Sv: Dopingskandalen
Hörde nyss på sporten i P4 att Maria friats från anklagelserna!
Denna artikel fanns i Dala-Demokraten....:
Hörde nyss på sporten i P4 att Maria friats från anklagelserna!
Denna artikel fanns i Dala-Demokraten....:
[Sport] FALUN
Dalaryttare friades från anklagelserna om dopning
Både A- och B-provet var positiva.
Men Folkärnaryttaren Maria Hagman-Eriksson och hennes häst Chopin kommer inte att stängas av.
- Det fanns inte tillräckliga bevis, säger en lättad mamma Lena.
Det var efter distansrittstävlingen Nybyggeritten i slutet av april som dopningstesterna togs på vinnaren Maria Hagman-Erikssons häst Chopin.
Och de visade spår av det förbjudna preparatet Lidocaine, som är ett smärtstillande preparat som stryks på hästen. Även B-provet var positivt.
Fick en chock
- Jag fick en chock när vi fick provsvaret. Jag kan ta gift på att vi inte använt några otillåtna preparat, sa Marias mamma Lena till DD-sporten för ett par veckor sedan.
Hon hade då skickat in ett brev till Internationella ridsportförbundet (FEI), där de förklarade sin syn på det inträffade, och hur hästen fått preparatet på sig.
- Det ska vara låsta stallar men det var det inte på den här tävlingen. Och med tanke på att det räcker att med att stryka på salvan på hästen så är det väldigt lätt för de som vill sabotera att göra det.
Inga medikamenter
- Vi ger inte våra hästar några som helst medikamenter. Och det skulle ju vara så otroligt korkat och dumt att vara med i täten om man visste att man använt otillåtet medel. I internationella tävlingar testar de alltid de bästa hästarna. Det vore ju som att rida rakt in i en avstängning, sa Lena i en tidigare intervju.
Sent i torsdags kväll kom svaret från FEI, och Maria och hästen Chopin frias:
- Det fanns inte tillräckliga bevis. Det är skönt att få den här saken ur världen, även om jag fortfarande är besviken på det svenska förbundet som inte stöttat oss alls under den här processen, säger Lena.
NM i helgen
Och nu går Marias karriär vidare. I dag rider hon NM i norska Kongsvinger på hästen Vialli.
- Min förhoppning är att kvala in till VM som avgörs i Bahrain 17 december, säger Folkärnaryttaren Maria Hagman-Eriksson.
Mårten Lång
023-47552
marten.lang@daladem.se
Domen i korthet:
FEI dömer ryttarens målsman till böter (cirka 3 000 kronor) och ekipaget diskvalificeras från den tävling där provet togs. Alla prispengar och eventuella priser ska returneras. Målsmannendöms därför att ryttaren vid det aktuella tävlingstillfället var under 18 år och internationellt inte anses ansvarig