Dra rockard med travsele!

Travsele och rockard fungerar bra. Brukar köra shettis med 2 vuxna i rockarden (ca 120 kg ihop)+ travsele. Travselarna är billiga och ett bra alternativ innan man har råd att köpa en Tärnsjösele ;) (om man nu kunde vinna på lotteri nångång) :D

Jag har en rockard från Börjes byggd på bilaxel som vbl:et drar med en el två passagerare i. Funkar ypperligt. Ibland under vintern kopplar jag på ett traktordäck oxå för att öka tyngden och ploga bort lite snö. :)

FinnTack är bra kvalitet. De har många olika modeller att välja mellan. Tror det är Tärnsjöläder.

*lånar tråd*

Hur mycke går en travsele till en arab (stl. cob?) på ungefär?

Kolla börjes hemsida. De har iaf tidigare sålt FinnTacks selar. Travselar finns bara i full- och ponnystl.

Men de är väldigt ställbara så de passar allt från grövre kbl till späda vbl. Det är isf vidden på däckeln som kan ställa till det.

men jag rekomenderar att sätta på en lång brösta om du ska köra med rockard....

jag skulle då aldrig köra med kort brösta om jag kör med rokard...eftersom det blir så pass mycket tyngre...

Hej!

En travsele är gjord för hög hastighet, stor rörelsefrihet och mycket låg dragkraft. Man har ju en brösta till men vikten (sulkyn+person= mkt lätt för en häst) delas på den smala bröstan och däckel+gjord! Iallafall vid tävlingar, är min uppfattning. En travbrösta i regel är alldels för smal för att hästen ska kunna dra med utan att få obehag. En häst är stor och stark och den orkar dra mycket, och en travsele håller inte för maximal dragkraft, utan hästen får obehag. Men det är inte alltid, eller kanske sällan den visar det.
Man kan ju spänna en bredare brösta till men jag tycker selen endast bör användas till det den är gjord för; trav och lätt rockard/sulky.

Men jag skulle kunna tänka mig att om man använder en lös brösta som sitter ihop med draglinor (naturligtvis har man då svängel) kan en travsele ändå fungera med en tyngre rockard eller t.o.m. en lätt vagn. Men då lär man ju få tag på en brösta med tillhörande draglinor och då kan man ju lika gärna köpa en hel bröstsele.
Det man ska tänka på när man kör tvåhjuligt är att en del av vikten ligger på däckeln och om den inte är stor och bred blir det obehag för hästen! En kudde/dyna kan vara nödvändigt.
En bröstsele överför dragkraften får hästens bringa men pga sitt utförande verkar de något hämmande på bogbladets rörelser och bör därför användas till lättare körslor. Bröstremmen bör vara 10 cm bred. Bröstselar passar inte bra på en häst som har lågt ansatt och grov hals som slutar vid bogspetsarna. Då kommer bröstan att klämma på luftstrupen och/eller trycka på bogspetsarna hur man än gör, och detta är obehagligt för hästen.
Om man ska köra i högre gångart än skritt, ha stor rörelsefrihet för hästen och det hästen drar är lätt (mkt lätt vagn men ofta tvåhjuligt) passar ju en bröstsele bättre.
En loksele passar däremot bra till all slags körning, men de riktigt tunga varianterna (runt 20 kg) är ju arbetslokselar och kan vara i grövsta laget om man inte ska ha hästen i t.ex. skogsarbete.

En loksele är betydligt dyrare att köpa ny än en bröstsele, därför kanske många hellre köper en bröstsele även om de inte vet hur mycket eller vad de tänker köra.
Många köper en bröstsele till hästen även om hästen har en bred och lågt ansatt hals (likt många kallblod), men "selen var ju inte så dyr"!!

Det bästa är ju att "tänka efter före", hur har man tänkt köra, vilka vagnar och kärror man tänkt använda och hur kommer selen att passa för hästen.
Men det viktiga är att selen är rätt anpassad!
En dyr sele är ju inte alltid bra sele, och en begagnad sele som är mkt bra blir också dyr då värdet inte sjunker i första taget. Begagnat ska man i selväg passa sig noga för! Dåligt läder är inte lätt att se, speciellt om man inte har stor erfarenhet! Säkerheten får absolut inte ignoreras!

M. v. h. Lisa

De inom trav som jag sett köra med rockard har i samtliga fall haft en träningsbrösta (= bredbrösta, ca 10 cm bred). Just för dragkomfortens skull.

Dessutom finns det på många rockarder som säljs inom travet en slags draglinor som bröstan fästs i.

köp en bred kortbrösta och fäst i svängeln så kan du dra hur tungt som helst. Har själv både bröstsele och travsele, men föredrar travselen då skaklarna fästes högre upp (som gigg fast bra mycket billigare. :) Samt tycker jag att de ligger bättre och har bättre läder överlag. Har en walsh.

Bästa draget får du om du ersätter svängeln med block så repet löper igenom, finns på alla travvagnar men varför inte på andra vagnar? Någon som vill ge sin syn på varför svängel är bättre/sämre än löpblock?

/jenny

jepp trollkevin!

Har lite kort av honom och snyggare kallblod finns ju inte. Dessutom är han den mest välmusklade häst jag känt på * mums*
Briar släng dig i väggen!

Hej!

En travdäckel är mycket smalare än en giggdäckel! Men man brukar ju ha kudde under travselen så det blir kanske inte så stor skillnad.

Man kan inte dra hur tungt som helst med en brösta o travsele!! En travsele är först och främst i vekaste laget, lädret går sönder. Och när en häst drar tungt, sänker den halsen och bröstan kommer antingen att klämma på strupen eller bogspetsarna! Visst drar hästen det lasset med den selen, om den nu håller, men det är ju obehagligt och hästens maximala dragkraft kommer man inte att uppnå.
Men i dagens läge är inte dragkraften hos hästen man är ute efter vid körning, utan att arbeta (inte dra tungt) hästen så den bygger muskler för att hålla sig frisk och klara av det framtida arbetet.

Block som svängel har jag inte sett faktiskt. Men en vanlig svängel som har stort spelrum är ju också bra, men oftast "tar det stopp" mot rockarden eller vagnen. Med block blir det kanske lite enklare om det inte finns plats för en svängel.

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 268
Senast: Derivata
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 584
Senast: hundtant
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka