M
millakalla
Sv: Dottern vill ha ny häst...
Bra skrivet, håller helt med!!!
Det här ämnet känner jag igen.
Min åsikt är att klarar man inte själv att sköta allt det tråkiga kring hästen så ska man inte ha en egen häst. Jag tror inte alls att det skulle bli roligare för din dotter för att hon får en "roligare" häst. De första månaderna kanske (nyhetens behag) men sedan kommer det nog bli lika tråkigt igen.
Jag har alltid haft min mammas stöd men aldrig varit bortskämd vad gäller hästarna. Jag fick en gammal travare på foder när jag var 14 år som jag fortfarande har kvar (jag är 19 år idag). Om du visste hur många ggr jag tittat på andra tjejer i min ålder som haft dyra, fina hästar, egna transporter, nyaste utrustningen och dessutom en mamma som alltid mockar! Jag har alltid slitet ensam i stallet, åkt buss fram och tillbaka varenda dag och gått de 2 km från bussen till stallet. Och visst har väl tanken på en "finare" häst dykt upp ett antal ggr, speciellt de dagar då min travare bara sprang och sprang och inte hade en tanke på att samla sig.
Men för det första hade jag hellre dött än nämnt det för min mamma! Här har man gått och fått sin största dröm i uppfyllelse: EN EGEN HÄST. Då går man inte och klagar och vill ha en "bättre".
För det andra, när det komemr till kritan hade jag aldrig kunnat byta häst - för trots allt så älskade jag min gamla travare över allt annat på jorden! Det var inget speciellt med henne, hon stack inte ut i mängden, vi fick många 5or i våra dressyrprotokoll... Men hon betydde (och betyder) verkligen allt för mig. Även om jag svor över henne ibland så skulle jag aldrig slarvat med mockningen elelr hoppat över ridningen.
Först idag, när jag har egen inkomst och får vända på slantarna själv (istället för att mamma ska göra det) så har jag kunnat skaffa mig en "finare" häst. Men min gamla travare - hon finns fortfarande kvar!
Min poäng är helt enkelt att om hästintresset verkligen finns där så ska det inte spela ngn roll hur månag tusen man köpt sin häst för.
Sen finns det dem som har otroligt gott om pengar och lätt kan skaffa en 100.000-kronors ponny åt sina barn. Men det är väl dessa personer som benämns "curlingföräldrar"?
Ge dottern möjlighet att träna för instruktör istället! Det finns säkert mycket gott i er nuvarande häst som kan komma fram med lite träning. och då ser du även hur ihållande tränings- och tävlingsintresset är!
Bra skrivet, håller helt med!!!