Dopingtester på "lägre" nivå

eyz

Trådstartare
Har funderat lite krig doping och så...
Gör man dopingtester på hästarna på lite lägre nivå? Syftar nu på YR/junior EM och så?? (m.a.o lägre nivå jämfört med OS ;) )

För vad jag har hört så ska flera "ungdomshästar" ränna omkring fullsprutade med olika preparat.........

Sv: Dopingtester på "lägre" nivå

Visserligen inte dressyr utan ft, men, men... Min ponny fick lämna dopingprov förra året efter tävlingen i Trossnäs, en nationell tävling. Så visst förekommer det dopingprov även på lägre nivåer. :)

Jag tror det, vet inte.

Men det diskuteras i alla fall all börja med dopingtester i ponnydressyr då det nu har framkommit att det finns de som gör det.

Bara att hoppas på att de genomför det på alla möjliga nivåer då...

Var inte för säker på att dopingtester på alla nivåer är positiva.

Vet ni om att en häst kan visa positivt dopingprov om någon annan häst i stallet har blivit behandlade med dopingklassade läkemedel, ex Finadyne?

Inte så roligt att bli dopingtestad och bli avstängd i ett par år p g a att någon annan häst i stallet har fått smärtstillande medel.

mvh Jessica

Nej, det är ju sant, men den risken kanske man kan ta om man slipper tävla mot hästar som "normalt" skulle varit bort åt det blockhalta hållet (naturligtvis en överdrift, men det är ju så det funkar som det ser ut just nu.......) :(

men då är det ju dax nu att se över rutinerna i stallen!

Dopingtester sker faktiskt även på lite lägre nivåer, åtminstone i hoppning (inte på lokala tävlingar kanske, men på en del Nationella) men det är inget som brukar märkas, tävlingsveterinären & överdomaren är ganska diskreta.

Jo vist kan man tycka att det är dags för det, men med tanke på hur kännsliga testerna är och hur otroligt lite det behövs för att se spår av ett preparat så är det nog svårt att ha sånna rutiner att man är 100%igt säker i ett vanligt inackorderingstall eller privatstall. Efter vad jag förstått krävs det i princip at hästar som medicineras står i ett separatstal eller iallfall i en separat del av stallet och hur många har tillgång till det?

pialotta skrev:
men då är det ju dax nu att se över rutinerna i stallen!

Hur menar du?

Om en häst står i mitt stall, och den hästen behöver ex smärtstillande så kan ju inte jag tvinga ägaren att inte välja ett sådant preparat. Jag kan ju inte heller tvinga ägaren att flytta hästen under behandlingen. Jag kan ju bara vädja till ägaren att tänka sig för när h*n väljer preparat till sin häst. Och för det mesta när man står med en skadad häst och veterinären skriver ut ett preparat så tänker man ju inte på att kolla dopingklass på det. :angel: Man är ju, för stunden, bara intresserad av att ens egen häst blir frisk.

Eller du kanske tycker att jag ska flytta min häst någon annanstans under tiden.

När man tävlar på så låg nivå som jag gör så känns det som en alltför stor apparat.

Det är ju skillnad om man står i ett "tävlingsstall" där alla är införstådda med riskerna inför dopingtester.

Jag tycker dopingtester känns som överkurs i varje fall upp till medelsvår.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Så egentligen tycker du att upp till msv är det okej att dopa hästarna?? För det blir summan av det du säger och jag tycker inte det är okej.

Tror inte att man behöver tycka att det är OK att dopa bara för att man inser att det skulle kunna orsaka problem för hobbyryttaren om det infördes.

Jag är definitivt inte för doping, tycker egentligen att det borde var mer tester även på låg nivå men undrar samtidigt hur jag isåfall skulle våga tävla iom att det ganska ofta nån häst i stallet behandlas med tex smärtstillande/antiinflamatoriskt och att rester kan finnas kvar i stallmiljön lång tid efter behandling. Visst ska det vara nollgräns, men hur man i ett valnigt stall ska göra för att vara absolut säker på att hästen inte får i sig rester vet jag itne.

Hussen skrev:
Så egentligen tycker du att upp till msv är det okej att dopa hästarna?? För det blir summan av det du säger och jag tycker inte det är okej.

Det här inlägget säger mer om din inställning än om min. :angel:

Jag anser det inte vara värt någon ytterligare kommentar. :smirk:

Skulle vilja se din min om du åker dit för doping för att din hästs boxgranne har blivit behandlad med Finadyn. Vad tänker du svara då? "Ojdå, det visste jag inte!!!" Påminner lite om Ulla Salzgebers försvar tycker jag.

Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är det så. Vad jag menade var att om man vill ta bort "risken" att bli provtagen på alla tävlingar (även om den är mindre ju mindre tävlingen är...) så skickar det ut signalen att det är okej att tävla hästar som är dopade så länge man inte gör det på en hög nivå. I det fallet tycker jag att signalen man sänder ut är viktigare än eventuella, och högst sällan förekommande, problem med korskontamination från behandlade hästar som syns i dopingtest, om du förstår vad jag menar.

Sen är det väl faktiskt så att man kan diskutera problematiken om den uppstår med den veterinären som behandlar. De preparat som det främst handlar om är ju som sagt butta och finadyn i granulatform och det finns altenativ till dem. Att man inte lånar boxar hur som helst är för mig en självklarhet och gör även det mycket för att förhindra ofrivillig medicinering.

Det är sällan en behandling blir så akut att man inte hinner diskutera alternativ, särskilt inte för de orala preparaten. Det som är mest akut sprutas och har en mycket mindre benägenhet att hur som helst hamna i fel häst, bara man är medveten om vad man gör.

Nja, blir nog svårt med det försvaret eftersom hästen bredvid min är min... :smirk:

Min inställning är givetvis det som speglas i inlägget eftersom det var jag som skrev det och undrade över din...

Däremot är det, som jag skrev i svaret till Tulip, för mig mer en fråga om vilka signaler man sänder ut, än om det faktiska antalet dopingtester. Där är min inställning att det behövs ett uttalat avståndstagande.
Som markeras genom att man kontrollerar efterlevnaden av reglerna, jfr radarkontroller eller vad du vill.

Senast ändrad:

När jag skriver boxgranne menar jag inte nödvändigtvis den häst som står precis bredvid din.

Du kanske är villig att ta risken att bli avstängd X antal månader pga att någon annans häst i stallet har fått dopingklassade läkemedel, men et är inte jag, i varje fall inte i lätta klasser.

En viktig fråga i sammanhanget är ju om du tävlar själv och i så fall hur löser du det här problemet med risken för kontamination?

Sedan handlar det ju faktiskt inte bara om att det finns alternativ. Tänk om boxgrannen (=annan häst i stallet/hagen) inte är intresserad av att välja ett annat alternativ utan helt enkelt säger att h*n skiter i om din häst kan bli testad positivt i ev dopingkontroll? Hur hantera den situationen?

Jag förstår vad du menar när det gäller att man ska ta avstånd från vissa saker, ex doping och fortkörning, men frågan är var man ska dra gränsen.

Jessica

går det inte att ändra nivåerna lite då? Så att så små utslag inte räknas, jag menar, så små mängder kan väl knappast påverka hästens prestationer?

Flera dopingpreparat kan nästan spridas i luften, det räcker att det råkar nudda vid en häst och den är "dopad" därför ser jag det som självklart att om man har en häst som går på något som klassas som doping så isoleras den. Jag tycker inte det är något att diskutera. :mad:

Det låter hårt, och det är det, men man måste vara så solidarisk så man inte utsätter andra hästar för risken att bli dopade. Jag tycker det är allas ansvar, så är det att ha häst i ett inackorderingstall. :(

Jag håller med dig om att det är att sända ut fel signaler om man tar bort "risken" att bli dopingtestad i lägre klasserjag ville bara visa på att det inte är helt okomplicerat.

Rumpnissen: Jag har sett ytterst få inackorderingstall med hobbyhästar där man har möjlighet att isolera en häst som behandlas helt från övriga hästar, men visst det borde ju vara så men verkligheten är ofta en annan.

Till att börja med. Ja, jag tävlar själv, och alla hästar jag någonsin haft har tävlat. På olika nivåer, givetvis, men i någon mån. Jag har ingen strålande lösning på hur man ska undvika att läkemedel sprids i luften i ett inhysningsstall, annat än isolering i skilda stallar, men det är ju i de flesta fall praktiskt omöjligt.

Angående var gränsen ska gå så tycker jag att det enda som gäller är nolltolerans, och jag tycker att den nolltoleransen är så viktig att jag är villig att ta risken att bli avstäng på grund av kontamination om det skulle komma till det.

Jag kan själv tycka att jag är mer villig att ta en risk för avstängning i låga klasser än i höga. Om jag har en häst som går stora tävlingar så har jag ett helt annat incitament att faktiskt hålla den hästens stallmiljö fri från dopingklassade medel, tex genom att ha den i ett stall där bara jag står, än om jag bara tävlar mindre klasser. En sådan häst har man ju kanske främst för att göra annat med än att tävla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 696
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar