgång på halm). Plus kanske 1,5kg lusernpellets och 700g proteinkoncentrat. Med andra ord på tok för mycket mat... :banghead: :crazy:
Ibland tror jag man lyssnar för mycket på andra. Min rädsla har hela tiden varit att Majsan fått för lite mat men samtidigt som hon lägger ut varje vecka så har hon nog absolut inte fått för lite mat, dels är höet bra och nu börjar de också komma gräs i hagarna sakta men säkert .. Så nog räcker de till, de vi ska göra nu inför fölning är att introducera en ny sort av kraftfoder men de kanske till och med blir så att hon klarar sig på en lägre giva en innan eller tvärtom de får visa sig.
 
@Bluefish och @MayGrace
Jo jag blev väldigt matad med att hon skulle bli för smal och inte klara att hålla hull efter fölning osv. När Linnsan sen kastade började jag tro att det kanske var pga näringsbrist, jag kanske hade matat för lite trots allt? Kanske det där föderstatsprogrammet visade fel? Mer matning av åsikter utifrån. Och sen börjar man tvivla på sig själv... Också blir det en ond spiral. Klart att det inte var därför lillan kastade. Och Queenie svällde som en luftballong och det enda jag såg var att hon var tjock och dräktig och snart skulle föla. Och matade mer. Typ. Jag hoppas som sagt att fler lär sig nåt av mina misstag.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp