Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Queenie hade kliat upp ett litet sår bredvid vulvan förut, ja smorde med helosan.Hmm... Doris har kliat rumpan så mycket att päls har släppt och fått sår , måste försöka se vart hon kliat sig i boxen och se om man kan fixa något på det stället
Ser ok ut såren, torkat upp, någon idé att lägga på tex vaselin eller liknande?.
301 d.idag
Som andra sagt, dom äter för två och man tänker ju mycket på det.Queenie får 5kg hö och 3kg lusernpellets och mineraler uppdelat på fyra mål, samt fri tillgång på halm. Det är en fullt tillräcklig giva som täcker hennes behov.
Därför kan man ju undra hur man tänkte när man innan hon blev sjuk matade på som en idiot... Då stod hon på fri tillgång på hö ute och åt kanske 3-4kg hö inne (samt fri tillgång på halm). Plus kanske 1,5kg lusernpellets och 700g proteinkoncentrat. Med andra ord på tok för mycket mat...
Hon kanske väntar in min!? Här är det 319 dygn idag och total stiltje vad gäller tecken på fölning. Hon har skrubbat svansen ordentligt och är plötsligt sur när man vill känna på magen igen, men i övrigt står det stilla.340 dygn idag och absolut ingenting på gång. Rejäla gropar i skinkorna men juvret går fortfarande tillbaka med besked regelbundet.
Jag har för mig att jag läst ca en månad innan fölning. För att de ska hinna bilda antikroppar i mjölken.Hur tidigt/när bör man börja sanera boxen och hur ofta? Har köpt Virkon och har skurat den med jämna mellanrum, dock inte med virkon än. Tänkte göra det i helgen. Men finns det några riktlinjer för när ungefär?
Jag undrar precis samma sak! Har tillgång till en refraktometer med brix skala på jobbet, funkar den för häst också? Är det isf någon som vet vilket värde det ska vara på råmjölken för att den ska vara "godkänd"?Funderar på att skaffa ett refraktometer inför årets fölningar, men är det skilnad på typ av refrakrometer för olika djurslag??
Colostrum refraktometer brix skala låter väl rätt, eller hur..? @cirkus du vet säkert?
Funderar på att skaffa ett refraktometer inför årets fölningar, men är det skilnad på typ av refrakrometer för olika djurslag??
Colostrum refraktometer brix skala låter väl rätt, eller hur..? @cirkus du vet säkert?
Läste något om 20 procent på häst och 22 procent på kor (?) när jag googlade! Blev nyfikenJag undrar precis samma sak! Har tillgång till en refraktometer med brix skala på jobbet, funkar den för häst också? Är det isf någon som vet vilket värde det ska vara på råmjölken för att den ska vara "godkänd"?