Dop och dopklänningar

cowgirl81

Trådstartare
Nån mer än jag som haft eller kommer ha gammal dopklänning. Klänningen edvin hade på sitt dop är 55år gammal och har gått i släkten sen sambons pappa döpets i den först. Det är 7 st som har döpt i den. :)

kan tillägga att alla har varit killar. Inga tjejer som är födda på killens sida,

Sv: Dop och dopklänningar

Vi kommer oxå ha en gammal dopklänning, som blir 50 år i år!
Det är min mammas, mormor sydde den av sin brudklänning!
Vi är över 20 stycken som har döpts i den,det är en tradition att använda den på min mammas sida numera.
Har tyvärr inte den här så jag kan fota den för mamma håller på att brodera in Tors namn på underkjolen, alla som har använt den står med!

Men den är otroligt vacker!

Samma med den dopklänningen edvin hade, alla namn och årtal när de döptes står med. :) Tycker det är så fint.

Vi kommer att använda min mans dopklänning som har gått i arv på hans sida sen när det är dags att döpa vårat barn som fortfarande ligger i magen min :D
Det är samma med den att alla som döpts i den klänningen har sina namn isbroderade i klänningen.

Min dotter som jag har sen innan kommer att få den dopklänning hon döptes i och föra den vidare sen i fall hon vill ;)

Ja men hur blir de om man vill föra vidare släktklenoden och man får en tjej om dopklänningen är blå eller tvärt om. :)

Vi har också en jättegammal dopklänning. Den är lite över 50 år gammal och alla på mammas sida är döpta i den. Idag har Linus döpts i den den första pojken på 50 år. Alla namn är inbroderade i den. Jättefin!

Mina döttrar har döpts i samma klänning som jag och mina systrar haft när vi döptes. Klänningen är "bara" 41 år gammal, virkad av min mamma.

IMG_0500.jpg

Tom och Jim är döpta i dopklänningen som min Pappa fick av sin Gudmor 1952 när han döptes. Kerstin döptes i den 58, Jag 74, Mari, 76, Lisa 81, Annika 87, Marcus 89, tom 04 och Jim 06. Nästa barn kommer ochså att döpas i den. Alla namnen är inbroderade samt datumen då barnen är födda!

phpknwvgv.jpg

Den vi har är helvit med antinge ett blått brett band eller ett rosa brett band = dom är utbytbara ;)

Aha smart. :)
Verkar vara rätt många som går på traditionen om dopklänningarna. hans om döpte lillkillen hade aldrig varit med om en så gammal dopklänning, tyckte det var skojj. :)

Så gjorde vi med. Eller jag sydde den inte men en god vän till oss sydde den. Använde tyget som jag hade i min "mantel" då vi gifte oss. Blev jättefin.

Ja, hjälp hur skall man göra då ??? En flicka i en blå klänning ... eller en gosse i rosa klänning.

(Ursäkta sarkasmen, men jag kunde inte låta bli).

Mina barn är inte döpta, men jag är tyvärr själv döpt, dock gillar jag klänningen som alla barn i min mammas släkt använt - både mina kusiner, deras barn och min brors barn. Men jag tror inte att namnen är inbroderade. Den har för övrigt blåa band. Jättefin.

Min svärmor hade en gammal dopklänning som min en tjej fick använda, den andra dopklänningen tillhörde barnens gudmor (tvillingar så de döptes samtidigt). Svärmors dopklänning har alla barnens namn inbroderade.

Min sambos syster broderade supervackra dopservetter till barnen, en verkligt fin present!:love:

Vår dotter döptes i min släktdopklänning.
Den första som döptes i den var min mormor för 63 år sedan. Inkl Gry är det nu 25 st som är döpta i den. Allas namn är broderade på klänningen.
Det är både pojkar och flickor som har haft den, man byter bara underklänning (rosa el blå).
25533338.jpg

Smart, det blåa tyget är fastsytt i den lillen hade. Så hade jag fått en tjej så had ejag nog fixat en annan. :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 453
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2