Dräktiga ston 2020/2021

Måste man så måste man, men NSAID är inte helt optimalt att ge, så är det (läser till sjuksköterska och det är samma på humansidan). Det finns viss ökad risk för blödning och förtidig placentaavlossning vill jag minnas, har du och veterinären diskuterat inför fölning om du ska vidta några extra åtgärder, typ kalla ut dem för säkerhets skull när det drar igång? Beklagar verkligen att det gick så illa. Vill också skriva att det i de flesta fall trots allt går bra även efter medicinering med NSAID, men du verkar rätt väl insatt i ev biverkningar som kan uppstå och man ska inte ignorera dem.
Jag tycker ni alla är så gulliga som är så engagerade. :heart

Jag har redan tänkt att jag ska ringa ut veterinär när hon fölar, om inte annat så med tanke på råmjölk och foalcheck. Men nu läcker hon ju inte längre mjölk så vi får väl se hur det utvecklar sig längre fram. Jag vet ju inte hur länge hon måste stå på medicin eller hur mycket, det ska trappas ner om hon svarar bra. Kommer ha regelbunden kontakt med veterinär nu så det hinner vi dryfta i omgångar.

Imorse var hon riktigt lika dålig som igår så jag kunde ta ut henne på stallgången och med viss möda tillåme ställa ner fötterna i låga baljor med isvatten, det ger ju en aning bättre effekt än att packa med snö kan man säga... Så förhoppningsvis svarar hon bra på butta, lite tidigt att säga kanske men. Är såklart orolig för hur dräktigheten påverkas av allt det här men det måste ändå vara sekundärt nu i den värsta fasen.
 
Bf idag för oss så sista milstolpen kan man säga! Hon är väldigt lugn inne nattetid. Ligger och sover och småäter om vartannat. Ganska mörkt rosa bak och juvret har blivit y-format under dagen :D så något händer, magkänslan säger inte i helgen dock.
IMG_20210402_135525.jpg
 
Bf idag för oss så sista milstolpen kan man säga! Hon är väldigt lugn inne nattetid. Ligger och sover och småäter om vartannat. Ganska mörkt rosa bak och juvret har blivit y-format under dagen :D så något händer, magkänslan säger inte i helgen dock.
Visa bifogad fil 67234
Hihi, ser plötsligt inte riktigt lika hårigt ut! :D Roligt att det ändå händer nånting! :love:

Jag såg att jag missade ett "inte" i förra inlägget, det var INTE riktigt lika illa imorse som igår. Tycker att det är bättre idag. :) Har med lite övertalning lyckats kyla fötterna i vattenbaljor tre vändor idag. Kallare hovar och ett väldigt blött stallgolv blir resultatet. 😏
 
Har era döttrar på stona följt samma fölningsmönster som sin mamma ?
Mitt sto jag har dräktigt idag (320 ) dygn hennes mor fölade alltid mellan 320 - 325 dygn. Dock känns inte dottern alls klar I juvert. Men detta är hennes första föl. Funderade om det kunde finnas ngn ärftlighet i detta 🤪
 
Har era döttrar på stona följt samma fölningsmönster som sin mamma ?
Mitt sto jag har dräktigt idag (320 ) dygn hennes mor fölade alltid mellan 320 - 325 dygn. Dock känns inte dottern alls klar I juvert. Men detta är hennes första föl. Funderade om det kunde finnas ngn ärftlighet i detta 🤪
Intressant tanke! Har ingen aning jag men det skulle väl kunna stämma?
 
Har era döttrar på stona följt samma fölningsmönster som sin mamma ?
Mitt sto jag har dräktigt idag (320 ) dygn hennes mor fölade alltid mellan 320 - 325 dygn. Dock känns inte dottern alls klar I juvert. Men detta är hennes första föl. Funderade om det kunde finnas ngn ärftlighet i detta 🤪
Ganska så lika iaf till hur de gick till. De var enkla förlossningar för båda, de var väldigt rutinbundna. Mormors mamma fick 8-9 stycken föl och mamma häst fick 2. Tror dock Majsan kommer föla innan utsatt datum faktiskt 😬
 
Jag vet att vanligtvis går juvret upp och ner och hej vilt såklart meeeeen om juvret typ står stilla lr bara blir lite större, kan det betyda att det börjar närma sig trots allt?

Tycker hon börjar bli slappare mer neråt långs bäckenbanden också.
juvret långt ifrån klart såklart för det är inte jättestort.

Men att det inte går ner något utan bara blir lite större. Vanligtvis går det ju ner lite under dagen men inte nu som sagt..

Sist hon fick föl så hade hon klockrena tecken, men blir nojig haha

Fölet har inte lagt sig till rätta än heller, magen är inte förändrad så att säga.
 

Bifogade filer

  • 47623626-8563-47DA-9855-18FAADDA4150.jpeg
    47623626-8563-47DA-9855-18FAADDA4150.jpeg
    527 KB · Visningar: 25
Jag vet att vanligtvis går juvret upp och ner och hej vilt såklart meeeeen om juvret typ står stilla lr bara blir lite större, kan det betyda att det börjar närma sig trots allt?

Tycker hon börjar bli slappare mer neråt långs bäckenbanden också.
juvret långt ifrån klart såklart för det är inte jättestort.

Men att det inte går ner något utan bara blir lite större. Vanligtvis går det ju ner lite under dagen men inte nu som sagt..

Sist hon fick föl så hade hon klockrena tecken, men blir nojig haha

Fölet har inte lagt sig till rätta än heller, magen är inte förändrad så att säga.
 

Bifogade filer

  • 987BB197-8D8F-4E47-A64D-D27C3679D1DB.jpeg
    987BB197-8D8F-4E47-A64D-D27C3679D1DB.jpeg
    211,7 KB · Visningar: 33
Jag vet att vanligtvis går juvret upp och ner och hej vilt såklart meeeeen om juvret typ står stilla lr bara blir lite större, kan det betyda att det börjar närma sig trots allt?

Tycker hon börjar bli slappare mer neråt långs bäckenbanden också.
juvret långt ifrån klart såklart för det är inte jättestort.

Men att det inte går ner något utan bara blir lite större. Vanligtvis går det ju ner lite under dagen men inte nu som sagt..

Sist hon fick föl så hade hon klockrena tecken, men blir nojig haha

Fölet har inte lagt sig till rätta än heller, magen är inte förändrad så att säga.
Tror inte du behöver oroa dig än, är ju som du säger en hel del kvar att fylla. Men roligt när det börjar gå framåt!

Och shit var Miraz är lik min Queenie! Så fin! :love:
 
Här är vi nu inne på dygn 312 och buttan har verkligen gjort skillnad! Hon är visserligen klart smärtpåverkad men nu på en "bra" nivå så att hon inte har några problem att ta sig ut på stallgången och att förflytta sig i boxen, men tillräckligt för att ta det lugnt och vila mycket. Nu kan jag som sagt få lyfta i framhovarna i vatten med lite övertalning. Vi kyler fyra gånger per dag ca 45-60min/gång och då får hon samtidigt lusern och ompyssling. Fröken snigel tar 20-30 minuter på sig att äta upp sin lusern så tiden tickar utan problem. ;) Igår kväll hade bebis en riktigt boxarmatch där inne så den lever iaf. :love:

Nu vid 11 blev det lunch och jag passade på att frisera manen. :) (Kedjorna sitter i de övre ringarna för att hon ska kunna komma åt längst ner i hinken när hon äter.)

IMG_20210403_115733.jpg
 
Tror inte du behöver oroa dig än, är ju som du säger en hel del kvar att fylla. Men roligt när det börjar gå framåt!

Och shit var Miraz är lik min Queenie! Så fin! :love:
Nej det är sant, men allt har gått fort nu och vanligtvis brukar juvret gå tillbaka. Haha

Håller koll på nätterna också, är trots allt ca 2v kvar nu, 313 idag så vi ligger en dag före er :)

För övrigt tycker jag så synd om henne nu, hon ligger knappt ner på nätterna för hon har sådana förvärkar då, på morgonen är hon små sur och kan ibland försöka nafsas, inget hon brukar göra!

Jag hoppas allt går bra för er ❤️
 
Har era döttrar på stona följt samma fölningsmönster som sin mamma ?
Mitt sto jag har dräktigt idag (320 ) dygn hennes mor fölade alltid mellan 320 - 325 dygn. Dock känns inte dottern alls klar I juvert. Men detta är hennes första föl. Funderade om det kunde finnas ngn ärftlighet i detta 🤪
Nej, men min erfarenhet är bara 2 ston och 2 döttrar.
Sto 1 fick på dygn 329, hennes dotter fick på 340+ bägge gångerna
Sto 2 har fått på 337(*3), 342 och 335. Hennes dotter fick på dygn 325
 
Hur gör ni som ska ha föl såhär tidigt med att kolla mask osv?

Det är första gången jag får ett tidigt föl mina andra två har varit 2 juni och 27 juni och jag brukar alltid kolla masken innan dom släpps på bete, så oftast slutet av maj.

Sällan Miraz behövt avmaskas vilket är skönt men jag har alltid avmaskat fölen när dom ska det.

Läste något om att vissa veterinärer sagt att man kan kolla mask och ev avmaska stoet innan fölning för och förhindra att fölet får i dig mask från stoet.
 
Här är det fortsatt lugnt. Juvret har gått tillbaka lite och vulvan känns inte alls lika slapp längre. Hoppas hon inte går långt över tiden..
 
Hur gör ni som ska ha föl såhär tidigt med att kolla mask osv?

Det är första gången jag får ett tidigt föl mina andra två har varit 2 juni och 27 juni och jag brukar alltid kolla masken innan dom släpps på bete, så oftast slutet av maj.

Sällan Miraz behövt avmaskas vilket är skönt men jag har alltid avmaskat fölen när dom ska det.

Läste något om att vissa veterinärer sagt att man kan kolla mask och ev avmaska stoet innan fölning för och förhindra att fölet får i dig mask från stoet.
Jag fick första fölet tidigt i år, normalt sett så gör jag maskkoll när björkarna fått musöron (😂).
Gjorde ej på det första stoet alltså utan tar det nu när det är dags. Stoet som fick först brukar nolla så jag är inte spec orolig. Har fått lära mig att marker där det varit mkt hästar och föl tidigare tex stuterier är väldigt ”smittade marker” men gör som sagt inget extra eller så utan det blir regelbundet samt när fölen ska ha sina och jag har aldrig haft ngt problem med överdrivna mängder osv.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 264
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp