Dräktiga ston 2020/2021

Hmm... Doris har kliat rumpan så mycket att päls har släppt och fått sår , måste försöka se vart hon kliat sig i boxen och se om man kan fixa något på det stället 🧐😎

Ser ok ut såren, torkat upp, någon idé att lägga på tex vaselin eller liknande?.

☀️301 d.idag ☀️

Hmm... Doris har kliat rumpan så mycket att päls har släppt och fått sår , måste försöka se vart hon kliat sig i boxen och se om man kan fixa något på det stället 🧐😎

Ser ok ut såren, torkat upp, någon idé att lägga på tex vaselin eller liknande?.

☀️301 d.idag ☀️
Queenie hade kliat upp ett litet sår bredvid vulvan förut, ja smorde med helosan. :)

Min hovis har fått covid. :arghh: Så det blev förstås inget besök... Jag bad dock min sambo om hjälp så vi lyckades få bort broddarna iaf. Jag höll och han broddade ur. Hon var faktiskt inte ett dugg besvärad utan stod hur snällt som helst och lyfte fötterna medan vi höll på. :love: Det var så himla skönt att hon inte verkade ett dugg besvärad! Det ger ju hopp om att vi ska lyckas sko om henne när hovis väl kan komma! :)

Bosse har rätt stora juver på morgonen. Ganska hårda är de också. När hon går in på kvällen är de helt klart mindre. Tror hon kommer föla på utsatt tid. Dygn 311 idag.
Om inget annat händer börjar jag vaka två veckor innan. Hur mycket beror på hur hon ser ut och beter sig.

Hur tidigt/när bör man börja sanera boxen och hur ofta? :) Har köpt Virkon och har skurat den med jämna mellanrum, dock inte med virkon än. Tänkte göra det i helgen. Men finns det några riktlinjer för när ungefär? :)

5B05E805-05B3-4AFB-A329-C101ED553659.webp

Tycker Hedwig håller sig riktigt finns kroppen. Snart 240 dygn ❤️

Queenie får 5kg hö och 3kg lusernpellets och mineraler uppdelat på fyra mål, samt fri tillgång på halm. Det är en fullt tillräcklig giva som täcker hennes behov.

Därför kan man ju undra hur man tänkte när man innan hon blev sjuk matade på som en idiot... Då stod hon på fri tillgång på hö ute och åt kanske 3-4kg hö inne (samt fri tillgång på halm). Plus kanske 1,5kg lusernpellets och 700g proteinkoncentrat. Med andra ord på tok för mycket mat... :banghead: :crazy:
Som andra sagt, dom äter för två och man tänker ju mycket på det.
slutet av dräktigheten går det åt ännu mer och man vill försäkra sig att dom får i sig tillräckligt!

jag hade fri tillgång, lr provade men lämnade på tok för mycket så då gav jag givor igen men lämnade fortfarande så fick sänka ännu en gång.

som sagt nu får hon 6kg ute men lämnar oftast 1-2kg ca ute iaf. Inne äter hon upp sina 5kg.

nu har jag hämtat hem nya höet och det fint ut, lite mindre protein än vad jag önskar men hon klarar sig trots allt.
Ibland är en lättfödd häst bra andra dåligt 🙈

Majsan Majlis kommer bli super glad när hon inser att husse köpt Krafft igen 😂 Hon levde på krafft sport när hon tävlade och vägrade röra något annat, men sen när hon slutade tävla så tog vi bort kraftfodret förutom en liten skvätt och då fick hon äta de som grabbarna äter. Men idag var husse och köpte henne egen säck med krafft grov så gissar att hon kommer bli lycklig när hon inser vad vi blandar i 😂

340 dygn idag och absolut ingenting på gång. Rejäla gropar i skinkorna men juvret går fortfarande tillbaka med besked regelbundet.

340 dygn idag och absolut ingenting på gång. Rejäla gropar i skinkorna men juvret går fortfarande tillbaka med besked regelbundet.
Hon kanske väntar in min!? :p Här är det 319 dygn idag och total stiltje vad gäller tecken på fölning. Hon har skrubbat svansen ordentligt och är plötsligt sur när man vill känna på magen igen, men i övrigt står det stilla.

Här en bild från igår, 318 dygn, fin i kroppen! :)

IMG_20210408_112413.jpg

Hon vill nu inte stå still på stallgången så det är inte lika lätt att kyla fötterna, hon letar saker att få fnysa åt och "bli rädd för". Hovarna är dock inte direkt varma längre så jag vet inte riktigt hur mycket skillnad det gör nu. Så jag låter henne stå i baljor tills hon kliver ur, då får hon gå in igen. Brukar bli kanske 30 min två gånger om dagen nu. Lite ökad hälta på gången sen vi tog av broddarna men i boxen är hon helt opåverkad nu. :)

För att bjuda på ett tydligt exempel på hur en FET häst ser ut så kommer här en bild från dagen innan hon blev dålig, dygn 306. Då jag fortfarande trodde att hon skulle föla igår typ och matade som en idiot. Tänk om man alltid hade backspeglar... Observera det stora ödemet under magen, ända från frambenen och bak till juvret. Det försvann på bara några dagar när jag ändrade foderstaten.

IMG_20210328_215054.jpg

Senast ändrad:
6D52A90D-8A8D-41B7-AB32-1C83A0BEB16A.webp

Hon ser så rolig ut bakifrån 😂 Men magen sjunker längre och längre ned, de är inte lika mycket att den står rakt ut som den gjorde från början. Nu ser hon mer ut som en damcykel typ 😅 Hon var pigg i morse första gången på länge men de gick in tidigt igår pga av vädret så hon passade nog på att sova ordentligt. De var en stor grop i ströet så hon hade nog fredagsmys ❤️

Funderar på att skaffa ett refraktometer inför årets fölningar, men är det skilnad på typ av refrakrometer för olika djurslag??

Colostrum refraktometer brix skala låter väl rätt, eller hur..? 🤔 @cirkus du vet säkert?

Hur tidigt/när bör man börja sanera boxen och hur ofta? :) Har köpt Virkon och har skurat den med jämna mellanrum, dock inte med virkon än. Tänkte göra det i helgen. Men finns det några riktlinjer för när ungefär? :)
Jag har för mig att jag läst ca en månad innan fölning. :) För att de ska hinna bilda antikroppar i mjölken.

Funderar på att skaffa ett refraktometer inför årets fölningar, men är det skilnad på typ av refrakrometer för olika djurslag??

Colostrum refraktometer brix skala låter väl rätt, eller hur..? 🤔 @cirkus du vet säkert?
Jag undrar precis samma sak! Har tillgång till en refraktometer med brix skala på jobbet, funkar den för häst också? Är det isf någon som vet vilket värde det ska vara på råmjölken för att den ska vara "godkänd"?

Jag undrar precis samma sak! Har tillgång till en refraktometer med brix skala på jobbet, funkar den för häst också? Är det isf någon som vet vilket värde det ska vara på råmjölken för att den ska vara "godkänd"?
Läste något om 20 procent på häst och 22 procent på kor (?) när jag googlade! Blev nyfiken 🤓

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 271
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar