Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Groom-pelle skrev:Böter + avgifter blir ca 24.000 kr
Vill först och främst hålla med flera andra här om att det här var ett riktigt bra och informativt inlägg. Tack Kjell!KjellW skrev:Maria Hagmans häst Chopin var dopad på Nybyggetrittens 2 x 80 km i april i år. [...]Det råder inga tvivel om att analyserna fann substansen Hydroxy-lidocaine i Chopin.
Lidocaine är ett lokalt bedövningsmedel som påverkar nervssystemet. Är mao samma typ av substans man använder hos tandläkaren för lokalbedövning. FEI har en femgradig skala för att gradera doping (1 - 5), där ett är det mest allvarliga. Chopins doping är graderat som en tvåa.
Lidocaine är ett ämne som man inte får i sig via fodret. Chopin kan alltså inte av misstag ha ätit eller slickat på någonting för att få i sig substansen. Lidocain måste antingen injiceras eller appliceras av en mänsklig hand, exempelvis i form av en salva.
[...]
Jag vill avslutningsvis rikta två uppmaningar till era alla som diskuterar här på Bukefalos.
- vi måste alla dela åsikten att doping inte får förekomma och om så har skett måste den ansvarige straffas.
- ta reda på vilka substanser som är klassade som doping, vilka karenstider de har etc. Gör allt ni kan för att undvika att dopa er häst av misstag.
Genberg skrev:Det hela handlar om vad som finns i hästen. Inte hur det hamnat där.
Det finns nog fler än en trav/galoppmänniska som strukit en häst när man panikslagen sett en coca-cola burk i närheten av fodret.
Har hästen fått i sig koffein eller inte?
Vågar jag ta risken att bli avstängd OM jag blir testad.
Niclas skrev:Jag tycker att det är för jäkligt att det ska vara så. Lika bra att man lägger av med tävlandet direkt , eftersom man ändå aldrig kan ha koll på vad sina hästar får i sig, spelar nog ingen roll hur försiktg man är. För vem vill riskera att bli avstäng
Okej.. då blir det till att tiga och lida över myggbetten då under tävlingssäsongen.CK skrev:Xylocainsalva bedövar, kanske mest effektivt på ömmande mugg. Skulle tro att det räcker med att du själv har haft på salvan, och sen kommit i beröring med hästens hud för att få utslag på dopingprov.
Kassiopeja skrev:Okej.. då blir det till att tiga och lida över myggbetten då under tävlingssäsongen.
/JES
Keep on Dreaming skrev:Ta en alergitablett! Fungerar bättre än xylocainsalva.