Dottern vill ha ny häst...

Sv: Dottern vill ha ny häst...

Ja det gör man förstås, men oftast så blir det så att man måste gå ut och kolla att allt är rätt utfört (kontrollfreak OCH curlingförälder).
Och givetvis blir dottern förnärmad då man påpekar mindre förseelser
;) och då är man där igen...
Jag har mina rutiner, och det värsta jag vet är, om jag kommer ut i stallet på morgonen och ska släppa ut hästarna, att det inte är förberett så som jag brukar. T ex om inte höet är delat i kassar för dagen och betfor färdigt.
Därför gör jag det helst själv nu för tiden...
Så egentligen har jag mig själv att skylla...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Åter till ämnet - en stund i alla fall - vi var och provred i söndags, gick jättebra och dottern ville dit direkt dagen efter. Ridning etc fungerar tydligen bra men ojdå, hon blev ju tvungen att mocka också, hur besviken blev inte jag när hon kommer hem och säger att hon vill börja på ridskola igen istället - eftersom hon vill fokusera på egen utveckling istället för hästens :devil: :mad: :devil: :devil:

Jag är glad att det inte blev en till häst. Fr o m nu är det jag som bestämmer i stallet över MIN häst, om hon har tur får hon låna den ngn enstaka gång. Sen kan hon sitta där som vuxen och fundera på vad som hände. :smirk:

Just nu ser jag fram emot att ev. klara ett dressyrryttartest, kanske en kadrilj på klubben och betäckning till våren (av hästen alltså :o :D )
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Hehe oki, jo är likadan.
Får spader när nåt i stallet inte görs "som det ska"
Skönt och va själv där, bara jag och föräldrarna:D
Fast det blir rätt ensamt ibland också
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Alltså, jag känner igen tongångarna.

Been there, done it all, kan man säga. Sen gör man så att man beslutar sig för att man är hästägare med full beslutanderätt, och så betäcker man (hästen) och...
plötsligt så är det roligt :banana: att vara hästmänniska igen, man slipper att vara arg och frustrerad.

I helgen fick hon prova vår nya foderhäst, det var kul i 10 minuter, sen ville han inte galoppera (såklart, han är körhäst, sånt är no-no) och då gav hon upp. Otränad och försöka få denne urstarke kille att galoppera, gissa träningsvärk hon fick:rofl: .
Han är här bara för att han är så vacker (och ridbar för mesiga tanter som jag), och jag är :love: i honom, så jag kommer att gråta blod :cry: när han ska hem i sommar.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jaha nu blev man igen påmind om hur det kan bli. Min dotters häst kommer hem efter ett halvårs bortavistelse o hälta. Så nu ska den sättas igång igen innan försäljning kan ske! O eftersom det är en D-ponny så kan jag också rida den. Så hon fick förslaget att rida den två gånger i veckan o sedan skulle jag rida två gånger. Dottern svarade att det ville hon inte p.g.a skolan o sin dans. Jaha vad göra ! Fick hyra in den någonannanstans för jag hinner inte både med hennes o mitt eget hästeri. Direkt efteråt det var klart så såg jag henne vid datorn med att sköka jobb..... horibelt....sanslöst!!! Att jobba har hon tid med men inte sin fd. kära ponny !!! Så jag ställde henne mot väggen o frågade henne hur detta kunde komma sig? Svaret kom som en chock för mig Hon sa " ponnyn får inte plats i min värld"
Så jag varnar dig tänk igenom väldigt mycket om du vill utsätta dig för ev. sådana upplevelser... Är hon inte glad för den ponny hon har o kan ge den kärlek så kanske det fattas något.......
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Hej!
Kan ju bara konstatera följande:
SOmmaren det året då jag skulle fylla 14 (2005) jobbade jag under 3½ vecka hos en toppryttare i hoppning. Det var hårt slit mellan 7-16 varje dag. Red 1-2 hästar var dag, och givetvis storhästar. Hade lyckligtvis ridit storhäst i ett halvår redan då så man var van;)

Efter detta bestämdes det, med mina icke så hästintresserade föräldrar, att jag skulle få en foderhäst. DOCK sa man redan då att jag snabbt skulle växa ur en ponny, och vi letade alltså storhäst. Något jag inte ångrar.

Fick smak för ett polskt halvblodssto, och jag påbörjade min tid som fodervärd i mitten på september samma år. Hade kontrakt på ett år och läåmnade tillbaka hästen för någon månad sen nu, och kan inte säga annat än att jag är SUPERLYCKLIG över att ha haft en storhäst! Visst, ponnyer i all ära, men storhästar har något visst dom med! Den här hästen gick både dressyr och hoppning, och var inte direkt åt det lata hållet! Överskottsenergi varje dag trots minimal foderstat:smirk:

Så sammanfattat: Har ADLRIG lärt mig så mycket om hästar och ridning som jag gjorde under det året! Hade ju iofs en privatttränare också, men tränade bara 1ggr i vekcan... Så satsa på en liten storhäst sen, dottern får ju göra som hon vill om hon inte nöjer sig med det:D

Lycka till och kör hårt!!! Ge inte efter en millimeter!!!

//Linn
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Kommer lite sent in i den här debatten men då jag också är mamma till en tonåring med häst så är den här tråden skön att läsa.

Min tonårings hästintresse svajjar också betänkligt. "Glömmer" ridningen ibland, om hon mockar sker det nästan på kvällen osv...

Å ena sidan vill jag sätta hårt mot hårt o andra sidan hoppas jag på att hästarna trots allt ska fortsätta hålla henne från "det andra" ett tag till..därför så håller jag ut med marktjänsten. Precis som några av er här så njuter jag ju trots allt av hästarna även på egen hand så det känns inte så tungt.

Sen så dags för självranskakan alla mammor!

Hur många har inte hjälpt dottern/sonen in på hästbanan, lite väl ihärdigt? Menar nu att jag märker, och själv också skyldig, att mammor gärna pushar in barnen på denna eminenta hobbybana. Barnen gör ju gärna som vi gör när de är små men det brukar ju gå över. Vi kanske inte ska bli så sura när döttrarna väljer själva när de bivit så stora att de kan? De tjejer som har ett självbärigt intresse, de fortsätter ju igeom hela tonåren både med och utan föräldrars hjälp. De andra brukar ju ta upp intresset igen när de blivit vuxna.

Det är bara att släppa taget......säger jag och går ut och fixar med dotterns häst, för dottern är inte hemma ikväll heller....men imorgon, då:banana: ...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Problemet här är ju att vi är ju intresserade av hästarna, vi gillar dom skarpt, och tycket att det är värt både tid och pengar.
Hade vi varit icke-hästintresserad-förälder, så hade hästarna sålts för länge sen, tveksamt att dom ens funnits.
Ungen skulle antagligen rida på ridskola tills intresset försvann, och vi skulle ha nåt annat i våra stall (champinjonodling? trädgårdsmöbler?)
Men man är så frustrerad att inte tonåringen tar emot med öppna armar, utan vill göra vad de själva vill. Man fattar inte att ponnybilderna på väggarna försvinner, och att det är roligare med annat.
Nu är vi vuxna, så vi får göra som vi vill. (nåja :crazy: )

Jag ville spela piano när jag var 12 år, blev mycket arg på pappa som vägrade hyra dyrt piano. Fick prova blockflöjt och tyckte det var jättetrist. Är glad att han inte gav med sig, tänk vilket bråk det skulle blivit om det där förb* pianot som skulle övas på. Dessutom är jag omusikalisk ;)
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Kommer lite sent in i den här debatten men då jag också är mamma till en tonåring med häst så är den här tråden skön att läsa.

Min tonårings hästintresse svajjar också betänkligt. "Glömmer" ridningen ibland, om hon mockar sker det nästan på kvällen osv...

Å ena sidan vill jag sätta hårt mot hårt o andra sidan hoppas jag på att hästarna trots allt ska fortsätta hålla henne från "det andra" ett tag till..därför så håller jag ut med marktjänsten. Precis som några av er här så njuter jag ju trots allt av hästarna även på egen hand så det känns inte så tungt.

Sen så dags för självranskakan alla mammor!

Hur många har inte hjälpt dottern/sonen in på hästbanan, lite väl ihärdigt? Menar nu att jag märker, och själv också skyldig, att mammor gärna pushar in barnen på denna eminenta hobbybana. Barnen gör ju gärna som vi gör när de är små men det brukar ju gå över. Vi kanske inte ska bli så sura när döttrarna väljer själva när de bivit så stora att de kan? De tjejer som har ett självbärigt intresse, de fortsätter ju igeom hela tonåren både med och utan föräldrars hjälp. De andra brukar ju ta upp intresset igen när de blivit vuxna.

Det är bara att släppa taget......säger jag och går ut och fixar med dotterns häst, för dottern är inte hemma ikväll heller....men imorgon, då:banana: ...

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det lutar mycket åt curlinghållet !! Jag önskade inte att min dotter skulle rida för min skull o framförallt så lockade jag inte in henne på denna dyra bana. Hon ville själv,men orkade inte för det blev för jobbigt med ansvar o en tjatande pappasom fick kolla henne så att det blev mockad o att hästarnar fick vatten hö o dyl. Visst jag ställde upp många gånger sa aldrig nej när hon frågade blev endast förbannat när hon tog det för givet.
Om det är så att vi föräldrar prackar på ungarnar hästar så är det väl våran skyldighet att se till att hästen kommer därifrån om det inte sköts. Hästar behöver väl också kärlek, inte bara de bortskämda tonåringarnar som många gånger tror att vi vuxna ska dansa efter deras pipa. Våga vara förälder SÄTT GRÄNSER!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Tror personligen att jag är mest förb* för attityden, otacksamheten och nonchalansen för djuren.
För nåt år sen var allt så gulligt, och all tid lades ner på dom, och nu så är allt jobbigt.
Jag känner igen toddes inlägg, även om ordet jobb inte nämns i det här fallet, praktik är på g nu, och det är så jobbigt...
hästarn finns helt enkelt inte med i deras värld längre.
Sen är det nog olika saker som hästar och hästskötset är utmanövrerad av.
Det kan vara skola, kompisar (läs killar), internet (lunar,msn och mobil-sms samtidigt!), oändligt sömnbehov, träningsvärk eller bara för att man inte har lust. Eller för att man känner för ett rejält bråk i familjen :p.
Då går man ut och gör nåt halvfärdigt och pratar i mobilen samtidigt (kör skottkärran med en hand, mobilen i andra, så man ströar hela gården med det som mockats ut) , så att någon (jag)får gå ut och kolla/slutföra det sen.
Ja ja jag vet att jag är en gnällkärring. Det var jag som tyckte det var en bra idé då vi köpte den första ponnyn till henne, vi hade ju ändå plats i stallet...och så en kompis till honom, och så...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

.. vår har blivit 'för tråkig'. Från att ha ridit dagligen svalnade intresset i stort sett över dagen och från senare delen av sommaren har hästen varit mitt ansvar. Tonåringar, tänkte jag. Hon vill ha en 'galen'/pigg häst som hon kan hopptävla med, dvs en käck (läs dyr) D-ponny. Hittills har vi haft en stadig och bra allround som vi kunnat rida på båda två. Skaffar jag en hopp-ponny måste jag lita på att hon sköter detta annars får jag sälja den eftersom den ponnytypen inte bär mig.

Skall jag falla för frestelsen och skaffa en hopp-ponny och hoppas att intresset därmed får ny fart eller skall jag se sanningen i vitögat och inse att det förmodligen inte hjälper hur många hästar jag köper, drivet finns inte där ändå.


Sen hör till saken att om det är bara jag som skall ha hästen i fortsättningen så är det en helt annan typ av häst (läs dressyr) som jag själv egentligen vill ha, och två till skaffar jag inte!

Hjälp mig tänka.....:confused:

köp en häst istället för ponny, lagom stor att passa dig och inte för stor för att passa en junior.
Vill din dotter tävla i hoppning på 1m nivå kan hon göra det med en dressyr inriktad häst, som förmodligen även den tycker att hoppa är super kul ibland. Min dotter är 15 och har i år gått över på stor häst.
Det är många i yngre tonåren som tävlar stor häst.
Sätt inte hela ditt intresse i skuggan, hitta en lösning som gynnar båda. Lycka till !!:)
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Mina döttrar har varsin ponny som de helt och hållet sköter själva. De förväntar sig inte att jag gör något, så om jag mockar eller liknande är det ren bonus. Naturligtvis gör jag det ibland, även fodrar tar in och ut, men det är inte självklart. De får själva planera och fråga om jag fixar det om de inte är hemma. Nu är de ju två, så de brukar lösa det mellan sig. Nu ska vi sälja 18-åringens ponny och hon vill inte ha någon stor häst, för planeringen efter gymnasiet är oklar, men vårt/deras hästinnehav bygger på att de själva tar ansvar för de dagliga sysslorna. Och det gjorde de redan som 10-12-åringar när de fick sina första ponnyer.
TS: Vad det gäller att köpa "bättre" ponnyer måste man ju se om man uttömt de möjligheter den nuvarande har, och har man sedan större ambitioner än det, ja, då kanske det är dags för en annan ponny, eller häst. Inte för att det är roligare, utan för att den inte kan prestera det man vill ha.
Lycka till!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är kanske lite lättare om de är två, jag kan förstå att det inte är så kul alla gånger att vara ensam i stallet (hästarna oräknade).

Det är helt omöjligt för oss två att vistas samtidigt i stallet, det blir sånt bråk..:mad:
oftast slutar det med att jag säger åt henne att gå in så fortsätter jag själv. För hästarnas skull, inte min egen.
Bråken börjar oftast lite lätt, tex att jag ska springa och hämta sadelgjorden eller nåt annat som inte kom med från sadelkammaren. "Gu vikken tid det tar".
"Man ska väl se till att man har allting med" kontrar jag, redig som jag är (minne som en guldfisk).
Vråååål får man till svar, varvid hästen hoppar högt för han tror han gjort nåt, katterna flyr ur stallet.
Men ärligt så ber hon faktiskt hästen om förlåtelse och klappar om honom.

Efter ridningen så får stalldrängen se till att allt kommer åter på plats, nån har ringt/smsat på mobilen under ridningen och måste genast återringas.
Vem vet, jag kanske bara är avundsjuk på hennes liv?;)
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Hade jag aldrig accepterat! Vill de ha min hjälp så får de visa den hänsyn man gör mellan människor. Jag skriker inte åt dem - de skriker inte åt mig. No way! På tävlingsplatser likadant, mycket nerver inblandade, men skrika eller andra otrevligheter så hade jag packat direkt och åkt hem. Nu är väl kanske inte allt så rosenrött som det låter, men jag strävar i alla fall efter detta, att man får uppföra sig hyfsat och ta det ansvar man har tagit på sig. Barn mår bra av att ha rimliga krav på sig.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Ska jobba på det, träna i helgen, återkommer om hur det går.

Har struntat i att åka på träning en gång pga just detta. Tyvärr bet det inte. Skönare att sova hela dagen. Trodde jag utdelade ett typ straff, men det blev belöning...
Det blev jag som missade en dag med vänner och bekanta istället:(
Var så dum att jag inte åkte själv, utan häst och unge den gången.
Numera försöker jag åka iväg och vara läktarmänniska på sånt jag tycker är kul.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Lycka till! Och jag säger som Grynet "Ta ingen skit" och lägger till, särskilt inte från dina barn, som du försörjer, uppfostrar, stöder, supportar...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Man tackar för stöd och uppmuntran.
Kan säga att det känns redan lite bättre, vi har varit ute och diskuterat foderstater nu och vi gapade inte nåt på varann. Riktigt trevligt, faktiskt. :D
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är kanske lite lättare om de är två, jag kan förstå att det inte är så kul alla gånger att vara ensam i stallet (hästarna oräknade).

Det är helt omöjligt för oss två att vistas samtidigt i stallet, det blir sånt bråk..:mad:
oftast slutar det med att jag säger åt henne att gå in så fortsätter jag själv. För hästarnas skull, inte min egen.
Bråken börjar oftast lite lätt, tex att jag ska springa och hämta sadelgjorden eller nåt annat som inte kom med från sadelkammaren. "Gu vikken tid det tar".
"Man ska väl se till att man har allting med" kontrar jag, redig som jag är (minne som en guldfisk).
Vråååål får man till svar, varvid hästen hoppar högt för han tror han gjort nåt, katterna flyr ur stallet.
Men ärligt så ber hon faktiskt hästen om förlåtelse och klappar om honom.

Efter ridningen så får stalldrängen se till att allt kommer åter på plats, nån har ringt/smsat på mobilen under ridningen och måste genast återringas.
Vem vet, jag kanske bara är avundsjuk på hennes liv?;)

Fy sjutton vad jag känner igen min fd. situation allt utom det med sadelgjorden. Jag är glad att slippa detta nu o jag trivs jättebra att vara själv i stallet o hästarnar far inte illa o jag vet om de är ridna eller inte. Glömmer aldrig den tiden då man skulle kolla med grannen eller ngon om hon hade ridit kollade träns o.s.v.
TÄNK PÅ DIG SJÄLV NU...!!!!!!!!! om du ska köpa häst! för det är du som kommer att ha kvar den!! O jag kan nästan slå vad om att hon kommer att glida undan för hon behöver nog rasa ut. Tyvärr det är hårda ord men det är bara att gilla läget. Har pratat med många ridtkvinnor o de säjer att de vill helst glömma tonåren ....vissa klarar det andrar ramlar igenom! Så är det bara o man kan inte hjälpa dom.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Man får väl ta tag i saker och ting och reda ut hur man vill ha det. Vad vill jag nu, nästa år och om några år.
Om jag kommer att vara den enda hästpersonen i familjen så får jag anpassa antalet hästar för det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp