Dottern vill ha ny häst...

Sv: Dottern vill ha ny häst...

typ
kavla upp ärmarna och ta i :rofl:

måste bita mig i kinden för att inte komma med kommentarer om dagens stalltjänst /den enda i veckan/ då hälften är kvarlämnat till mig på eftermiddagen... smart
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Nu har det gått några veckor sedan vi konstaterade att det var nog lika bra att hon vilade sig från hästarna ett tag. Hon har i stort sett inte satt sin fot i stallet sedan dess. Lika bra det kan jag tycka, nu styr och ställer jag helt själv. Lillebror däremot är nöjd för han har fått 'jobbet' med att eftermiddagsfodra och det ger honom en liten extra slant i månaden (50 kr).

Om ngn annan läser tråden (det var ju jag som började) kan jag meddela att jag är mycket glad att jag inte föll för frestelsen att börja titta på ny häst, den gamla duger gott åt mig ett tag till, förhopningsvis satsar vi på körning under nästa år. Dottern kanske återkommer när hon mognat lite - själv hade jag ju hästuppehåll i först 10 år och sedan 10 år till i samband med studier, flyttar och barnafödande. Var sak har sin tid......
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vad skönt att allt verkar ha löst sig till det bästa för er!! Toppen!! Jag har ungefär samma dilemma, fast min dotter är bara 9 år, men hennes intresse är rätt svalt och hon trivs inte ihop med ungponnyn hon har nu. Hon påstår att det skulle bli mycket bättre med en annan häst, men vi tänker inte köpa henne någon annan häst. Nu verkar det som jag hittat en fantastisk familj till vår ponny som först ska ta henne på foder, om allt går i lås, och sen köpa henne. :bump: Min dotter får då rida på ridskolan och på mitt halvblod ett tag så får vi se hur pass intresserad hon är senare. Ska hon ha egen häst igen när hon blir äldre ska jag ta mig tusan skriva ett kontrakt med henne om vad hon ska sköta för att få ha hästen. :idea:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vad skönt att allt verkar ha löst sig till det bästa för er!! Toppen!! Jag har ungefär samma dilemma, fast min dotter är bara 9 år, men hennes intresse är rätt svalt och hon trivs inte ihop med ungponnyn hon har nu. Hon påstår att det skulle bli mycket bättre med en annan häst, men vi tänker inte köpa henne någon annan häst. Nu verkar det som jag hittat en fantastisk familj till vår ponny som först ska ta henne på foder, om allt går i lås, och sen köpa henne. :bump: Min dotter får då rida på ridskolan och på mitt halvblod ett tag så får vi se hur pass intresserad hon är senare. Ska hon ha egen häst igen när hon blir äldre ska jag ta mig tusan skriva ett kontrakt med henne om vad hon ska sköta för att få ha hästen. :idea:

Hmmm inte för jag vill göra dig ledsen men eftersom jag själv har gått den hårda skolan så hjälper det inte med kontrakt för kontrakt är till för att brytas. Jag tror helt enket att det är så här .... antingen brinner man för hästeriet eller så tycker man bara det är en rolig grej tillfälligt. Tyvärr finns det ju inga genvägar.....
Skaffar man häst till sitt barn eller tonåring så får man vara beredd att ta hand om den själv då o då.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag menade nog det där med kontrakt halvt på skämt.. Självklart är hästen mitt huvudansvar om dottern ska ha en, jag tar hand om ponnyn nu och klagar inte men tycker det är synd att hon inte vill. Men så är det. Hon har nog fått allt för serverat också, haft egen häst sen hon var sex år, aldrig behövt längta och önska, den har bara funnits där. Nu får hon vara utan. Jag tänker ägna min tid åt min underbara häst! Och hoppas verkligen att det går i lås med ponnyn nu!

LIte allvar fanns det dock i kontraktsskämtet eftersom jag visst tror att det går att ställa krav. Uppfyller de inte de kraven så blir hästen inte kvar! Sen måste ju så klart kraven vara rimliga, som förälder har man ju alltid det yttersta ansvaret för barnens ev. hästar men nog kan man ställa krav! Men brinner hon inte för det, vilket hon inte riktigt verkar göra just nu i alla fall, så ska hon heller inte ha egen häst! Då räcker ridskolan bra. Man måste ju liksom stå ut med det trista runt omkring också om man ska ha egen... OCh det är det bara jag som gör i den här familjen just nu! Då är det bara jag som får ha egen häst!! :)
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Tur att du inte föll för frestelsen att köpa ny häst. Man blir bara dubbelt besviken när man lagt ner energi på nåt nytt och så fortsätter det bara...
Vi hade diskussioner om vem som skulle göra vad och när. Helgerna ville jag ha ledigt från stallskötsel. Och det funkar väl så där.

Det går väldigt snabbt, och när jag går ut och kollar (det är jag som ska ta in hästarna enl avtalet på kvällen och då ska de vara klart) så är det nåt som glömts, eller så är det nåt som inte ligger där det ska.
Trist att släppa in hästarna och nån inte har fått nån mat, jämmer och elände :cry: eller om man ska leta efter grepen, den kan vara var som helst.:devil:
Men jag har bestämt mig för att inte påpeka nåt.
Orsaken tror jag är, att det hela tiden kommer sms och telefonsamtal till damen, som genast måste besvaras. Hon har ett mycket intensivt socialt nätverk tydligen.Då tappar man kollen på vad man gjort kanske. Sen är det bråttom in till datorn.
Eller så är det så uträknat att jag till slut ska ledsna och göra allting själv.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag tycker inte man ska behöva vara beredd på att ta över, då och då för att tonåringen inte har lust. Däremot om det för tillfället är mycket i skolan t ex kan jag rycka in, men då gör jag dem en tjänst! Mina flickor var tio och tolv när de fick sina första ponnyer, men det dagliga ansvaret har legat på dem hela tiden. Naturligtvis har jag huvudansvar, såsom att köpa hö, mat strö, om någon ponny blir skadad mm, men all daglig skötsel är deras. Kan man ha det roliga - rida - så får man ta det andra också!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Tror att vi alla tonårsföräldrar på denna tråd har samma problem... det är att vi själva är så hästintresserade.

Vi ställer upp och fixar och grejar med deras hästar, man har ju några egna hästar också. Och då är det inte aktuellt att bara sköta om vissa hästar i ens stall.
Ansvarsbiten är ok, men deras liv förändras ju hela tiden. I mitt fall blev det så att dottern kom in på skola på annan ort. Det kom snabbt på, för den kurs hon sökte först på hemorten blev inte av.

Det är ju samma sak för oss. Om vårt liv förändras så kan man kanske inte fullgöra alla åtaganden som är sagt från början.

Det handlar om ifall jag är beredd att sköta markservicen medans de andra tar det roliga.
Och det är inte bara i stallet som sagt.:crazy:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är ju en annan sak om de flyttar under en period för att gå i skola t ex. Då måste man ju överväga om man vill ha kvar ponny/häst, och då ta jobbet.Men det jag menar är när de struntar i det för att annat blivit roligare, och så kommer de till stallet och rider två gånger på en vecka och skiter i resten, för de har ju såååå mycket i skolan. Vilket ofta betyder MSN, dokusåpor, kompisar mm. Det ställer jag inte upp på!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vilket ofta betyder MSN, dokusåpor, kompisar mm. Det ställer jag inte upp på!
Det verkar som om alla håller på med det nu. Skillnaden när vi var yngre, är att det inte fanns dessa saker. Det fanns ju knappt TV:n som störde.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är klart att alla håller på med det, även mina barn. Men väljer man att ha egen ponny, går den först, sedan läxor (ibland går läxorna först, så klart) sedan kan man göra vad man vill med resten av fritiden.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vi har nu hamnat i den situationen att de närmaste tre åren (2 ½ kvar) så kommer det an på mig om det ska vara hästar här.

När de åren gått, så vet man nog lite mer. Kommer dottern att jobba, studera vidare, flytta hemifrån på heltid, ta med sina hästar? Vad jag gör nu är att försöka få allt att fungera.
Tur att man kan låna ut hästar...
Vad jag vill, är att ha lite avlastning från stalltjänsten då hon är hemma.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag kan säga såhär:
jag har jaft en seg envis islanadshäst.
Jättesnäll ja.
Mamma kunde rida den ja.
MEN...det var så sjukt jävla tråkigt att rida den.
Att just hästen var så sjukt seg och stadig gjorde att mitt hästintresse höll på att dö ut.Det var inte kul att rida helt enkelt.
Nu äger jag arabhäst istället och sålde eländet till någon som den passade bättre till.
Nya hästen har slängt av mamma med svårt armbrått till föjd och hon rider inte längre men jag tycker det är så kul!
Inget mer försök att få hästen frammåt utan allting är så enkelt och kul igen!
Vi har en tjej i stallet som fick en travare.Storhäst.
Hon själv ville hålla på med hoppning.Ponnyhoppning.
Denna travare höll också på att ta kål på hennes ridlycka och hästintresse men hon fick en ny riktig hopponny och nu rider hon som aldrig förr!
Gått frammåt massor i sin ridning och tycker det är så kul!
 
Senast ändrad:
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag har bestämt mig för att klara det här själv, tufft är det men det skall gå. Men jag har en ängel till gubbe som gärna rycker in när det kör ihop sig, sen har jag också mycket snälla och hjälpsamma hyresgäster i mitt stall som också rycker in ibland så det löser sig nog, blir det nu bara ljusare igen efter helgerna så kanske det börjar bli riktigt bra.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Just nu känns det ju inget vidare, trots att man slipper frusna vattenhinkar o sånt. Men leran och ständigt regn kan ju få vem som helst att deppa. och höet håller på att mögla...
Men om en vecka vänder det i alla fall, och blir ljusare. Och sen blir det några veckor skollov. Så kanske vi kan använda vår ridbana som legat i träda några veckor... och förhoppningsvis få avlastning med skottkärreracet i lervällingen.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det blev samma sak för mig. Min dotter hade ett halvblodssto som hon skötte hjälpligt. Det var mest jag som fick ta hand om henne. Så dog hästen för två sommrar sedan, vi hittade henne död i hagen och min dotter grät så hela byn hörde. Sedan dess har hon knappt ridit. Min häst är för dålig...
Då var hon 15 år och fick andra intressen. Jag har inte försökt få henne att fortsätta utan accepterat hennes val. Nu kommer hon hem någon helg och då kan vi rida ut tillsammans. Hon tycker att det är härligt och saknar det lite. Så nog kommer hon att börja rida igen men jag tror att tiden ska ha sin gång.
Jag har en kallblodstravare som jag rider akademiskt och en varmblodstravare som jag har jobbat akademiskt från marken till nu då vi börjat rida henne mer. Först dög dom inte men nu har det blivit bättre så vi får väl se....;)
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Skönt att höra att det är flera som har det som vi. Lustigt nog så har jag också en nordis och varmblod som egna hästar. Dotterns halvblod är utlånat till sommarlovet. Då får vi se om hon kommer att rida något, annars lånar jag ut hästen igen. Eller så säljer jag helt enkelt. Vill bara ha hästar hemma som jag klarar av själv, och som jag har nöje av.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp