Dräktiga ston 2020/2021

Hästen med den borttrollade magen. :angel: Hon kanske har ångrat sig? :p


IMG_20210415_210846.jpg
 
Mitt ponnysto är på dygn 316 idag från sista språng, men från första är hon på dygn 325 (gick med hingsten i en vecka). Hon äter mindre, lämnar hö i boxen och drack lite mindre i natt. Sur som en ättika kan hon vara nu om jag vill känna på juvret eller så.😂 Ett maidensto och "maidenägare". Första gången en häst jag äger ska ha föl, så börjar bli lite nervös och pirrig!😁

Är det vanligt att de äter mindre? Hon sover mycket också. Mitt stos mage tycker jag har sjunkit något och hon är lite "svampig" runt svansen (slapp i muskulsturen), men inte hela bäckenbanden. Försökte fota juvret igår men hon blir sur och är bara 102cm hög så jag får i princip kräla för att se haha.

Tycker juvret säger att det är långt kvar, men hört att shettisar kan vara tidiga. Det är så spännande detta! 😍
 

Bifogade filer

  • 20210415_201237.jpg
    20210415_201237.jpg
    189,7 KB · Visningar: 22
Mitt ponnysto är på dygn 316 idag från sista språng, men från första är hon på dygn 325 (gick med hingsten i en vecka). Hon äter mindre, lämnar hö i boxen och drack lite mindre i natt. Sur som en ättika kan hon vara nu om jag vill känna på juvret eller så.😂 Ett maidensto och "maidenägare". Första gången en häst jag äger ska ha föl, så börjar bli lite nervös och pirrig!😁

Är det vanligt att de äter mindre? Hon sover mycket också. Mitt stos mage tycker jag har sjunkit något och hon är lite "svampig" runt svansen (slapp i muskulsturen), men inte hela bäckenbanden. Försökte fota juvret igår men hon blir sur och är bara 102cm hög så jag får i princip kräla för att se haha.

Tycker juvret säger att det är långt kvar, men hört att shettisar kan vara tidiga. Det är så spännande detta! 😍
Ja det är vanligt att dom äter mindre i slutet. 😊
 
Tack för svar❤ Bör man öka kraften då? Hon har fri tillgång på hö annars utomhus. :)
Det står mkt om det överallt om alla som ger mer kraft osv. Jag gör inte det till alla, bara till dom som behöver det. Vissa klarar sig bra på sin vanliga kraftgiva medan vissa behöver öka på. Det beror lite på vad för hö man har och vad för typ av häst. Är hon mkt tjock och överviktig så hade jag varit lite försiktig med att öka kraften iaf men det vet du bäst själv 🙂
 
De är ju inte bara att betäcka och hoppas på fölungen de är ju mycket runt omkring också som ska fixas 😅 I förra stallet där Majsan är född stod hennes mamma i färdig fölbox under alla år men här hemma måste vi bygga om. Så stallet som byggdes för Islandhästarna byggs om till stora boxar och extra dörrar 🥰 Allt för Majsan ska ha de bra ❤️ Så tur för henne att husse är permitterad från sitt jobb den här veckan och otur för honom han får snickra 🤣 Majsan själv hon jäser vidare i solen och letar grässtrån 😆
 
Det står mkt om det överallt om alla som ger mer kraft osv. Jag gör inte det till alla, bara till dom som behöver det. Vissa klarar sig bra på sin vanliga kraftgiva medan vissa behöver öka på. Det beror lite på vad för hö man har och vad för typ av häst. Är hon mkt tjock och överviktig så hade jag varit lite försiktig med att öka kraften iaf men det vet du bäst själv 🙂

Hon är inte jätteöverviktig men inte tunn heller så det hon får räcker nog :)
 
Här har vi fått tillbaka fint väder och jag längtar tills fölis vill titta ut 😍

Miraz ligger faktiskt ner mer nu, men har dom två senaste nätterna ändå varit mer irriterad mot magen, viftat med svansen och rullat lite innan hon rest sig. Och allmänt varit lite konstigare 🤣

För övrigt så tycker jag bäckenbanden blivit slappare igen, magen den stirrar jag mig blind på och juvret har fyllts på lite mer idag än tidigare.

Ursäkta skitig häst! Haha

Jag vet inte alls hur länge man vågar ”chansa” på och sova hemma. Har ändå med bil till stallet 10-15min, ev mer beroende hur snabbt jag får upp chauffören.

I stallet får jag lov och sova i sadelkammaren, finns iaf värme där men inget mer och jävla massa damm (jag är dammallergiker) så hoppas slippa sova där för många nätter 🙈


2952C123-FD63-4D48-AE9E-37312EDFA0C6.jpeg
 
Här har vi fått tillbaka fint väder och jag längtar tills fölis vill titta ut 😍

Miraz ligger faktiskt ner mer nu, men har dom två senaste nätterna ändå varit mer irriterad mot magen, viftat med svansen och rullat lite innan hon rest sig. Och allmänt varit lite konstigare 🤣

För övrigt så tycker jag bäckenbanden blivit slappare igen, magen den stirrar jag mig blind på och juvret har fyllts på lite mer idag än tidigare.

Ursäkta skitig häst! Haha

Jag vet inte alls hur länge man vågar ”chansa” på och sova hemma. Har ändå med bil till stallet 10-15min, ev mer beroende hur snabbt jag får upp chauffören.

I stallet får jag lov och sova i sadelkammaren, finns iaf värme där men inget mer och jävla massa damm (jag är dammallergiker) så hoppas slippa sova där för många nätter 🙈


Visa bifogad fil 67963

Här är hennes juver, mycket kvar som sagt!
88512930-171A-47C9-9555-0229D61B6A95.jpeg
 
@Narcissa
Åh vad spännande! :love: Ser ju inte ut att vara allt för långt borta!

@Molin
Förstår dilemmat med fölvaket! Har du kamera så du kan titta på henne hemifrån? :) Ser ju inte ut att vara jättelångt bort på juvret ändå!

@Twihard
Som andra säger så är det vanligt att de inte har riktigt lika bra aptit i slutet, är väl trångt! :p Men jag skulle inte oroa mig för foderintaget om jag var du, såvida hon inte börjar matvägra helt. ;)
 
Här har det varit hemskt oroligt nån timme innan nattning. Hon sov, studsade upp och piskade svans. Har effektivt försökt döda sin svans genom att mosa den i väggen... Vandrat runt runt i boxen och varit arg på magen. Rumpan är som gelé men juvret är ju fortfarande inte alls klart. Så jag vet inte jag. :confused: Flätade den illa tilltygade svansen och hållet koll i kameran iaf.

IMG_20210416_214705.jpg
 
Här har det varit hemskt oroligt nån timme innan nattning. Hon sov, studsade upp och piskade svans. Har effektivt försökt döda sin svans genom att mosa den i väggen... Vandrat runt runt i boxen och varit arg på magen. Rumpan är som gelé men juvret är ju fortfarande inte alls klart. Så jag vet inte jag. :confused: Flätade den illa tilltygade svansen och hållet koll i kameran iaf.

Visa bifogad fil 67994
Hon kanske är på G ändå inom de närmaste dygnen 😅
 
Man kan ju hoppas! Hon åt sin mat, tryckte svans, petade runt i halmen och lade sig ner. Just nu ligger hon och vilar rätt obekymrat, tittar bak nån gång ibland men är lugn. Så vi får väl se!

Håller tummarna att det kommer snart.... :heart Du vakar på henne hela dygnet nu, eller?

Kände att jag blev lite stressad när min plötsligt fått såpass mycket juver så snabbt, kanske måste börja vaka från dygn 320 ändå...
 
Håller tummarna att det kommer snart.... :heart Du vakar på henne hela dygnet nu, eller?

Kände att jag blev lite stressad när min plötsligt fått såpass mycket juver så snabbt, kanske måste börja vaka från dygn 320 ändå...
Jag håller koll på henne i kameran ja. Men hittills är det bara ett fåtal nätter som jag ställt klockan för att titta till henne. Tittar mer eller mindre hela kvällarna för att få ett hum inför natten, har varit lugnt så jag har sovit. Just nu är det helt lugnt men hon var så orolig innan så inatt ställer jag klockan och kikar. Är suveränt med kameran för den spelar in så jag kan backa och snabbspola så får jag se vad hon haft för sig. :) :up:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 259
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp