Dottern vill ha ny häst...

L

lenven

.. vår har blivit 'för tråkig'. Från att ha ridit dagligen svalnade intresset i stort sett över dagen och från senare delen av sommaren har hästen varit mitt ansvar. Tonåringar, tänkte jag. Hon vill ha en 'galen'/pigg häst som hon kan hopptävla med, dvs en käck (läs dyr) D-ponny. Hittills har vi haft en stadig och bra allround som vi kunnat rida på båda två. Skaffar jag en hopp-ponny måste jag lita på att hon sköter detta annars får jag sälja den eftersom den ponnytypen inte bär mig.

Skall jag falla för frestelsen och skaffa en hopp-ponny och hoppas att intresset därmed får ny fart eller skall jag se sanningen i vitögat och inse att det förmodligen inte hjälper hur många hästar jag köper, drivet finns inte där ändå.

Sen hör till saken att om det är bara jag som skall ha hästen i fortsättningen så är det en helt annan typ av häst (läs dressyr) som jag själv egentligen vill ha, och två till skaffar jag inte!

Hjälp mig tänka.....:confused:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Delfodervärd eller medryttare? Som mamma kan du ju hjälpa din dotter att hitta en lämplig ponny att rida en eller ett par dagar i veckan. Så kan du se om hennes intresse verkligen finns utan att behöva köpa en häst och ta fullt ansvar för 7 dagar i veckan och slippa betala fullt pris för och slippa inköp (och ev. senare försäljning).
Annonsera eller leta på utannonserade. En hopponny att träna och tävla med, en pigg.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Till saken hör ju att vi har eget stall så helfodervärd möjligtvis annars blir det kanske mer jobb med att köra/hämta i ett annat stall (vi har ingen bussförbindelse där vi bor). Möjligtvis om vi delar med ngn och stallar upp den hos oss....
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Låna en ett år på foder som ni kanske får köpa sen om din dotter tycker att det e kul och så:p
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Då slipper ni iallafall köpa en ny ponny innan ni vet om dottern verkligen är intresserad eller om hon bara vill att nåt ska hända. En foderponny kan man ju skicka hem om man tröttnar. En egen måste man sälja.

Delar ni med någon slipper ni skötseln 7 dagar/vecka och dottern behöver inte känna sig tvungen att rida varje dag om hon har skola och sånt. Men då måste man veta att det är nån bra som man delar med.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag är dressyr mamma och rider nu min dotters Hopp/ponny.
För att hon vill ha en bättre suck
Jag har inte plats för en till ponny i stallet skulle jag ha det skulle jag föröka att få tag i en foder ponny som skulle passa henne.
Som någon skrev foder ponny kan man ju lämna till baka.
Lycka till
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

.. vår har blivit 'för tråkig'. Från att ha ridit dagligen svalnade intresset i stort sett över dagen och från senare delen av sommaren har hästen varit mitt ansvar. Tonåringar, tänkte jag. Hon vill ha en 'galen'/pigg häst som hon kan hopptävla med, dvs en käck (läs dyr) D-ponny. Hittills har vi haft en stadig och bra allround som vi kunnat rida på båda två. Skaffar jag en hopp-ponny måste jag lita på att hon sköter detta annars får jag sälja den eftersom den ponnytypen inte bär mig.

Skall jag falla för frestelsen och skaffa en hopp-ponny och hoppas att intresset därmed får ny fart eller skall jag se sanningen i vitögat och inse att det förmodligen inte hjälper hur många hästar jag köper, drivet finns inte där ändå.

Sen hör till saken att om det är bara jag som skall ha hästen i fortsättningen så är det en helt annan typ av häst (läs dressyr) som jag själv egentligen vill ha, och två till skaffar jag inte!

Hjälp mig tänka.....:confused:

Hej! Hur gammal är din dotter?
Har själv döttrar som rider, de är 14 och 18 och har ridit konstant sedan de var 8-9 år. Vi började med ponnyer på foder, för jag tänkte aldrig köpa någon egen häst! :devil:
För att göra en lång historia kort: nu har vi en d-ponny (21 år) och en storhäst (22 år) som tjejerna rider och sköter med mig som "övervakare". Har också en 16-åring som började rida ung. samtidigt som de andra, men har haft några års uppehåll och nu börjat igen!
Gissa vad, jo hon vill ha "en egen häst"!! :angel:
Visst kan jag förstå det, men då jag inte känner mig helt säker på att hon tänker "hålla ut" har jag sagt att vi kan leta efter en att ta på foder, så får vi se hur det blir!
Nu löste sig saken, för 18-åringen kommer att flytta då hon ska byta skola, så då får 16-åringen "ta den häst som finns"!
14-åringen vill ha en yngre häst som kan mer än den hon rider, men tyvärr tillåter inte min ekonomi det (jag pluggar) så hon får vackert nöja sig med det hon har!
Det har under perioder varit "tjafs och gnäll" om att åka och rida när vädret inte varit det bästa, men då har jag kontrat med att: vill de inte sköta om hästarna så åker dom, själv har jag inte tiden som krävs! Då har det blivit tyst på gnället, lite eget ansvar måste väl ändå barn lära sig att ta? Skaffar man ett djur går det inte att bara strunta i det, det är min åsikt!
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Jag VET att man vill "skämma bort" sina barn, det är väl bara naturligt att man vill ge dem så mycket man förmår men i det här fallet kanske du bara gör henne en otjänst?

När det gäller djur så tycker jag att man måste kräva att de tar ansvar och sköter om dem själva, under övervakning om det är yngre barn. Att "pracka" på dem ens egna intressen och drömmar det håller inte i längden. Det måste ju finnas ett driv från barnets sida också för inte ska man behöva tjata på dem att åka till stallet bara för att det är kallt ute t ex?

Jag hade ju personligen blivit skitförbannad rent ut sagt om min dotter hade uttryckt att hennes ponny var tråkig och att hon ville ha en som var "häftigare och hetare" för att kunna delta i hopptävlingar eller liknande! Om man har en väldigt tävlingsinriktad unge så får man kanske vara extranoga med att de först tar den "tråkiga" biten med att träna seriöst och sköta sin häst varje dag för tävlande kräver både tid, träning och engagemang.

Jag vet inte men för mig personligen så känns det helt främmande att man "tröttnar" på hästen, då är man antagligen inte mogen för att ha någon häst alls. Jag har ridit sen jag var runt en 4-5 år och om man frågar mina föräldrar i dag så hade de det motsatta problemet med mig - de fick släpa in en från stallet varje kväll och på vintern så kom det in ett gäng helt stelfrusna men lyckliga tjejer för att värma sig i köket. Så är hästintresse för mig och jag HOPPAS att min dotter ska få det intresset när hon blir några år äldre, om inte så kommer ev ponnyer att säljas utan att blinka.

Mitt råd till dig är att ta ett allvarligt snack med dottern ang det här med att "tröttna" på en ponny och skaffa sig en ny häftigare, sälj den nuvarande och köp en dressyrhäst åt dig själv. Så kan kanske dottern få några år på sig att fundera, det kommer ju ibland perioder när hästarna får stå tillbaka för annat. Intresset kan ju väckas igen kanske.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Är det du eller dottern som vill rida och ha häst?

Häst kostar, gör inga kompromisser. Sälj den som ändå ingen av er riktigt vill ha. Köp din dressyrhäst. (Som säkert går att hoppa med någon gång i veckan om dottern väldigt gärna vill)

Vill dottern fortfarande ha en hopp-ponny, om du har råd, ta en på foder eller köp.

/P Döben
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

*kl*

Kluven. Visst kan man tröttna, om man känner att man inte utvecklas med hästen. Om jag ville tävla, så inte skulle jag vara nöjd med den häst jag har idag. Hon har ingen som helst framtid på hopptävlingar, och kan kanske gå lättare dressyrklasser om jag hade intresset. Det beror ju helt på vad man vill.
Sen ska man inte glömma att den där ponnyn som kniper rosetter på tävlingar kanske inte är så kul att rida ut i skogen på (haft en sådan).
Fenomenal på tävlingar, men en skenkula hemma i skogen.
Jag ledsnade på att aldrig kunna rida bara för att det var roligt,
utan var tvungen att hela tiden hålla kadaverdiciplin på pållan, för att över huvud taget sitta kvar i sadeln.

Det skulle inte gå att försöka utveckla den häst hon har?
Träningar osv? Sen blir det mycket pengar om man ska tävla,
jag tycker som de andra att en foderponny låter som ett bra alternativ.


*flumm*
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Kluven är bara förnamnet. Vår nuvarande häst var perfekt som första häst men nu när dottern utvecklas vill hon ha en större utmaning och det förstår jag. Jag tvekar dock på att det inte finns ngt driv hos henne och jag är rädd för att jag bara är en 'curlingmamma' när det gäller hästeriet, 'sopar' så hon kan glida runt på ett bananskal. Samtidigt ser jag ju alla hennes kompisar som rider har ju mer lämpade D-ponnys.... Tävlingsnivån är ju bara LD/LC till att börja med så det är inga stora ambitioner vi pratar om.

Jeeves: Tack för ditt kloka inlägg. Men man kan ju också fundera på huruvida jag tröttnat eftersom jag inte anser att hästen räcker till för mitt dressyrbehov..... Jag och dotterna har liksom utvecklats åt varsitt håll under de två år vi haft vår första häst.

Paltedoben: Jag vill rida - också.:crazy:

Hopp-ponny på foder är nog en bra lösning, tycker bara det är så himla svårt att få tag på. Har letat foderhäst många gånger men aldrig lyckats få tag på ngt. Jag tror att jag är för ärlig med våra svagheter/brister så andra fodervärdar framstår nog som mycket bättre....:o
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Känner igen mig i din historia, det påminner om vår situation.

Jag råder dig att vara tuff. Sälj ponnyn. Trevliga säkra hopp ponnies är det alltid andra som eftersöker. Köp ett mindre halvblod som du delar med din dotter. Ett halvblod som både du kan dressyra på och som dottern kan hoppa. Tröttnar dottern så har du fått en egen häst:love:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Kan hon inte visa att hon vill och tävla er häst och tycker hon det fortfarande är kul efter nå månad(er) så skaffa en ponny. Eller ta en på foder?
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Hur stor är dottern och hur stor är du?

Kan ni inte skaffa en lagom stor d-ponny som passar er båda? Du kan rida mer dressyr och dottern mer hoppning. Om dotterns intresse slutar har du ju ändå en dressyrponny kvar.

I och med att dottern inte tagit ansvar för sin förra ponny har du ju andledning till att inte lita på att hon orkar ha eget ansvar för den här. Därför kanske hon blir tvungen att möta dig på halva vägen och ha en ponny som du också kan rida på ifall hon inte vill fortsätta.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är ju liksom det vi har just nu, eftersom jag själv inte är ngn lätt fjäder så krävs det en rejälare D-ponny vilket med automatik inte blir den bästa hopphästen.

Feenie: Vi har pratat jättemycket om att skaffa en mindre häst - men det är ju inga jämnåriga som tävlar på häst (dottern är 14)!:crazy:

Eftersom jag ständigt och jämt blir kallad till datorn för att titta på alla otroligt fina ponnyer som är till salu för mer eller mindre galna pengar så har jag sagt åt henne att själv börja ringa och kolla upp vad det är för ngt. Om hon inte ens kan göra det så borde jag inte behöva ha så dåligt samvete. Men så är det ju det där med att de som säljer hästar inte gillar att ungarna själva ringer så hur skall man tänka då :mad: :confused:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Du kan väl ha kvar den ponnyn ni har och sen skaffa en annan på foder lr nåt åt din dotter?:p :p
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Stackars Dig känner verkligen medlidande. Du anar inte hur många tonårsföräldrar som hamnar i den fällan som du nu är nära att hamna i. Har själv problem med min tonårsdotter som slutade rida för snart ett år sedan. Det kom in andra inntresse för att rida o träna är ju ett ensamt jobb o tonåringar vill ju ha sällskap. Det slutade med att hon började ljuga om att hon hade ridit o.s.v mockningen blev sämre glömde ge hästarnar mat ja listan kan göras hur lång som helst. Rätt som det var så stod jag med en tävlingsponny en unghäst nybyggt stall o en hästtransport pga att dotterns intresse hade givit vika. Jag förebrår mig än idag att jag var så lättlurad o skämde bort henne. Jag hoppas i´nte att du kommer att göra samma tabbe som jag gjorde utan stå på dig låt henne ha den ponnyn ni har för har hon inga känslor för den så får hon nog inte några känslor för den ev. andra ni tänkt köpa. Visst jag var bitter när min dotter la av tråkigt att se en fd duktig tävlingsryttare flyta ut o gå runt o flumma gör ont men man ska inte tvinga. Jag har gjort det hela nu till mitt istället jag har börjart på gamla dar att rida o trivs jättebra med detta har skaffat mig en läromästare o tränar både dressyr o hoppning tävlar i små klasser o har nog aldrig haft så roligt. Det bästa är att jag inte behöver någon hjälp alls ifrån tonåringen utan klarar mig själv helt o hållet.
Så tänk igenom saken jag bara varnar dig man kan bli så sårad jag lovar det gör ont.
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Hej! Hur gammal är din dotter?
Har själv döttrar som rider, de är 14 och 18 och har ridit konstant sedan de var 8-9 år. Vi började med ponnyer på foder, för jag tänkte aldrig köpa någon egen häst! :devil:
För att göra en lång historia kort: nu har vi en d-ponny (21 år) och en storhäst (22 år) som tjejerna rider och sköter med mig som "övervakare". Har också en 16-åring som började rida ung. samtidigt som de andra, men har haft några års uppehåll och nu börjat igen!
Gissa vad, jo hon vill ha "en egen häst"!! :angel:
Visst kan jag förstå det, men då jag inte känner mig helt säker på att hon tänker "hålla ut" har jag sagt att vi kan leta efter en att ta på foder, så får vi se hur det blir!
Nu löste sig saken, för 18-åringen kommer att flytta då hon ska byta skola, så då får 16-åringen "ta den häst som finns"!
14-åringen vill ha en yngre häst som kan mer än den hon rider, men tyvärr tillåter inte min ekonomi det (jag pluggar) så hon får vackert nöja sig med det hon har!
Det har under perioder varit "tjafs och gnäll" om att åka och rida när vädret inte varit det bästa, men då har jag kontrat med att: vill de inte sköta om hästarna så åker dom, själv har jag inte tiden som krävs! Då har det blivit tyst på gnället, lite eget ansvar måste väl ändå barn lära sig att ta? Skaffar man ett djur går det inte att bara strunta i det, det är min åsikt!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Dottern vill ha ny häst...

Det är ju liksom det vi har just nu, eftersom jag själv inte är ngn lätt fjäder så krävs det en rejälare D-ponny vilket med automatik inte blir den bästa hopphästen.
Men en lite grövre connemara då?
I d ponny mått? Det är urtrevliga, hoppar oftast jättebra, bra i naturen och bra dressyrponnys/hästar. Det kanske vore nåt?
En som är rätt musklad, lite grövre byggd och så borde kunna bära er båda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp