Dräktiga ston 2020/2021

Hur tidigt har ni kunnat märka en förändring på juvret utan att det har varit något fel?
Tyckte mig ana en skillnad på juvret idag, som en antydan till svullnad precis ovanför spenarna... 3 mån kvar...
Det är förmodligen inte ngt konstigt. Mina brukar bli lite svullna där innan och mer tydligt när dom börjar sätta juver. Är du orolig så ta en bild och skicka till din veterinär :)
 
Det är förmodligen inte ngt konstigt. Mina brukar bli lite svullna där innan och mer tydligt när dom börjar sätta juver. Är du orolig så ta en bild och skicka till din veterinär :)
Tack, lugnar mig en smula. Orolig för typ allt :cool: Jag har fotodokumenterat idag, kan se hur/om det utvecklas under helgen, så får jag höra med veterinären på måndag. Men kastar hon så finns det väl inget att göra antar jag. Dock var det full rulle i magen idag med, så lever gör den helt klart än så länge.
 
Tack, lugnar mig en smula. Orolig för typ allt :cool: Jag har fotodokumenterat idag, kan se hur/om det utvecklas under helgen, så får jag höra med veterinären på måndag. Men kastar hon så finns det väl inget att göra antar jag. Dock var det full rulle i magen idag med, så lever gör den helt klart än så länge.

Ta det lugnt 😊
Det är bra att vara uppmärksam men det blir lätt att man övernojar också 😊
Ring och prata med din veterinär som du skriver på måndag (som även sett din häst) och känner till den) eller om det är något som du tycker avviker som tex tyder på att hon är på väg att kasta.
 
Majsan fick sin stelkrampsspruta i Torsdags 😊 Ännu en sak att bocka av, veterinären tyckte vi lika bra kunde ge henne nu istället för att hen ska behöva åka ut om typ två veckor igen. Litar på hens omdöme då de är hen som sköter alla vaccinationer av våra. De som tävlar ska ha var 6:e månad numera för att vara startberättigade. Hen höll på att ramla baklänges när Majsan visa sig i dörren 😂🙄 Majsan bakar som sagt många badbollar 😳 Imorse var hon lite trött och stod snällt och sov medan jag borstade henne innan utgång.
 
Blev lite orolig är de bara ödem eller kan de va ngt annat? Alltså bulan under magen . Den är hård
 

Bifogade filer

  • 20210320_115603.jpg
    20210320_115603.jpg
    405,3 KB · Visningar: 82
Queenie höll på att skrämma slag på mig ikväll vid intag. :nailbiting: Hon hade blod i svansen i höjd med juvret och jag tänkte ju givetvis det värsta direkt. Men jag hittade ett jättelitet sår bak på juvret som blött lite, antagligen har hon kliat sig mot nånting. Men satan vad rädd jag blev! 298 dygn idag. Tycker fortsatt att hon ser lite väl färdig ut. Är väldigt trött och seg och irriterad på mig när jag klappar eller vill känna på magen. Har inte känt några rörelser på sista tiden men å andra sidan är väl fostret rätt stort nu så har väl inte så mycket plats att sprattla på längre... Men oavsett kommer jag att halma upp boxen så snart ryggen tillåter...
 
Queenie höll på att skrämma slag på mig ikväll vid intag. :nailbiting: Hon hade blod i svansen i höjd med juvret och jag tänkte ju givetvis det värsta direkt. Men jag hittade ett jättelitet sår bak på juvret som blött lite, antagligen har hon kliat sig mot nånting. Men satan vad rädd jag blev! 298 dygn idag. Tycker fortsatt att hon ser lite väl färdig ut. Är väldigt trött och seg och irriterad på mig när jag klappar eller vill känna på magen. Har inte känt några rörelser på sista tiden men å andra sidan är väl fostret rätt stort nu så har väl inte så mycket plats att sprattla på längre... Men oavsett kommer jag att halma upp boxen så snart ryggen tillåter...
Fy vad läskigt, förstår att du fick hjärtat i halsgropen!
 
Hälsa på min mamma mu idag, 280 dygn och syns att hon är mer påverkad nu,sprattlar hej vilt i magen :banana::love:
Hon vill bara gå in när jag är där 😆
Hon är en riktigt innehäst annars men just nu hade hon stått inne dygnet runt om hon fick välja 😏
Synd för henne så ska vi bo i lösdrift sen efter hon kommer hem 🙈
 

Bifogade filer

  • 20210320_164926.jpg
    20210320_164926.jpg
    494,7 KB · Visningar: 48
Idag halmade jag upp boxen ordentligt! Tjock å fluffig bädd. :love:

Läste nyss lite i tråden från förra gången hon fölade och ska man tro på bilder och beskrivning där så är det bara ett par-tre veckor kvar för henne. :o Men ni som fått flera föl på samma sto, är juvret väldigt olika från första fölet till andra? Hon har fyllt i väldigt mycket mer nu än förra gången. Ungefär likvärdigt med 330 dygn sist och nu är det 299. Sist fölade hon på 350. Har även börjat släppa lite i bäckenbanden och hade små små kristaller på spenarna igår kväll...
 
Idag halmade jag upp boxen ordentligt! Tjock å fluffig bädd. :love:

Läste nyss lite i tråden från förra gången hon fölade och ska man tro på bilder och beskrivning där så är det bara ett par-tre veckor kvar för henne. :o Men ni som fått flera föl på samma sto, är juvret väldigt olika från första fölet till andra? Hon har fyllt i väldigt mycket mer nu än förra gången. Ungefär likvärdigt med 330 dygn sist och nu är det 299. Sist fölade hon på 350. Har även börjat släppa lite i bäckenbanden och hade små små kristaller på spenarna igår kväll...
Är du säker på att du har räknat rätt på dagarna? 😬
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 542
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 268
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp