Dottern vill ha ny häst...

Sv: Dottern vill ha ny häst...

Problemet här är ju att vi är ju intresserade av hästarna, vi gillar dom skarpt, och tycket att det är värt både tid och pengar.
Hade vi varit icke-hästintresserad-förälder, så hade hästarna sålts för länge sen, tveksamt att dom ens funnits.
Ungen skulle antagligen rida på ridskola tills intresset försvann, och vi skulle ha nåt annat i våra stall (champinjonodling? trädgårdsmöbler?)
Men man är så frustrerad att inte tonåringen tar emot med öppna armar, utan vill göra vad de själva vill. Man fattar inte att ponnybilderna på väggarna försvinner, och att det är roligare med annat.
Nu är vi vuxna, så vi får göra som vi vill. (nåja :crazy: )

Jag ville spela piano när jag var 12 år, blev mycket arg på pappa som vägrade hyra dyrt piano. Fick prova blockflöjt och tyckte det var jättetrist. Är glad att han inte gav med sig, tänk vilket bråk det skulle blivit om det där förb* pianot som skulle övas på. Dessutom är jag omusikalisk ;)
:rofl: , fast pianot behövde ju inte omvårdnad dagligen. Klart papsen hade ju varit lite irriterad på dig kanske.....

Nej, det sorgliga är ju att det finns ungar som skulle göra vad som helst för att få den uppbackning våra får. Tyvärr fungerar det inte att säga det till dem, lika lite som det gick att peta i dem mat när de var mindre genom att ta upp barnen i afrika...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det lutar mycket åt curlinghållet !! Jag önskade inte att min dotter skulle rida för min skull o framförallt så lockade jag inte in henne på denna dyra bana. Hon ville själv,men orkade inte för det blev för jobbigt med ansvar o en tjatande pappasom fick kolla henne så att det blev mockad o att hästarnar fick vatten hö o dyl. Visst jag ställde upp många gånger sa aldrig nej när hon frågade blev endast förbannat när hon tog det för givet.
Om det är så att vi föräldrar prackar på ungarnar hästar så är det väl våran skyldighet att se till att hästen kommer därifrån om det inte sköts. Hästar behöver väl också kärlek, inte bara de bortskämda tonåringarnar som många gånger tror att vi vuxna ska dansa efter deras pipa. Våga vara förälder SÄTT GRÄNSER!

Nu menade jag inte att vi föräldrar "prackar på" barnen hästar som du uttrycker det, men väl vårt eget intresse! Detta syns på massor med ridskolor dagligen och även på annat håll. Jag menar att om farsan är hockeyintresserad släpar han gärna med sig sonen på hockeymatcher också. Inte helt ovanligt alltså att man gärna överför sitt intresse på barnen. Som sagt; små barn gör jättegärna som mamma/pappa gör och rider mamma och pappa så klart ungen vill rida. Det är senare de kanske inser att de inte vill längre och det kan vara då vi föräldrar sörjer detta lite.

Du behöver inte bekymra dig för hästarna. I den här familjen rider alla så hästarna kommer fortsättningsvis att finnas kvar oavsett tonårsdotterns intresse svalnar. Dock har vi ett avtal om vilka som mockar när och det sköts väl....tja..sådär just nu. När man väl har tjatat om en ridtur blir den precis lika trevlig som förr, skillnaden är att man får ligga i lite innan.Ungen ser också lika lycklig/olycklig ut efter ett bra/dåligt träningspass som tidigare. Tror bara det är så att mycket annat drar i den här åldern och tiden krymper. Inte för alla, en del behåller ju intresset, men en del ungar vill ju upptäcka världen också:idea: .

Tänker försöka få hennes intresse att överleva de kritiska åren som är kvar av hennes tonår även om det innebär att vi andra får ta huvudjobbet och hon glider runt på en räkmacka. Inte för att curla utan för att jag vet vad djur kan göra för små människor i utveckling. Däremot vill jag inte pressa henne och det är här det kändes skönt att ventilera med andra mammor som liksom jag har hästar som eget intresse också.

Att sätta gränser är jag oerhört bra på förresten men delar inte din uppfattning om var gränsen går i just detta fall. Jag tycker man sätter gränser när det gäller farliga saker, skolarbetet, hjälpsamheten hemma, utegångstider osv. Att göra livet trevligt för varandra i familjen kan man nog ohämmat fortsätta med utan att förlora någon gränsdragning. Skulle vi haft en enda häst endast för hennes skull så skulle den givetvis inte varit kvar men nu ser det inte ut så.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Nu menade jag inte att vi föräldrar "prackar på" barnen hästar som du uttrycker det, men väl vårt eget intresse! Detta syns på massor med ridskolor dagligen och även på annat håll. Jag menar att om farsan är hockeyintresserad släpar han gärna med sig sonen på hockeymatcher också. Inte helt ovanligt alltså att man gärna överför sitt intresse på barnen. Som sagt; små barn gör jättegärna som mamma/pappa gör och rider mamma och pappa så klart ungen vill rida. Det är senare de kanske inser att de inte vill längre och det kan vara då vi föräldrar sörjer detta lite.

Du behöver inte bekymra dig för hästarna. I den här familjen rider alla så hästarna kommer fortsättningsvis att finnas kvar oavsett tonårsdotterns intresse svalnar. Dock har vi ett avtal om vilka som mockar när och det sköts väl....tja..sådär just nu. När man väl har tjatat om en ridtur blir den precis lika trevlig som förr, skillnaden är att man får ligga i lite innan.Ungen ser också lika lycklig/olycklig ut efter ett bra/dåligt träningspass som tidigare. Tror bara det är så att mycket annat drar i den här åldern och tiden krymper. Inte för alla, en del behåller ju intresset, men en del ungar vill ju upptäcka världen också:idea: .

Tänker försöka få hennes intresse att överleva de kritiska åren som är kvar av hennes tonår även om det innebär att vi andra får ta huvudjobbet och hon glider runt på en räkmacka. Inte för att curla utan för att jag vet vad djur kan göra för små människor i utveckling. Däremot vill jag inte pressa henne och det är här det kändes skönt att ventilera med andra mammor som liksom jag har hästar som eget intresse också.

Att sätta gränser är jag oerhört bra på förresten men delar inte din uppfattning om var gränsen går i just detta fall. Jag tycker man sätter gränser när det gäller farliga saker, skolarbetet, hjälpsamheten hemma, utegångstider osv. Att göra livet trevligt för varandra i familjen kan man nog ohämmat fortsätta med utan att förlora någon gränsdragning. Skulle vi haft en enda häst endast för hennes skull så skulle den givetvis inte varit kvar men nu ser det inte ut så.

Jag tycker gott man kan kräva lite av en tonåring utan att kalla det att "pressa" Jag menar även om alla rider i er familj så bör väl hon inte komma undan skitjobbet o "glida runt på en räkmacka" Hur ska det gå för tonåringen i framtiden då ? Leva utan ansvar för det man har satt i verket. Jag menar att bara åka på träningar o inte göra läxan hemma det funkar inte i min värld.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag tycker gott man kan kräva lite av en tonåring utan att kalla det att "pressa" Jag menar även om alla rider i er familj så bör väl hon inte komma undan skitjobbet o "glida runt på en räkmacka" Hur ska det gå för tonåringen i framtiden då ? Leva utan ansvar för det man har satt i verket. Jag menar att bara åka på träningar o inte göra läxan hemma det funkar inte i min värld.

I andra sammanhang gör hon absolut rätt för sig. Hemma och i skolan och inte minst socialt. Hon får inte fräsa och köra med familjen alls.

Ridning är dock en hobby och jag kommer inte att pressa henne att hon antingen måste rida 6 dagar/vecka+mocka eller inte rida alls. Har inget alls med läxan eller det andra att göra! Tänker låta henne glida på räkmackan vad gäller ridningen, ja, därför att jag anser att den tillför så mycket till ungdomar, även till såna som inte satsar hundra procent.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är en balansgång hela tiden, tycker jag.
Man försöker få tonårstjejerna att bli vuxna med ansvar, men jag tycker det är svårt hur långt man ska dra det.
Våran tjej är jätteduktig i skolan(Naturbruksgymnasium) och har utvecklats enormt sen grundskolan (som inte var nån höjdare).
Så egentligen ska man ju vara glad för det, och hoppas att ridningen och hästintresset kommer tillbaks ganska snart.
Kanske tjänar vi på att låta henne vila lite från "hästkraven" under en period.
Funderar på att ställa vissa krav, som följa med och hämta hö och halm, mocka en gång per helg, osv osv.
Hade en lång diskussion om "livet" igår kväll, och jag förstår att det är mycket som händer just nu, både i skola och socialt.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Ridning är dock en hobby och jag kommer inte att pressa henne att hon antingen måste rida 6 dagar/vecka+mocka eller inte rida alls. Har inget alls med läxan eller det andra att göra! Tänker låta henne glida på räkmackan vad gäller ridningen, ja, därför att jag anser att den tillför så mycket till ungdomar, även till såna som inte satsar hundra procent.

Det var precis så jag tänkte också från början. Och det fungerade jättebra tills hästen inte 'dög' längre och jag stod där med allt job/ansvar själv. Nu undrar jag om jag ställt för lite krav från början, för jag kan inte tycka annat än att jag står här med en fruktansvärt bortskämd dotter.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är väl jätteroligt att det går bra för henne i skolan? Det samt det sociala livet är ju det primära ändå. Jag tycker inte det låter som att din dotter är bortskämd, mer så att livet förändras jättemycket för henne just nu. Hon rår inte för det. Kan man prata om det går det säkert att komma fram till en bra lösning med hästeriet.

Ridningen kanske kommer lite på undantag under några år, men för de flesta brukar det komma tillbaka när det blivit färdigvuxna. De flesta vuxna som talar om sin ridning under barnaåren låter mycket positiva, det gav mycket!

Nej , jag tror att om man inte har ett bortskämt barn som "kör över en" och bara kräver, så kan man fortsätta backa upp hästeriet upp till sin egen gräns. Så länge man har en positiv och trevlig unge som det går bra för, så kan man väl fortsätta hjälpa dem ett tag till? Snart nog flyttar de hemifrån med förhoppningsvis en ljus barndom(med hästar i) att se tillbaka på.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det var precis så jag tänkte också från början. Och det fungerade jättebra tills hästen inte 'dög' längre och jag stod där med allt job/ansvar själv. Nu undrar jag om jag ställt för lite krav från början, för jag kan inte tycka annat än att jag står här med en fruktansvärt bortskämd dotter.

Hur mycket bjuder hon till för övrigt hemma? Med skolan? Vad har hon för tonläge? Är hon bortskämd där? Sånt är rätt avgörande för oss här hemma. En curlad unge visar det i andra sammanhang också.

Min dotter är alltså inte ett dugg bortskämd i andra sammanhang; hon städar regelbundet, gör mat till hela familjen ibland, kan tvätta själv vid behov, läser läxorna, skolan är nöjd med henne, hon är alltid trevlig med hela familjen. Hon hjälper också till med hästskötseln men oregelbundet. I somras mockade hon ofta på sommarlovet, nu händer det ytterst sällan. När hon gör det städar hon upp hela stallet men som sagt alldeles för sällan.

Hon har dock så många järn i elden att hon blir lite splittrad. De andra intressena drar, kompisarna drar och hästeriet kommer ibland på undantag. Det är vårt problem. Hon glömmer bort att hon skulle rida, eller så orkar hon bara inte. Hennes intresse är inte av den arten att vi skulle köpa en annan häst åt henne. Då skulle vi vilja se ett större engagemang, absolut.

För er måste det vara en avvägningsfråga; är hon stabil? Håller hon vad hon lovar annars? Mår hon bra, har kompisar o så? Kan en häst rentav vara en skjuts i rätt riktning med hjälp av dig? Kan du också rida hästen så behöver ju varken den eller du bli lidande om ni gör ett försök? Tycker inte man bara ska säga nej, hästen kanske gör att hon klarar tonåren bättre? Det måste väl finnas nån ras som kan passa er bägge?

Är hon bara rakt av krävande och inte kan förstå alls det du pratar om , ja då är det väl risk för att hon kanske blivit bortskämd trots allt?
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Denna helgen har blivit lite av en ögonöppnare för mig, den här diskussionen på Buke har också hjälpt till.
Har försökt lyssna lite mer om vad som egentligen händer med tonåringen, och diskuterat fortsättningar för de hästar som vi har nu. Hon är helt inne på samma linje som jag.
Det handlar om att ha kvar de hästar som man har störst glädje av. Och som jag själv vill ägna mig åt, vare sig det handlar om ridning eller avel.
Vi beslöt också, hela familjen, att om en häst ska inhandlas nån gång i framtiden, ska ALLA kunna rida den. (Om fölet blir vad jag hoppas på, viktbärande D eller liten häst, så får jag behålla den :) )

Dottern ställer upp på de krav som jag ställde, och det kändes bra. Hon sa att hon tyckte att det kändes bättre att veta vad som gällde, och vad mina minikrav var.
Jag ska skriva en av mina berömda listor så att vi vet hur det ska fördelas och när.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Är hon bara rakt av krävande och inte kan förstå alls det du pratar om , ja då är det väl risk för att hon kanske blivit bortskämd trots allt?

Är nog tyvärr det senare är jag rädd, och inte begriper jag vad som gått fel heller. Vi har tjafsat i flera dagar om att hon skall ge hästarna em. hö när hon kommer hem. Flera gånger har hon glömt/eller gett dem när den ändå varit dags för insläpp. Nu erbjöd jag lillebror ett jobb - då undrar hon vad hon gjort för fel :mad: Jag blir galen!!!!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Prova att låta bli att laga middag, tvätta hennes kläder eller något annat som du sköter som påverkar henne. Säg bara att du glömde/hade ingen lust eller liknande. Brukar kunna fungera som väckarklocka.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

det har jag provat
funkar inte...
det är då ens strumpor försvinner spårlöst... och kompisar lånar gärna ut en tröja... som man får tvätta sen.
Och maten... mackor går lika bra...
hårdhudade damer här på landet, du vet ;)

Däremot "Glömma-köpa-ladda-telefonkortet"
funkar alltid :devil:
sen tar man givetvis fram det när hjärtat stannat på ungen... för man vill ju inte att hon ska börja ringa med hemtelefonen...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Denna helgen har blivit lite av en ögonöppnare för mig, den här diskussionen på Buke har också hjälpt till.
Har försökt lyssna lite mer om vad som egentligen händer med tonåringen, och diskuterat fortsättningar för de hästar som vi har nu. Hon är helt inne på samma linje som jag.
Det handlar om att ha kvar de hästar som man har störst glädje av. Och som jag själv vill ägna mig åt, vare sig det handlar om ridning eller avel.
Vi beslöt också, hela familjen, att om en häst ska inhandlas nån gång i framtiden, ska ALLA kunna rida den. (Om fölet blir vad jag hoppas på, viktbärande D eller liten häst, så får jag behålla den :) )

Dottern ställer upp på de krav som jag ställde, och det kändes bra. Hon sa att hon tyckte att det kändes bättre att veta vad som gällde, och vad mina minikrav var.
Jag ska skriva en av mina berömda listor så att vi vet hur det ska fördelas och när.

Härligt, det låter ju bra. Måste ju kännas bra för henne, hon behöver inte känna sig "dålig" när hon inte hinner med eller orkar. Är ju roligare för alla om stämningen är god och du kan göra sakerna mer med enbart glädje.

Hm, ja varför gör inte vi så*tänker högt*....klart vi ska:idea: ! Eftersom min dotter också är både tal och resonerbar och inte nonchig så ska jag prata med henne imorgon! Ett litet "bas"schema bara som inte är för betungande och så känner vi oss mer nöjda allihopa. Återkommer med rapport.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Prova att låta bli att laga middag, tvätta hennes kläder eller något annat som du sköter som påverkar henne. Säg bara att du glömde/hade ingen lust eller liknande. Brukar kunna fungera som väckarklocka.

Det där har alltid fungerat hemma hos oss!

Hon frågar vad det blir för mat; vi svarar i kör att vi inte orkar, sittandes i soffan och försöker(inte svårt) se trötta ut. Då fixar hon glatt maten alltmedan hon känner att hon gör en insats för att familjen ska överleva. Det gäller att bre på hur mycket det betydde men inte överdriva....:rofl: . Säger hon sig inte ha lust med enkla saker så har vi helt plötsligt ingen lust att skjutsa o sånt. Hennes lust återvänder raskt.....
Ska det här fungera tror jag det gäller att vara tydlig; otrevlig unge, otrevliga föräldrar och det snabbt, gärna spetsat med lite humor. Min man är expert, han har den rätta taktiken, humorn och listen. Jag blir lite mer sur men å andra sidan känner tonåringarna igen sig:devil: .
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Är nog tyvärr det senare är jag rädd, och inte begriper jag vad som gått fel heller. Vi har tjafsat i flera dagar om att hon skall ge hästarna em. hö när hon kommer hem. Flera gånger har hon glömt/eller gett dem när den ändå varit dags för insläpp. Nu erbjöd jag lillebror ett jobb - då undrar hon vad hon gjort för fel :mad: Jag blir galen!!!!

Vet inte men i mina öron låter det som att ni borde stampa i ordentligt åt den unga damen. Seriöst dra in lite förmåner, kännbart, och samtidigt försöka förklara att de återkommer så snart hon gör något för att försöka.

Det är lätt att vara för snäll som förälder, de är roligare att vara en givande förälder och det tär på en att vara oense och hård men ibland är det nog nödvändigt att stålsätta sig. Jag har en äldre dotter som inte har den här känslan för att vara juste som min nuvarande tonåring har och då fick jag sätta "hårt mot hårt" oftare tills hon slutade ta förmånerna förgivna. Sen kunde jag ge och ge igen utan att hon tog förgivet för det är ju faktiskt det man helst vill.
Jag kunde slå knut på mig själv för att göra en sak för henne som jag egentligen inte hann, nästa gång krävde hon att jag skulle göra samma sak + en till osv. Som sagt vi bet ifrån och gjorde så lite som möjligt för henne under en tid, när hon ändrade sig så backade vi upp till hundra och lite till men det var smärtsamt för alla under en period. Gråt, bråk och tandagnisslan.

Ibland är det rätt att dra in förmåner och hon kanske skulle vara utan häst och kanske andra förmåner ett tag och se vad som händer? Ni kanske måste visa mera att allt hon har och får inte är självklart? Så hon vaknar upp lite och uppskattar allt det fina hon har? Fast egentligen är det svårt att råda för ibland, om det är lite krisigt med tonåringar kanske man får ge ännu mer om de inte mår riktigt bra. Beror lite på om de mår bra och bara är bortskämda eller om de tar ut sin frustration över annat(brist på kamrater odyl) på föräldrarna.

En trygg unge som har allt och lite till skadar det nog inte att försöka väcka medan en otrygg med problem kan man inte stryka medhårs nog...
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

En trygg unge som har allt och lite till skadar det nog inte att försöka väcka medan en otrygg med problem kan man inte stryka medhårs nog...

Därför är det så viktigt att man försöker få igång en diskussion. Om man gräver lite djupare så brukar det ofta vara nåt annat som är galet (kanske petitess ibland, men viktigt för tonåringen) och då tar de ut det över den som dom vet står kvar, vad som än händer.
Ibland är jag så upptagen av mitt eget, att jag inte ser att det är nåt som hon går och grunnar på. Då gäller det att vara ihärdig och försöka få reda på om det är nåt man kan hjälpa till med.

Det låter så förnuftigt, men otroligt nog så är det just hästarna som är nån slags krutdurk. Jag tror att de saknar själv känslan av att bara älska hästar och ridning. Det var säkert mycket lättare liv än det som kom efter. Livet är hårt för tonåringarna idag, vi kan nog inte föreställa oss.
Speciellt jag som är född på den tiden då strumpbyxan inte var uppfunnen (då hette det kalasbyxa och var av stickig ull):rofl:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Därför är det så viktigt att man försöker få igång en diskussion. Om man gräver lite djupare så brukar det ofta vara nåt annat som är galet (kanske petitess ibland, men viktigt för tonåringen) och då tar de ut det över den som dom vet står kvar, vad som än händer.
Ibland är jag så upptagen av mitt eget, att jag inte ser att det är nåt som hon går och grunnar på. Då gäller det att vara ihärdig och försöka få reda på om det är nåt man kan hjälpa till med.

Det låter så förnuftigt, men otroligt nog så är det just hästarna som är nån slags krutdurk. Jag tror att de saknar själv känslan av att bara älska hästar och ridning. Det var säkert mycket lättare liv än det som kom efter. Livet är hårt för tonåringarna idag, vi kan nog inte föreställa oss.
Speciellt jag som är född på den tiden då strumpbyxan inte var uppfunnen (då hette det kalasbyxa och var av stickig ull):rofl:

Du har aldrig funderat på att det även kan vara svårt att vara förälder ibland:( Tonåringar överlag hatar ju regler som tex. jag ville att min dotter skulle rida sin häst två gånger i veckan fram tills vi fick den sålt o det skulle vara bestämda dagar för jag har fullt upp med mina hästar kurser o så. Men icke det gick att diskutera hon la sig ner på golvet o nära på skrek. Jag kan inte fatta detta att man inte som sextonårig inte kan ta sitt ansvar o hjälpa till med det man har haft så kul med o se till att sin egen ponny kommer till ett ordentligt o trevligt hem. Men jag löste det ponnyn blev inhyrd o hon får hjälpa till att betala med sin studiemedel. Så himla onödigt.... o arg är hon.... ja "livet är hårt för tonåringar" !!!!!!! ????????????
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vi föräldrar har det minsann inte lätt i dagens samhälle. Det blir fel hur man än vrider och vänder på det.
Man får liksom inte vara ego som förälder, barnen går alltid före.
Nu när de är "stora" så är de så vana att alltid komma i första hand, och man har daltat under alla år. De blir liksom vuxna med en gång, men vill inte ta ansvaret, bara det "gottaste" av vuxenrollen.

Tänker på hur i hela friden vi i vår generation över huvud taget överlevde :confused:
-inga bilbälten (visserligen färre bilar och lägre hastighet, men bilarna var inte lika säkra)
-inga cykelhjälmar (har fortfarande ärr i pannan...)
jo, ridhjälm hade man faktiskt!
-Alla rökte, överallt, och ungarna fick stå ut...
-gick i skolan på lördagar
-men man hade respekt för vuxna som bara den.
Varför var det så då?
Vad hände?:confused:
De hade antagligen:rofl: :rofl: :rofl: :cry: om man sagt då hur vi behandlar våra barn nu för tiden.

Tycker att det är helt rätt att de får vara med och betala med sin "lön", studiemedlet, för att det är minsann inte gratis med häst.
Btw min lista verkar fungera so far, vi har t o m planerat in en shoppingdag tillsammans (förhoppningsvis utan väsen). Plus att hon ska vara hemma när hovslagaren kommer för att hjälpa till då "nya" hästen ska skos.
Vägrar betala förmögenhet för nästan "döda" jeans.:eek:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

:bow:
Vi föräldrar har det minsann inte lätt i dagens samhälle. Det blir fel hur man än vrider och vänder på det.
Man får liksom inte vara ego som förälder, barnen går alltid före.
Nu när de är "stora" så är de så vana att alltid komma i första hand, och man har daltat under alla år. De blir liksom vuxna med en gång, men vill inte ta ansvaret, bara det "gottaste" av vuxenrollen.

Tänker på hur i hela friden vi i vår generation över huvud taget överlevde :confused:
-inga bilbälten (visserligen färre bilar och lägre hastighet, men bilarna var inte lika säkra)
-inga cykelhjälmar (har fortfarande ärr i pannan...)
jo, ridhjälm hade man faktiskt!
-Alla rökte, överallt, och ungarna fick stå ut...
-gick i skolan på lördagar
-men man hade respekt för vuxna som bara den.
Varför var det så då?
Vad hände?:confused:
De hade antagligen:rofl: :rofl: :rofl: :cry: om man sagt då hur vi behandlar våra barn nu för tiden.

Tycker att det är helt rätt att de får vara med och betala med sin "lön", studiemedlet, för att det är minsann inte gratis med häst.
Btw min lista verkar fungera so far, vi har t o m planerat in en shoppingdag tillsammans (förhoppningsvis utan väsen). Plus att hon ska vara hemma när hovslagaren kommer för att hjälpa till då "nya" hästen ska skos.
Vägrar betala förmögenhet för nästan "döda" jeans.:eek:

:bow: :bow: gå mot strömmen "våga vara förälder" Bli inte curling för man gör dem en björntjänst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp