Dottern vill ha ny häst...

Sv: Dottern vill ha ny häst...

Men en lite grövre connemara då?
I d ponny mått? Det är urtrevliga, hoppar oftast jättebra, bra i naturen och bra dressyrponnys/hästar. Det kanske vore nåt?
En som är rätt musklad, lite grövre byggd och så borde kunna bära er båda

Hmmmm. Jag var inne på Connemara innan men landade på Welsh Cob, för vi blev tvärkära :love: i just den här ponnyn, vi kanske skulle ta oss en funderare på Connemara..... Jag är lite inne på foderhäst igen som så många skrivit om. Problemet är bara att hitta rätt matchning. Var hittar man bra connemara då?:confused:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

vrfr kan du inte sälja den gamla, jag tycker inte att de är så konstigt att man vill ha nya utmanigar när man blir bättre. köp ett litet halvblod. vrfr skulle ni kunna rida både dressyr och hoppning??
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

För att vi hade planerat att ta ett föl efter henne först....

Sen har jag fått för mig att halvblod är "tråkiga" - många olater mycket okontrollerad avel :crazy: :o - det är väl så i den här världen att man bara tycker vissa saker ....

.... vrfr skulle ni kunna rida både dressyr och hoppning??

Förstår inte :confused:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Men det beror väl helt på vad det är för halvblod . En lite mindre , nättare , pigg sak är inte alls heltråkig .
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Stackars Dig känner verkligen medlidande. Du anar inte hur många tonårsföräldrar som hamnar i den fällan som du nu är nära att hamna i. Har själv problem med min tonårsdotter som slutade rida för snart ett år sedan. Det kom in andra inntresse för att rida o träna är ju ett ensamt jobb o tonåringar vill ju ha sällskap. Det slutade med att hon började ljuga om att hon hade ridit o.s.v mockningen blev sämre glömde ge hästarnar mat ja listan kan göras hur lång som helst. Rätt som det var så stod jag med en tävlingsponny en unghäst nybyggt stall o en hästtransport pga att dotterns intresse hade givit vika. Jag förebrår mig än idag att jag var så lättlurad o skämde bort henne. Jag hoppas i´nte att du kommer att göra samma tabbe som jag gjorde utan stå på dig låt henne ha den ponnyn ni har för har hon inga känslor för den så får hon nog inte några känslor för den ev. andra ni tänkt köpa. .

Håller HELT med.
Varför belöna att barnet inte "orkar" eller tar ett ansvar, genom att köpa ngt "nytt"? Om det är "nytt" som är drivkraften måste man dock hänga i tills man fått det nya - man skiter inte bara i sitt ansvar för djuret, och blir belönad med en ny.

skulle aldrig köpa en ny till mitt barn om det inte orkade hänga i tills den gamla var såld eller utbytt eller vad man nu väljer att göra. och funkar det inte med intresset så är det som du säger - en ny kommer möjligtvis tillfälligtvis att lösa det hela, men sen blir det samma visa igen.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag förstår dottern, då jag själv varit i hennes skor. När man har en häst som man känner att nu kommer vi inte längre, varken jag eller hästen utvecklas tillsammans längre utan det står bara still eller t.om går baklänges då tröttnar man. Visst ska man ändå sköta om sin häst. Men när mamma ändå gör det så behövs det inte...så tänker man, det vet jag!!

Till trådskaparen: Sälj hästen, låt dottern vara utan häst ett tag och se vad som händer. Hon vill kanske inte rida, men vågar inte riktigt säga det men ger dig vinkar genom att säga att hon vill sälja den gamla och ha en ny. Vill hon rida så får hon abstinens efter ett tag och det kommer du märka, annars vill hon inte.

Nu brottas hon antagligen med sitt dåliga samvete över att hon inte vill rida och försöker dölja det med att hon vill ha en ny. Det bästa man kan göra är att låta henne vara utan häst ett tag, då kommer det fram om hon verkligen vill rida eller inte!!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är ju liksom det vi har just nu, eftersom jag själv inte är ngn lätt fjäder så krävs det en rejälare D-ponny vilket med automatik inte blir den bästa hopphästen.

Feenie: Vi har pratat jättemycket om att skaffa en mindre häst - men det är ju inga jämnåriga som tävlar på häst (dottern är 14)!:crazy:

Eftersom jag ständigt och jämt blir kallad till datorn för att titta på alla otroligt fina ponnyer som är till salu för mer eller mindre galna pengar så har jag sagt åt henne att själv börja ringa och kolla upp vad det är för ngt. Om hon inte ens kan göra det så borde jag inte behöva ha så dåligt samvete. Men så är det ju det där med att de som säljer hästar inte gillar att ungarna själva ringer så hur skall man tänka då :mad: :confused:

Vi har både en d-ponny och ett mindre halvblod, äldsta dottern (14) har börjat hoppa halvblodet och kommer att starta henne i hoppklasserna under våren. Hon säger sig icke vilja gå tillbaka till d-ponnyn igen utan den får lillasyster ta (12). Faktum är att de har större chans att nå framgångar på en häst eftersom alla 17,5 åriga tjejer med superrutinerade d-ponnys som gör omöjliga omhoppningssvängar är svåra att slå i konkurrensen, eller hur? Här har man mycket mer att hämta om man tävlar häst. Berätta det för din dotter!! I våra trakter har det blivit så att det är massor av tonårstjejer som tävlar häst. Lycka till!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

....... Faktum är att de har större chans att nå framgångar på en häst eftersom alla 17,5 åriga tjejer med superrutinerade d-ponnys som gör omöjliga omhoppningssvängar är svåra att slå i konkurrensen, eller hur? Här har man mycket mer att hämta om man tävlar häst. Berätta det för din dotter!! I våra trakter har det blivit så att det är massor av tonårstjejer som tävlar häst. Lycka till!

Bra svar, det skall jag använda :bow: :bow:

Hoppla10: - Men jag vill ju ha häst... det blir ju svårt att vara utan helt på gården då.... :(
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Börja då med att du sköter den nuvarande hästen helt och hållet, fråga aldrig henne om hjälp och be henne inte rida. Sköt den helt och hållet själv, håll henne utanför allt som har med hästen och göra. Ger hon dig råd eller vill rida så säg NEJ, det ska jag själv göra. Låt henne inte vara delaktig eller tjata om att hon ska rida, mocka eller släppa ut/in den. Då kommer du förstå om hon vill rida eller inte. Fråga henne inte om hon fortfarande är intresserad, låt henne komma på det själv när hon inte är delaktig. Det kommer lösa sig smidigare än du tror.

Om det är så att hon verkligen är intresserad av att ha häst, dock ej den nuvarande, så sätt ut en annons om foderponny sökes.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Tycker att dottern låter lite bortskämd, jag. När hon blir gammal nog att kunna betala sin häst själv kan hon ju köpa en 'galen' hopphäst. Fram till dess så tycker jag du är väldigt generös som tillhandahåller en häst ö h t.

Om nuvarande häst inte kan hoppa alls kan du ju fundera på om det går att hitta någon annan häst som ni bägge kan rida, en connemara exempelvis som ngn föreslog.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Här är en till som står med häst som dottern skulle tävla. Det blev en clear round, sen var det för jobbigt och hästen blev inte riden på veckor. Då började hon prata om en annan häst som var ännu "bättre" och givetvis mycket dyrare. Där var ordet NEJ framme, eller egentligen "Vad är det i ordet Nej du inte förstår?".

Löste det hela genom att hyra ut "tävlingshästen" fram till sommaren, så får vi se om intresset kommer tillbaks. Om inte, så kommer vi att hyra ut den igen eller sälja.

Hon har möjlighet att rida "mina" hästar, och det gör hon ibland, det märks att hon tycker det är skönt att slippa prestationspressen. Ingen av mina hästar är tävlingsämnen eller i nån särskild kondition, bara trevliga att sitta på liksom ;)

Det blir lätt så här då ungarna har föräldrar som gärna (läs oftast) mockar, fodrar, fixar, hämtar hö och sen borstar och hämtar sadlar, ja listan kan göras hur lång som helst. Curling är ett ord som väger lätt i detta sammanhang.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

enda raka måste vara foderhäst eller låta henne bli medryttare på nån. har själv två tonårsdöttrar och ingen av dem hinner med sin häst på egen hand pga läxor och behov av ett liv utanför stallet. hoppas ni kommer fram till nåt bra /Chilla
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Här är en till som står med häst som dottern skulle tävla. Det blev en clear round, sen var det för jobbigt och hästen blev inte riden på veckor. Då började hon prata om en annan häst som var ännu "bättre" och givetvis mycket dyrare. Där var ordet NEJ framme, eller egentligen "Vad är det i ordet Nej du inte förstår?".

Löste det hela genom att hyra ut "tävlingshästen" fram till sommaren, så får vi se om intresset kommer tillbaks. Om inte, så kommer vi att hyra ut den igen eller sälja.

Hon har möjlighet att rida "mina" hästar, och det gör hon ibland, det märks att hon tycker det är skönt att slippa prestationspressen. Ingen av mina hästar är tävlingsämnen eller i nån särskild kondition, bara trevliga att sitta på liksom ;)

Det blir lätt så här då ungarna har föräldrar som gärna (läs oftast) mockar, fodrar, fixar, hämtar hö och sen borstar och hämtar sadlar, ja listan kan göras hur lång som helst. Curling är ett ord som väger lätt i detta sammanhang.

Har också haft våran ponny utlånad på foder o fick tillbaks den o upptäckte vid en försäljning att den var halt. Nu har jag problem har ingen plats för tillfället. Inte lätt att städa upp efter henne....
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Ja det är inte lätt det här med att hyra/låna ut häst.
Man tar en stor risk, men i vårt fall så är det ett perfekt ställe(peppar, peppar...).

Lika så om man lånar häst, det kan vara lika lurigt.

Viktigast är att man får möjlighet att hälsa på när man vill. Om man frågar det, och de säger nej, så är det nåt skumt. Då lämnar då inte jag iväg nån häst.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

:idea: :idea: tack för alla synpunkter, fick idag en idé som vi skall försöka testa (hade nog inte tänkt så här långt utan en del av era inlägg). Har nämligen en bekant som har viss avel på D-ponny - visserligen bor de en bit bort - men efter att ha gjort en trevare idag så skall vi dit så dottern får provrida för henne.

Fungerar det så blir överenskommelsen att hon får hjälpa till i stallet et par dagar i veckan och ev. träna/tävla ngn av hennes ponnies. Tror det blir nyttigt för henne att testa hästeriet utanför den egna gården. Vi har pratat och hon är helt med på att med de förutsättningarna är det helt upp till henne att göra ngt bra av det. Själv slipper jag det mesta av jobbet utan kan koncentrera mig på vår gullegris. :banana:

Jag återkommer när vi träffats och provridit......
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Vilken bra idé.
Hoppas det funkar för er.
Lycka till
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Okej jo whels cob är inte fel det heller :love:

Dock älskar jag connemarorna. Härligt temperament, vackra hästar (kolla bara på Seabaz vackring här på buke:love: ) bra str på dem om man gillar ponny, och går att använda till i stort sett allt.

Vill du ha en direkt från stuteri så är ju Hagens det största.
Annars kolla på annonssidor och hästtidningar.
Brukar finnas en del där

edit: din ide låter väldigt bra tycker jag! då får ni båda en chans att se hur stort intresset eg är
 
Senast ändrad:
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag tycker inte du ska köpa ny! Ta en på foder som någon nämnde över året och se om intresset kommer tillbaka. Prata också med henne om det du skrivit här - alltså att du kommer inte kunna motionera hästen och det kommer bli hennes ansvar
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det här ämnet känner jag igen.

Min åsikt är att klarar man inte själv att sköta allt det tråkiga kring hästen så ska man inte ha en egen häst. Jag tror inte alls att det skulle bli roligare för din dotter för att hon får en "roligare" häst. De första månaderna kanske (nyhetens behag) men sedan kommer det nog bli lika tråkigt igen.

Jag har alltid haft min mammas stöd men aldrig varit bortskämd vad gäller hästarna. Jag fick en gammal travare på foder när jag var 14 år som jag fortfarande har kvar (jag är 19 år idag). Om du visste hur många ggr jag tittat på andra tjejer i min ålder som haft dyra, fina hästar, egna transporter, nyaste utrustningen och dessutom en mamma som alltid mockar! :crazy: Jag har alltid slitet ensam i stallet, åkt buss fram och tillbaka varenda dag och gått de 2 km från bussen till stallet. Och visst har väl tanken på en "finare" häst dykt upp ett antal ggr, speciellt de dagar då min travare bara sprang och sprang och inte hade en tanke på att samla sig.

Men för det första hade jag hellre dött än nämnt det för min mamma! Här har man gått och fått sin största dröm i uppfyllelse: EN EGEN HÄST. Då går man inte och klagar och vill ha en "bättre".

För det andra, när det komemr till kritan hade jag aldrig kunnat byta häst - för trots allt så älskade jag min gamla travare över allt annat på jorden! Det var inget speciellt med henne, hon stack inte ut i mängden, vi fick många 5or i våra dressyrprotokoll... Men hon betydde (och betyder) verkligen allt för mig. Även om jag svor över henne ibland så skulle jag aldrig slarvat med mockningen elelr hoppat över ridningen.

Först idag, när jag har egen inkomst och får vända på slantarna själv (istället för att mamma ska göra det) så har jag kunnat skaffa mig en "finare" häst. Men min gamla travare - hon finns fortfarande kvar!

Min poäng är helt enkelt att om hästintresset verkligen finns där så ska det inte spela ngn roll hur månag tusen man köpt sin häst för.
Sen finns det dem som har otroligt gott om pengar och lätt kan skaffa en 100.000-kronors ponny åt sina barn. Men det är väl dessa personer som benämns "curlingföräldrar"? :angel:

Ge dottern möjlighet att träna för instruktör istället! Det finns säkert mycket gott i er nuvarande häst som kan komma fram med lite träning. och då ser du även hur ihållande tränings- och tävlingsintresset är!
 
Senast ändrad:
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag tycker inte att du ska falla för frestelsen. Tycker nog att hon ska visa att hon kan ta ansvar för den häst ni har nu, även om den är tråkig....Den måste ju ha sin skötsel ändå.....Risken är ju stor att hon blir jätteintresserad i början, men sen när nyhetens behag har lagt sig, så blir det samma sak med den nya hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp