Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Groom-pelle skrev:Böter + avgifter blir ca 24.000 kr
Vill först och främst hålla med flera andra här om att det här var ett riktigt bra och informativt inlägg. Tack Kjell!KjellW skrev:Maria Hagmans häst Chopin var dopad på Nybyggetrittens 2 x 80 km i april i år. [...]Det råder inga tvivel om att analyserna fann substansen Hydroxy-lidocaine i Chopin.
Lidocaine är ett lokalt bedövningsmedel som påverkar nervssystemet. Är mao samma typ av substans man använder hos tandläkaren för lokalbedövning. FEI har en femgradig skala för att gradera doping (1 - 5), där ett är det mest allvarliga. Chopins doping är graderat som en tvåa.
Lidocaine är ett ämne som man inte får i sig via fodret. Chopin kan alltså inte av misstag ha ätit eller slickat på någonting för att få i sig substansen. Lidocain måste antingen injiceras eller appliceras av en mänsklig hand, exempelvis i form av en salva.
[...]
Jag vill avslutningsvis rikta två uppmaningar till era alla som diskuterar här på Bukefalos.
- vi måste alla dela åsikten att doping inte får förekomma och om så har skett måste den ansvarige straffas.
- ta reda på vilka substanser som är klassade som doping, vilka karenstider de har etc. Gör allt ni kan för att undvika att dopa er häst av misstag.
Genberg skrev:Det hela handlar om vad som finns i hästen. Inte hur det hamnat där.
Det finns nog fler än en trav/galoppmänniska som strukit en häst när man panikslagen sett en coca-cola burk i närheten av fodret.
Har hästen fått i sig koffein eller inte?
Vågar jag ta risken att bli avstängd OM jag blir testad.
Niclas skrev:Jag tycker att det är för jäkligt att det ska vara så. Lika bra att man lägger av med tävlandet direkt, eftersom man ändå aldrig kan ha koll på vad sina hästar får i sig, spelar nog ingen roll hur försiktg man är. För vem vill riskera att bli avstäng
![]()
Okej.. då blir det till att tiga och lida över myggbetten då under tävlingssäsongen.CK skrev:Xylocainsalva bedövar, kanske mest effektivt på ömmande mugg. Skulle tro att det räcker med att du själv har haft på salvan, och sen kommit i beröring med hästens hud för att få utslag på dopingprov.
Kassiopeja skrev:Okej.. då blir det till att tiga och lida över myggbetten då under tävlingssäsongen.
/JES
Keep on Dreaming skrev:Ta en alergitablett! Fungerar bättre än xylocainsalva.