Dräktiga ston 2020/2021

Jo minsann! Hon har släppt mer på bäckenbanden idag! Dallrar mycket mer runt svansroten nu! :D Men juvret har snarare backat. Lite skillnad mot några veckor sen... :crazy:

IMG_20210412_202108.jpg
 
Och här är då min, idag är första gången jag faktiskt tycker det stannat till lr backat lite. Kanske är det för all snö som vräkte ner idag och kylan samt regnet därefter.

Som sagt, älskar denna spänning och hur det går är från dag till dag.
Trodde på ev föl till helgen men nu är jag inte lika säker längre.
 

Bifogade filer

  • C1A7DAC7-CFD8-43AC-9FA0-EC13EEDC20B1.jpeg
    C1A7DAC7-CFD8-43AC-9FA0-EC13EEDC20B1.jpeg
    142,3 KB · Visningar: 29
Du har rätt, hon påminner mycket om Miraz ☺️
Det kanske blir föl för er inom kort då.

Tycker det är superkul att våra ligger med en dag från varandra. Miraz är på 322 idag.
Jag tror som sagt det är ett tag kvar här ändå, särskilt med tanke på vädret. Igår fick vi 40cm snö och det vräker fortfarande ner. :arghh: När det väl börjat smälta får det gärna fortsätta med det... Men det ska bli riktigt kanonväder till helgen så hon kanske kommer på andra tankar då. ;)

Lite oroligt igår kväll men lugnt resten av natten. Men det är otroligt rörigt i boxen!
 
Jag tror som sagt det är ett tag kvar här ändå, särskilt med tanke på vädret. Igår fick vi 40cm snö och det vräker fortfarande ner. :arghh: När det väl börjat smälta får det gärna fortsätta med det... Men det ska bli riktigt kanonväder till helgen så hon kanske kommer på andra tankar då. ;)

Lite oroligt igår kväll men lugnt resten av natten. Men det är otroligt rörigt i boxen!
En liten rolig historia från när Majsan föddes. På pricken 7 dagar innan hon kom till världen så var min Pappa helt säker på att nu kommer mamma häst föla, hon härja runt runt i boxen, la sig sen upp igen. Sen av tog de en bit in på förmiddagen, alla sucka besviket men sen som sagt exakt 7 dagar efteråt på natten så föddes ju den där stora grå fölungen. Folk menar på att hon antagligen la sig till rätta just den dagen och därför var mamma häst så orolig. Så ibland lurar de oss rejält 😂 Majsan är född på natten när de häll regna ute och de var snorkallt i mitten på Maj. Men då var hon tydligen färdigbakad och redo för världen. Så de där med väder de litar jag inte ett dugg på längre 😅
 
En liten rolig historia från när Majsan föddes. På pricken 7 dagar innan hon kom till världen så var min Pappa helt säker på att nu kommer mamma häst föla, hon härja runt runt i boxen, la sig sen upp igen. Sen av tog de en bit in på förmiddagen, alla sucka besviket men sen som sagt exakt 7 dagar efteråt på natten så föddes ju den där stora grå fölungen. Folk menar på att hon antagligen la sig till rätta just den dagen och därför var mamma häst så orolig. Så ibland lurar de oss rejält 😂 Majsan är född på natten när de häll regna ute och de var snorkallt i mitten på Maj. Men då var hon tydligen färdigbakad och redo för världen. Så de där med väder de litar jag inte ett dugg på längre 😅
Ja de är duktiga på att luras! 😅 Det där med vädret har stämt på alla mina fyra fölungar, de väntade in sista snön och tills ovädren dragit förbi, sen fölade dom när vädret var okej igen! Rätt coolt! Sist fölade Queenie vid 01 på natten, jag skulle tro att det blir nåt liknande igen men nu när hon står på box vet man ju inte. 🤷‍♀️ Då hade hon bf 25 april men fölade 5 maj. Nu är det bf 26 april så vi får väl se. ;)
 
Ja de är duktiga på att luras! 😅 Det där med vädret har stämt på alla mina fyra fölungar, de väntade in sista snön och tills ovädren dragit förbi, sen fölade dom när vädret var okej igen! Rätt coolt! Sist fölade Queenie vid 01 på natten, jag skulle tro att det blir nåt liknande igen men nu när hon står på box vet man ju inte. 🤷‍♀️ Då hade hon bf 25 april men fölade 5 maj. Nu är det bf 26 april så vi får väl se. ;)
Majsan är ju beräknad till 1 juni men tror starkt på att hon inte går tiden ut pga av hennes storlek och annat, hon känns som en sådan! Men hennes mamma var punktlig med båda sina föl. Födda i princip på datum och med bara en timmes skillnad. Majsan är född 00.20 och helsyster är född 5 år senare 01.20 😅 Så hon var en bra mamma häst 🥰
 
343 dygn och ingen mjölk på gång. Kom ruskväder så hon spenderade större delen av gårdagen inne. Har inget täcke som når runt ens, men hon såg nöjd ut ändå. Nöjd och rund :D idag när jag skulle känna på juvret strök hon bak öronen, tog tag i min mössa och slängde iväg den. Inte populärt.
IMG_20210413_122236.jpg
 
Dygn 315 här. Börjar bli slapp i bäckenbanden och äter dåligt till och från, hon står hellre och solar medan hagkompisen glatt tuggar i sig hö :cautious:. Igår fick jag stå och handmata henne med hö vid fönstret i boxen, för det gick absolut inte att äta om vi stod åt andra hållet 😅. Lägger jag in mer i boxen så trampar hon bara ner det, så har löst det hela med att hon får så gott som fri tillgång i hönät när hon är inne.

Det är hennes första föl, så har tyvärr ingen aning om hur länge hon kan tänkas gå. Hennes mamma fick bara ett föl, och gick då ganska exakt 11 månader. Hoppas att hon inte tänker hålla mig på halster längre än nödvändigt, just nu vill jag mest få ut det där fölet och att allt går bra (så att jag sen kan börja noja för fölet ute i verkligheten istället... :angel:)
6D0AD7EE-D8FA-471C-BF9F-909057577C25.jpeg
 
En bild på mina tjockisar, dygn 310 och 313 i dag, men fortfarande knappt några juver alls på dom. Tänkte ursprungligen börja vaka från nästa helg, men känns som att det blir lite överkurs...

Vi har bra väder nu, men 02-an brukar alltid vänta in tills det blir regn och/eller storm och föla då, hon har nog inte läst boken ang hur det ska vara, tror jag 🙄

IMG_20210414_170315.jpg
 
Dygn 324 här idag. :) Blir allt sladdrigare på rumpan men juvret står fortsatt stilla. Tycker den nedsjunkna magen inte är så nedsjunken längre heller. :cautious: Sover mycket nu, framför allt på nätterna men även dagtid, och har nog rätt mycket förvärkar emellanåt när hon är hemskt arg på magen och tittar bakåt. 11 dagar till bf och jag hoppas hon kan få slippa gå över tiden!

Juvret igår.
IMG_20210414_214401.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp