Dra av täcke på Stallhyran??

alvan

Trådstartare
Jag har min häst uppstallad hos en person. Det finns inget kontrakt men jag antar att det är muntligt kontrakt son gäller. Kan hon kräva mig att köpa ett nytt täcke (utan hals) om hon tycker att det gamla (halstäcken) jag har är "jobbigt att sätta på"? Fick ingen information om detta när jag flyttade in.
Kan jag köpa ett nytt täcke som passar hennes beskrivning och dra av det på hyran?

Nej och Nej, hon kan inte komma i efterhand och kräva nya/andra täcken.
Och du kan inte dra av ett nytt täcke på stallhyran. Kan de inte ha täcket på sig på natten? Vi brukar vika bak halsen och sätta fram den på morgonen :)

Det beror väl på vad ni sagt om täckesbyten från början?

Jag är jätteglad att min stallägare orkar krångla med sådant och hade hon haft några särskilda önskemål om vad som är lättarbetat skulle jag i största möjliga utsträckning anpassa mig till det, skippar gärna bensnören på täcken, har snabbandage istället för lindor och snabbknäppen även på innetäcken till exempel. Kan tycka att det är värt att vara så tillmötesgående som möjligt för bra stämning i stallet :)

Om hästarna ska ha halstäcke i vårt stall får de ha det på på natten och halsen nedvikt så det är inget ovanligt krav men det beror väl på vad som var överenskommet från början. Med muntliga kontrakt hos privatpersoner krävs väl rent genrellt mer anpassning från hyresgästen.

Självklart är det jobbigare med halstäcke. Jag kan förstå om stallägare gör specialregler för detta, det tar betydligt längre tid (nästan dubbelt skulle jag tro). Alltså inte orimligt att kräva vanligt täcke eller möjligen pristillägg på stallhyran.

Nej, du kan självklart inte dra av ditt täckesinköp på stallhyran. Låter som det kan vara all idé att byta stall, du och stallägaren verkar stå långt ifrån varandra vad gäller respekt och förståelse.

Har du ett muntligt avtal i ett litet stall så är det bara att anpassa dig, skaffa ett nytt täcke eller se om övertalning och/eller betalning i reda pengar eller tjänster kompenserar. Du kan ju också flytta (vilket troligare är dyrare än ett nytt täcke). Stallägaren tänkte förmodligen inte så långt att du hade ett jobbigt täcke att hantera så inget konstigt med tilläggs krav. Stallägaren avtalade förmodligen i huvudet om ett vanligt täcke och du om ditt eget. Det är mer misskommunikation en något ändrat avtal.

Självklart kan du inte dra av det på hyran, hade jag haft ett stall och du som nykomling föreslagit det hade jag antingen vridit mig av skatt och sagt nej eller kastat ut dig för din snålhet för att förebygga kommande krångel.

Hur kan det vara jobbigare och ta nästan dubbelt så lång tid??? Det är två spännen extra på tex horseware halstäcken.
Jag har då inte uttalat mig om exakt tid men visst är det jobbigare och tar längre tid med halstäcke. Extra spännen och extra tyg att få på plats. Oavsett vad du och jag tycker så är det vad stallägaren tycker som gäller och han/hon menar på att det är jobbigare uppenbarligen. Och han/hon är den som ska göra jobbet så enväldig domare.

Hur kan det vara jobbigare och ta nästan dubbelt så lång tid??? Det är två spännen extra på tex horseware halstäcken.

Klart det tar längre tid. Det är mer tyg som ska på plats, det är meckigare och det är tyngre. Jag svor över våra egna när det var tid att gå över till halstäcke. Just för att det var bökigare och jobbigare och mer tidskrävande. Och då hade vi eget stall och kunde själv välja.

Klart det tar längre tid. Det är mer tyg som ska på plats, det är meckigare och det är tyngre. Jag svor över våra egna när det var tid att gå över till halstäcke. Just för att det var bökigare och jobbigare och mer tidskrävande. Och då hade vi eget stall och kunde själv välja.

Håller inte med, det är bara att vika upp halsen och knäppa två spännen till på mina med kardborrespänne. Tar ca 30 sek, max.

Håller inte med, det är bara att vika upp halsen och knäppa två spännen till på mina med kardborrespänne. Tar ca 30 sek, max.
Ja, på dina. Så du menar att det ska vara krav på vilket halstäcke som kan och får sättas på? DET är orimligt.

Dessutom låter det som TS ska ha täcket nypåsatt varje morgon, d v s det ligger inte på hästen utan ska bytas.

Ska du lägga på ett täcke med halstäcke så är det tyngre också, vilket sliter mer på eventuell personal som ska ordna det. Visst, med en enda häst märks det knappt någon skillnad, men i ett stall med ett flertal hästar blir det stor skillnad beroende på om de har enkla "vanliga" täcken eller täcken med halsdel. Dessutom tenderar folk att hänga upp täcken på en miljard olika sätt, vilket gör att även det blir extra tidskrävande för personalen, att klura ut vad som är fram och bak och upp och ner på alla täcken. Det blir extra mycket lyfta runt, extra tungt osv.

Jag har min häst uppstallad hos en person. Det finns inget kontrakt men jag antar att det är muntligt kontrakt son gäller. Kan hon kräva mig att köpa ett nytt täcke (utan hals) om hon tycker att det gamla (halstäcken) jag har är "jobbigt att sätta på"? Fick ingen information om detta när jag flyttade in.
Kan jag köpa ett nytt täcke som passar hennes beskrivning och dra av det på hyran?
Först och främst tycker jag att det låter mycket(!) osäkert att ha hästen i ett stall utan skriftligt kontrakt och bara det skulle få mig att byta stall (alternativt skriva ett kontrakt med befintlig stallägare). I kontraktet bör rimligen även stå vad som gäller kring täcken, täckesbyten osv. Att försöka dra av kostnaden för nytt täcke på hyran skulle jag (likt andra i tråden) inte se som en vettig sak att göra öht.

Varför har man egentligen halstäcke? Fryser hästar verkligen om halsen? Jag har alltid tänkt att det var rygg/kors/osv som man behövde skydda med täcke?

Mvh, bettysmatte (som inte har hängt med i vissa nymodigheter :D...)

Kanske dags att lära sig hur man sätter på ett täcke med hals då. Med rätt teknik så är det inte alls jobbigare eller tar längre tid än vanliga täcken, och tyngden beror ju helt på vad för typ av täcke det är.

Aldrig vart med om en diskussion angående halstäcken i stall, aldrig varit ett problem.

Ja, på dina. Så du menar att det ska vara krav på vilket halstäcke som kan och får sättas på? DET är orimligt.

Dessutom låter det som TS ska ha täcket nypåsatt varje morgon, d v s det ligger inte på hästen utan ska bytas.

Nej verkligen inte. De flesta halstäckena ser ut så, med två knäppen. Att påstå att det tar dubbelt så lång är löjligt.

Ska du lägga på ett täcke med halstäcke så är det tyngre också, vilket sliter mer på eventuell personal som ska ordna det. Visst, med en enda häst märks det knappt någon skillnad, men i ett stall med ett flertal hästar blir det stor skillnad beroende på om de har enkla "vanliga" täcken eller täcken med halsdel. Dessutom tenderar folk att hänga upp täcken på en miljard olika sätt, vilket gör att även det blir extra tidskrävande för personalen, att klura ut vad som är fram och bak och upp och ner på alla täcken. Det blir extra mycket lyfta runt, extra tungt osv.

Haha förlåt men det är löjligt, så mkt tyngre blir det inte. Då är det nog dags att lära sig att lyfta rätt istället för att gnälla på extra vikten för en halsdel.

Varför har man egentligen halstäcke? Fryser hästar verkligen om halsen? Jag har alltid tänkt att det var rygg/kors/osv som man behövde skydda med täcke?

Mvh, bettysmatte (som inte har hängt med i vissa nymodigheter :D...)
Jag har halstäcke på skimmlen tex om jag ska iväg med hästen och det har regnat (undvika den värsta leran) samt när det regnar eller snöar för det gör det mer okej för hästarna att vara ute verkar det som. Utan hals står de gärna vid grinden vid regn och häckar men aldrig mer hals.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 405
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar