Dräktiga ston 2020/2021

Orolig ponny inatt. Har inte legat ner, trampat runt en hel del och piskat svans. Troligen en hel del förvärkar som sagt. Min i vanliga fall sjukt renliga tjej som brukar ha allt prydligt upplagt i ett hörn har bajsat mitt i och lite överallt. Hoppas att det beror på nyhetens behag med halm. Men hon har ätit allt hö plus en massa halm och var som vanligt imorse. Har dock läckt på bakbenen, genomskinlig vätska. Blev fuktig om fingrarna när jag kände efter. :crazy:
 
Jag ser en iaf. Som ett litet u. Vill du kan jag lägga in bilder på mitt stos juver när jag trodde det var fyllt och när det verkligen var fyllt... ;)
Nä alltså jag ser ju att det inte är färdigt helt 100 men jag tycker ändå det är lite väl mycket för att vara bara på 300 dygn. :o

Jag hade sån tur att det var min stuteriveterinär som svarade när jag ringde så hon kommer ut idag på em för vaccin och lugna-mattes-nerver besök. ;)
 
Nä alltså jag ser ju att det inte är färdigt helt 100 men jag tycker ändå det är lite väl mycket för att vara bara på 300 dygn. :o

Jag hade sån tur att det var min stuteriveterinär som svarade när jag ringde så hon kommer ut idag på em för vaccin och lugna-mattes-nerver besök. ;)

Skönt! :heart

Sen får man tänka att det är skillnad på 300 dygn - stoet fölar på dygn 322 och 300 dygn - stoet fölar på dygn 360. Men oavsett så vill säkert ponnyn retas med matte och så går juvret tillbaka lite någon period eller stannar som det är. Tänk om du i slutändan får vänta i två månader till. :rofl::nailbiting:
 
Jag tycker du ska fråga om placentit också
Veterinären har redan varit här men ska fråga henne på telefon.

Besöket började med temp, normal. Vaccin. Rektalundersökning (mitt i stallgången, Queenie rörde inte en fena, hon är den absolut snällaste hästen som finns :love:) som iaf kunde bekräfta att fostret lever - så skönt! Hon tog även ett blodprov för snabbsänka som ska kollas på stationen. Skulle det visa nånting så får hon en penicillinkur. Vet höll med mig om att juvret är lite väl färdigt för att vara på 300 dygn, hon hade en droppe med grådassig mjölk på ena spenen igen. Men summa summarum är ju att ja. Fölungen lever. Vi får se vad blodprovet visar.
 
Skönt! :heart

Sen får man tänka att det är skillnad på 300 dygn - stoet fölar på dygn 322 och 300 dygn - stoet fölar på dygn 360. Men oavsett så vill säkert ponnyn retas med matte och så går juvret tillbaka lite någon period eller stannar som det är. Tänk om du i slutändan får vänta i två månader till. :rofl::nailbiting:
Det har du faktiskt helt rätt i... Jag har bara andra märren i huvet som fick tre ungar och hade exakt samma mönster på allt på alla tre och fölade mellan 340 och 350 dygn på alla - väldigt lätt att se när det var nära. Så jag tänkte nog att det skulle vara rätt lika nu också. Så jag hade väl räknat med att 350 dygn på förra skulle innebära minst 340 dygn på denna också. Men vet sa nu att hon är ju 5 år äldre än sist och att det kan variera, så det är klart att skulle den vara färdigbakad på dygn 320 så är det ju iaf lite mer rimligt att hon ser ut som hon gör...

Är det vanligt med så stora differenser mellan fölen?
 
@Maja_Kandi skönt att du haft ute veterinären som har kollat på ditt sto.
Jag har inte varit med om att det har skiljt så mkt mellan samma sto. Men @tabac tror jag det var fick ju föl samma dag som mig och visst skrev hon att hennes fölade på dygn 313?
Håller tummarna att er fölunge bakas några dagar till iaf ✊✊
 
Nu är det 284 d. på Doris , idag har hon fått hovarna verkade 👍

Jag bestämde mig när vet.var och fixade hennes tänder i början på mars att jag tar och vaccinerar henne mot stelkramp och hästinfluensa i mitten på april istället, vet.skulle ändå komma ut då för vaccinering av andra hästar , så tar henne då istället , blir då 4 v.innan bf. 😇🙌

@Maja_Kandi , hoppas att hon kniper lite till 🙏 bra att bolla med stuteri-vet. 👍
 
Det har du faktiskt helt rätt i... Jag har bara andra märren i huvet som fick tre ungar och hade exakt samma mönster på allt på alla tre och fölade mellan 340 och 350 dygn på alla - väldigt lätt att se när det var nära. Så jag tänkte nog att det skulle vara rätt lika nu också. Så jag hade väl räknat med att 350 dygn på förra skulle innebära minst 340 dygn på denna också. Men vet sa nu att hon är ju 5 år äldre än sist och att det kan variera, så det är klart att skulle den vara färdigbakad på dygn 320 så är det ju iaf lite mer rimligt att hon ser ut som hon gör...

Är det vanligt med så stora differenser mellan fölen?

Jag har ju bara ett sto som haft två föl, så väldigt lite erfarenhet. Men hon fick sitt första föl på dygn 329 (16 mars) och sitt andra föl på dygn 317 (11 juni). Bägge gångerna valde hon dessutom att föla dagtid, väldigt smidigt. ;)
 
@Maja_Kandi jag fick föl den 18/3 kl 01. så så enligt klockan gick vi över på dygn 314.... skrev 313 men det var på em onsdag.. förstföderska så har ingen tidigare fölning att jämföra med. däremot fick hennes helsyster 14 dagar tidigare. Hoppas på att din kniper ett tag till
Skönt ändå att det kan gå bra så pass tidigt! :) Menar du att helsystern fått två föl med 14 dagars skillnad? Jag får väl inse att det lär visa sig hur det går. Nu har jag iaf kollat det jag kan, får försöka sluta spamma tråden så mycket. :angel:
 
Det har du faktiskt helt rätt i... Jag har bara andra märren i huvet som fick tre ungar och hade exakt samma mönster på allt på alla tre och fölade mellan 340 och 350 dygn på alla - väldigt lätt att se när det var nära. Så jag tänkte nog att det skulle vara rätt lika nu också. Så jag hade väl räknat med att 350 dygn på förra skulle innebära minst 340 dygn på denna också. Men vet sa nu att hon är ju 5 år äldre än sist och att det kan variera, så det är klart att skulle den vara färdigbakad på dygn 320 så är det ju iaf lite mer rimligt att hon ser ut som hon gör...

Är det vanligt med så stora differenser mellan fölen?
Jag har ett sto som normalt (3 föl gått 336 ) sen helt plötsligt föla om på 320 .
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 268
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp