Dopingtester på "lägre" nivå

Sv: Dopingtester på "lägre" nivå

Håller med i sak, men jag ser nog problemet som större eftersom jag står i ett stall där inte alla är lika medvetna. Jag stod själv som ett frågetecken när jag fick reda på att min häst antagligen skulle varit dopad vid test, eftersom stallkamratens häst hade fått Finadyne veckan innan.

För mig är tävlandet den lilla extra kryddan i hästägandet och jag vet inte om jag skulle vilja vara utan det i X antal månader, bara för att någon annans häst i stallet har fått läkemedel. Och eftersom jag bara har en häst som jag tävlar låga klasser på så är jag mer orolig för att bli avstängd pga av någon annan.

Tycker det skulle vara oerhört tråkigt. Men principen att vi ska ha dopingtester är självklart viktig för mig också.

mvh Jessica

Dopingprover är viktiga för djurskyddet, dvs att en häst som inte är i tävlingsmässigt skick (får en smärtstillande substans, exempevis) inte ska tävla. Det är också en kontroll av att tävling sker på lika villkor, och i totosammanhang att "inte vinnaren är korad i förväg". Genom att det finns dopingtester ska också vi som ryttare eller kuskar få upp ögonen för vad som gäller med karenstider och tävling.

Dopingtester kan förekomma på olika nivåer och i olika grenar. I vilken utsträckning detta görs är nog främst en fråga om resurser. På dressyrtävlingar finns det till skillnad från hopptävlingar ingen banveterinär, varför dopingprovtagning är vanligare förekommande på hopptävlingar. Att det inte skulle gå att tävla för att man står i ett stall med andra hästar som eventuellt medicineras tror jag inte på. Titta på travet, där är dopingprovtagning väldigt vanligt och tränaren har strikt ansvar. Så visst går det, men det kräver kunskap och medvetenhet av alla som vistas i stallet. Vanligt är att man exempelvis ställer in sin häst i en box där en annan medicinerats och hästen därmed får i sig ett dopingklassat preparat. Att man blandat ett granulat i betfor och sedan använt samma pyts till en annan häst. En annan vanlig orsak till ofrivillig doping är att man inte har koll på karenstider på olika preparat. Exempelvis streptocillinsalva har 14 dagars tävlingskarens, något som säkert många inte känner till. Knäckebröd som innehåller vallmo kan ge ett positivt dopingresultat.

Vissa substanser är kroppsegna, dvs att de i en viss dos kan förekomma naturligt i hästkroppen. På dessa finns istället gränsvärden. Testosteron är ett exempel på detta.

Analysmetoderna kan spåra mycket små mängder av olika substanser. Detta är viktigt för att även små mängder kan påverka hästen.

På travsport.se finns karenstidslistor och information om hur man hanterar medicinering på ett säkert sätt. Skriv ut och sätt upp på anslagstavlan i kollektivstallet!

Men alltså...... Jag förstår hur du tänker, och nej jag skulle inte tycka det var speciellt kul om man hittade spår av smärtstillande eller liknande i min tävlingshäst bara för att en annan häst i stallet blivit behandlad. Men nånstans tycker jag rätt ska vara rätt, inte bara då för den "enskilda" (dopade) hästen utan även för de medtävlande. Även elitryttarna har väl sina hästar i samma stall som det står behandlade hästar i, men de verkar inte drabbas (med Ulla S som undantag..?)........

Anledningen till att jag skrev grundinlägget var eftersom jag hört om f l e r a hästar som gått JEM/UREM varit dopade och blåögd som jag är tog jag för givet att man skulle åka fast HÅRT då, men tydligen inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 696
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar