Dräktiga ston 2020/2021

Idag halmade jag upp boxen ordentligt! Tjock å fluffig bädd. :love:

Läste nyss lite i tråden från förra gången hon fölade och ska man tro på bilder och beskrivning där så är det bara ett par-tre veckor kvar för henne. :o Men ni som fått flera föl på samma sto, är juvret väldigt olika från första fölet till andra? Hon har fyllt i väldigt mycket mer nu än förra gången. Ungefär likvärdigt med 330 dygn sist och nu är det 299. Sist fölade hon på 350. Har även börjat släppa lite i bäckenbanden och hade små små kristaller på spenarna igår kväll...
Var det första fölet förra gången? Min känsla är att de fyller upp mer (eller att juvret blir lite större) när de haft föl innan. Annars vet jag inte..
 
Jag slappnar av här ett tag till, den lilla svullnade vid spenarna som jag såg är nu borta och följs lever rövare i magen fortfarande :love:

Min sambo konstaterade när jag kom hem och nojade i fredags att jaha, nu börjar det... men vafan, jag har ju knappt börjat än :angel:
Mig oror de att hästen husse är så chill med allt 😅 Herregud Madame ska föla om drygt 2 månader och vi har inte ens box åt henne ännu 😳
 
Idag halmade jag upp boxen ordentligt! Tjock å fluffig bädd. :love:

Läste nyss lite i tråden från förra gången hon fölade och ska man tro på bilder och beskrivning där så är det bara ett par-tre veckor kvar för henne. :o Men ni som fått flera föl på samma sto, är juvret väldigt olika från första fölet till andra? Hon har fyllt i väldigt mycket mer nu än förra gången. Ungefär likvärdigt med 330 dygn sist och nu är det 299. Sist fölade hon på 350. Har även börjat släppa lite i bäckenbanden och hade små små kristaller på spenarna igår kväll...
Olivia fyllde upp juvret ganska blygsamt första gången och resten av gångerna a´la mjölkko :D
Lustigt, jag satt precis också och läste i tråden från förra gången och insåg att hon fölade på dygn 338 då. Har för mig att jag skrev ett tidigare datum i den här tråden när @athena_arabians frågade om Olivias fölningsdatum.
Hon gick alltså 332 dygn med den e: Uncanto, 336 dygn med den e: Sir Oldenburg och 338 dygn med den e: Hip Hop.
Sååå då är ju frågan (eftersom denna också är e: Uncanto): går hon längre för varje gång ELLER bakas Uncanto-bebisar kortare tid? :confused::p
 
Var det första fölet förra gången? Min känsla är att de fyller upp mer (eller att juvret blir lite större) när de haft föl innan. Annars vet jag inte..

Så måste det ju vara... Med andra stoet jag hade som fick tre föl tyckte jag att mönstret var detsamma varje gång med hur mycket hon fyllde och så. Men nu tycker jag att det är samma mönster men typ tre veckor tidigt. O_o
 
Olivia fyllde upp juvret ganska blygsamt första gången och resten av gångerna a´la mjölkko :D
Lustigt, jag satt precis också och läste i tråden från förra gången och insåg att hon fölade på dygn 338 då. Har för mig att jag skrev ett tidigare datum i den här tråden när @athena_arabians frågade om Olivias fölningsdatum.
Hon gick alltså 332 dygn med den e: Uncanto, 336 dygn med den e: Sir Oldenburg och 338 dygn med den e: Hip Hop.
Sååå då är ju frågan (eftersom denna också är e: Uncanto): går hon längre för varje gång ELLER bakas Uncanto-bebisar kortare tid? :confused::p

Jo det är klart att det bör kunna vara olika... Men tycker juvret är lite väl klart för att vara bara 299 dygn. Men jag lär väl få äta upp allt när hon går 352 dygn eller nåt sånt istället. :meh:

Visst är det galet smidigt att kunna backa och läsa hur det var förra gången! :D Jag blir lite full i skratt över mig själv för det är inte bara stoet som följer samma mönster - även jag i alla mina funderingar och grubblerier! :laugh:
 
Så måste det ju vara... Med andra stoet jag hade som fick tre föl tyckte jag att mönstret var detsamma varje gång med hur mycket hon fyllde och så. Men nu tycker jag att det är samma mönster men typ tre veckor tidigt. O_o
Mitt sto gjorde så med andra fölet, allt var liksom två till tre veckor tidigare än med föl nr 1 och jag var orolig att hon skulle kasta. Men hon fölade bar två dagar tidigare än med första fölet. Dock var föl nr 2 prematurt och överlevde inte så det hade behövt bakas längre.
 
Jo det är klart att det bör kunna vara olika... Men tycker juvret är lite väl klart för att vara bara 299 dygn. Men jag lär väl få äta upp allt när hon går 352 dygn eller nåt sånt istället. :meh:

Visst är det galet smidigt att kunna backa och läsa hur det var förra gången! :D Jag blir lite full i skratt över mig själv för det är inte bara stoet som följer samma mönster - även jag i alla mina funderingar och grubblerier! :laugh:
Ja, det är jättekul att läsa! Speciellt de inlägg som är precis innan de sen fölade.
 
Nu har ponny fått komma in. Irriterad och sparkade mot magen. Såg ut som att det var en liten på karateskola så kanske var därför, kände inget när jag sen försökte dock. Rumpan är inte slapp så bäckenbanden är inte släppta än.

Juvret är ett orosmoln. Små droppar på spenarna ikväll igen. På vänster sida var den genomskinlig mot lite grumlig, på höger sida genomskinlig med en liten bloddroppe i. :crazy: Undrar om det blev nånting när hon hade lyckats få ett litet sår där igår... Det var så yttepyttelitet så det var inget jag tänkte på... Ingen klyfta mellan alls, har inte varit på ett bra tag. Ska ringa vet imorron och boka vaccination så hoppas jag det kan komma nån kunnig veterinär som kan kolla (och lugna mig).

Kommer peppra med lite bilder, hoppas det är okej. :o

IMG_20210321_201612.jpg
 
Jodå, en liten klyfta är det allt. :) Så hon kan fylla på mer (men såklart ingen garanti att hon gör det innan fölning). Skönt att veterinären kommer ut iaf, så matte kanske blir lite lugnare. ;)

Vet precis känslan dock... :angel:
Jo mer går det ju, det är ju inte helt fyllt än, men det är ingen skåra alls bakåt. :crazy:
 
Kikat på henne i kameran sen hon kom in. Märkbart irriterad på magen emellanåt. Tittar bak, sparkar och slår med svansen och flemar. Förnuftet säger mig att det är förvärkar. Tycker ändå att det är lite tidigt...

För övrigt verkar halmen ha fått godkänt för hon har fått runt och ätit mer i halmen (vetehalm) än av höet sen det blev slut i krubban. :p
 
@Maja_Kandi Jag hoppas att det lugnar ner sig hos er snart, mycket dramatik nu! Lever det om i magen är det säkert därför hon är orolig, det var ju inte direkt skönt att vara högdräktig själv.
 
@Maja_Kandi Jag hoppas att det lugnar ner sig hos er snart, mycket dramatik nu! Lever det om i magen är det säkert därför hon är orolig, det var ju inte direkt skönt att vara högdräktig själv.
Tänker samma. Man var ju inte superglad i ungen sista tiden. :p Försöker mig på lite glada tankar och ringer ut vet imorrn helt i onödan. ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 268
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp