Dräktiga ston 2020/2021

Queenie har varit arg på mig idag när jag försökt känna på magen. :p Har varit lite orolig, stampat och trampat men juvret är oförändrat och hon är bara mjuk just runt svansroten så det känns inte som att det är nära än på ett tag. Ibland svårt att säga om det är hovarna eller fölis som besvärar henne. Men hon är tydligt mer irriterad på magen iaf!
 
Jag hittade en som det stod var till båda häst och kor, så det verkar vara samma, @Maja_Kandi :up:

Mina ston verkar f.ö. inte ha någon tanke på att det är dags ätt börja förbereda sig på fölning... Man kan möjligtvis kanske ana en pytteliten förändring på juvret på en av dem, men det är i princip inget juver alls än. :meh: Hoppast verkligen inte de tänker föla sent båda två, den som haft föl innan brukar alltid vänta in sina stallkompisar men tänkte undvika det i år nu som de är betäckta med endast 3 dagar emellan...

De brunstar även nu som det varit lite vår i luften (innan snön kom tillbaks) - ena är tydligen kär i stoet i grannhagen medan den andra inte har ögon för andra än sin son... :p:rofl: (I fall någon undrar så ja de är kollade och konstanterat dräktiga flera ggr, senast vid ca. 100 dygn!)
 
Q är sämre i fången igen... Vi som skulle trappa ner medicin imorron, blir till att ringa veterinären igen istället. Det gick ju bara uppåt ända tills vi tog bort brodden i torsdags, sen blev hon sämre.

Med dräktigheten går det dock långsamt framåt. Hon har börjat få lite "bullar" framför juvret och det märks att hon har lite förvärkar emellanåt. Arg på magen och gnuggar svans. Har bara släppt lite lite runt svansroten än dock och det är mycket kvar att fylla upp i juvret, så jag skulle tro att hon ändå går tiden ut.
 
Miraz fortsätter och fyller på i juvret men sakta, lite lite i taget.

Börjat vifta med svansen betydligt mycket mer, fortfarande förvärkar men inte lika kraftiga som för ett par dagar sen.

321 dygn idag, verkligen spännande. Jag har kameran på under natten men jag har inte riktigt börjat vaka för jag tror det dröjer några dagar till.
 
Q är sämre i fången igen... Vi som skulle trappa ner medicin imorron, blir till att ringa veterinären igen istället. Det gick ju bara uppåt ända tills vi tog bort brodden i torsdags, sen blev hon sämre.

Med dräktigheten går det dock långsamt framåt. Hon har börjat få lite "bullar" framför juvret och det märks att hon har lite förvärkar emellanåt. Arg på magen och gnuggar svans. Har bara släppt lite lite runt svansroten än dock och det är mycket kvar att fylla upp i juvret, så jag skulle tro att hon ändå går tiden ut.

Vad tråkigt :(
Hoppas det vänder tillbaka snabbt :heart
 
Dygn 320 idag, kanonväder så vi uppfann en variant så att hon kunde få stå och titta ut i solen när vi kylde hovarna. :love: Stiltje på alla tecken men jag önskar att hon får föla snart nu! Ikväll kommer en granne och ska försöka pendla, har aldrig varit med på det förut så det blir intressant! :)

IMG_20210411_114216.jpg
 
Hon kanske väntar in min!? :p Här är det 319 dygn idag och total stiltje vad gäller tecken på fölning. Hon har skrubbat svansen ordentligt och är plötsligt sur när man vill känna på magen igen, men i övrigt står det stilla.

Hon väntar definitivt in Q. Vi ska både ha barn och föl "samtidigt" :meh:;)

Svårt att säga om det händer något också, det kommer vattnig vätska ur spenarna även om juvret är bra blygsamt. Lerbadar varje dag sedan vi tvättade henne i början av veckan, så det är bara att kavla upp ärmarna och gno på vid intag. Urgullig är hon iallafall!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210411_194637.jpg
    IMG_20210411_194637.jpg
    368,3 KB · Visningar: 33
Intressant med pendlingen ikväll! Ringen rörde sig bestämt runt i en ring, både för han som visade mig och när jag själv försökte. Spännande! :bump:

Har varit livat i magen idag på fröken, hon är mindre nöjd när det sätter igång och har som sagt blivit en riktig suris när man ska borsta eller vill känna på magen. :p Har tydliga förvärkar emellanåt så nåååånting händer ju iaf. ;)
 
Mitt sto är på dygn 311 idag (söndag) och hon har börjat bli mer tjurig mot de andra hästarna i hagen; framförallt sin bästa vän som är lite förvirrad. :bump: Hon drar sig undan och vill vara mer ensam samt sover mer. Jag har haft tanken att hon ska få en egen hage sen närmare fölning för att få lugn och ro, men även då stallägaren är rädd att hennes högrangade sto skulle vara elak ifall mitt sto skulle föda ute. Tror ni det är dags redan nu? Det är en shettis så kommer spärra av en del av hagen så hon är nära sina kompisar men ändå har saitt space, eller är det bara en dum idé? :)
 
Mitt sto är på dygn 311 idag (söndag) och hon har börjat bli mer tjurig mot de andra hästarna i hagen; framförallt sin bästa vän som är lite förvirrad. :bump: Hon drar sig undan och vill vara mer ensam samt sover mer. Jag har haft tanken att hon ska få en egen hage sen närmare fölning för att få lugn och ro, men även då stallägaren är rädd att hennes högrangade sto skulle vara elak ifall mitt sto skulle föda ute. Tror ni det är dags redan nu? Det är en shettis så kommer spärra av en del av hagen så hon är nära sina kompisar men ändå har saitt space, eller är det bara en dum idé? :)
Visar hon att hon vill vara i fred så skapa det egna utrymmet redan nu.
Din idé låter bra 😊
 
Mitt sto är på dygn 311 idag (söndag) och hon har börjat bli mer tjurig mot de andra hästarna i hagen; framförallt sin bästa vän som är lite förvirrad. :bump: Hon drar sig undan och vill vara mer ensam samt sover mer. Jag har haft tanken att hon ska få en egen hage sen närmare fölning för att få lugn och ro, men även då stallägaren är rädd att hennes högrangade sto skulle vara elak ifall mitt sto skulle föda ute. Tror ni det är dags redan nu? Det är en shettis så kommer spärra av en del av hagen så hon är nära sina kompisar men ändå har saitt space, eller är det bara en dum idé? :)
Vill hon vara ifred är de nog en bra ide 👍🏻 Våran Madame har inte tålt åsynen av en Annan häst sedan hon kom hem i augusti och de blir inte bättre direkt desto längre tiden går 😅 De får gärna gå i hagen bredvid men där får de stanna enligt henne.
 
Visar hon att hon vill vara i fred så skapa det egna utrymmet redan nu.
Din idé låter bra 😊
Vill hon vara ifred är de nog en bra ide 👍🏻 Våran Madame har inte tålt åsynen av en Annan häst sedan hon kom hem i augusti och de blir inte bättre direkt desto längre tiden går 😅 De får gärna gå i hagen bredvid men där får de stanna enligt henne.

Tack så ska jag prata med stallägaren om vi kan fixa det redan nu :)
 
Mitt sto är på dygn 311 idag (söndag) och hon har börjat bli mer tjurig mot de andra hästarna i hagen; framförallt sin bästa vän som är lite förvirrad. :bump: Hon drar sig undan och vill vara mer ensam samt sover mer. Jag har haft tanken att hon ska få en egen hage sen närmare fölning för att få lugn och ro, men även då stallägaren är rädd att hennes högrangade sto skulle vara elak ifall mitt sto skulle föda ute. Tror ni det är dags redan nu? Det är en shettis så kommer spärra av en del av hagen så hon är nära sina kompisar men ändå har saitt space, eller är det bara en dum idé? :)
Åh vad mysigt med ett shettisföl! :love: Låter ju klokt att låta henne få eget kyffe redan nu. :) Läste nånstans att shettisar går kortare tid?
 
Här är det då dygn 321 idag och alltså två veckor till bf! :) Damen har haft tydliga förvärkar idag. Ligger ner många men korta stunder och blänger på magen, hade rivit upp halva bädden när jag kom hem från jobbet. :cautious: Lyft svans, trycker rumpan mot väggen. Ligger helt på sidan en stund, rullar, kliver upp. Och varvar med att stå still. Inga mer tecken i övrigt med juver eller så så jag tror det låter vänta på sig ett tag till dock. Men det märks ändå att det går framåt! Vet inte hur det blir med juvret nu då det redan varit fullt och läckt en vända med det lär väl ska fyllas upp igen gissar jag. Kanske kan gå snabbare? Svårt! Är oavsett skönt att ha kameran att titta i och kunna hålla koll även från jobbet.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp