Sv: Dopingskandalen
Visst bör uppstallningarna ses över så att krubbor är skurade, inga gamla foderrester finns osv. och alla funktionärer och veterinärer som klappar/hanterar hästarna måste vara medvetna om att tvätta händerna och inte använda salvor/medeciner som kan ge utslag på dopingtest (Kaffe, cocacola, mintkarameller, salvor mot munsår mm mm)
Tryggast känner jag mig när hästen bor på en trav/galoppbana eftersom rutinerna är precis sådana du beskriver. Men att bevaka sin häst hela natten före start så att ingen obehörig kommer i närheten det kan inte jag göra. Både jag och groom behöver vår natts sömn (inte utanför boxen utan i en säng) före en lång dags tävling.
Att ha hästens namn och mitt mobilnummer på boxdörren är för mig en säkerhetsåtgärd. Om ngn går förbi och ser att min häst mår dåligt (koliksymptom tex) eller att den försöker ta sig ut så ökar ju chansen att de ringer och säger till!
Medvetet sabotage tror jag är svårt eller omöjligt att skydda sig mot, men rent slarv från stallägare, medtävlande, funktionärer måste kunna tas på allvar till en saklig diskussion. Det KAN vara så hästen fått i sig ett otillåtet preparat. Alla som ropar på total avstängning och liknande, vad säger ni om er egen häst testas positivt och ni vet att ni inte gett den ngt........