Dop hur har ni gjort?

Sv: Dop hur har ni gjort?

Men hur kan det bli för mycket "gudsnack" vid ett dop undrar jag? Har du läst på sidan jag länkade till, eller citaten därifrån? Ex:
Dop är den handling genom vilken man upptas i den kristna kyrkans gemenskap.
Dopet i kyrkan har dock aldrig varit ett namngivningsritual utan ett upptagande i den kristna gemenskapen.
dopet är en helig handling instiftad av Kristus, där Gud genom jordiska medel ger människan del av det himmelska livet.
Jag tycker att det är konstigt att folk vid tillfällen som dop eller kyrkliga bröllop anser att det pratas för mycket om gud. Det är väl ändå pga av gudstron det görs? Man vill att ens barn ska bli medlem i sv. kyrkan och ha kristendomen som sin religion, där gud faktiskt är en stor del/visa sin kärlek och avge sina löften inför gud.

Nej jag har inte läst. jas svarade bara ts.

Vi döpte som sagt nova pga tradition (precis som vi firar jul osv), och för att hon ska slippa döpa sig när hon är stor. Inte pga religionen.
Vi borde ha kollat upp bättre hur ett dop gick till. men nu är det gjort. å ingen lider trots att alla tyckte de va överdrivet kristet

Skulle inte få för mig att döpa mina barn då jag själv inte är medlem i svenska kyrkan eller på något vis är kristen. Jag tycker faktiskt att det är hemskt att folk döper sina barn utan att tänka på vad det egentligen innebär. Många verkar tro att barnet inte får något namn (åtminstonde "offentligt") om det inte döps. Det känns respektlöst mot de som faktiskt har tron och gör det av religösa skäl och inte bara för att få ha fest. Samma sak tycker jag gäller konfirmationen som ofta genomförs för att man ville ha presenterna.
Länk där man kan läsa mer om dopet (enligt wikipedia): http://sv.wikipedia.org/wiki/Dop
Citat från länken:

Tycker man ska tänka igenom detta innan man väljer att döpa sitt barn, är det något man står för själv? Är det något man själv skulle göra i vuxen ålder om det inte gjordes när man var barn?

Och det här är den exakta anledningen till att mina barn inte är döpta...Jag har aldrig ens tänkt tanken på att döpa dom heller för jag är inte troende och då ska jag inte heller göra det valet åt mina barn.Det är deras val när den dagen kommer.De vet också( de som är tillräckligt stora) att en eventuell konfirmation inte kommer generera så mycket som en ynka liten present.Väljer dom att konfirmera sig ska dom göra det för att dom tror inte för presenter.

Vi döpte som sagt nova pga tradition .... å ingen lider trots att alla tyckte de va överdrivet kristet

Troligen jobbar inte prästen som präst bara för traditionens skull, utan för att han/hon faktiskt tror på Gud och anser det viktigt att barnet tas upp i den kristna församlingen. Dopet är ju per definition kristet. Föredrar man andra religioner, så är ju det problemet i stort sett löst i dagens Sverige.

Varken jag eller sambon är troende. Men vi valde att döpa våra söner ändå, namnfest pratade vi om men valde ändå ett kyrkligt dop. Eftersom vi lever efter kristendomen till viss del, och många av de seder som hör till. Jag älskar dessutom kyrkor som byggnader. Så det kändes trevligt att kunna samla släkten där.

Jag är konfirmerad, mest för att alla andra gjorde det. Och min mormor ville väldigt gärna att jag skulle göra det.

Jag tycker inte att man "måste" ha ett kyrkligt dop. Har man inte det kan man ju lika gärna ha en namnfest eller en välkomstfest för barnet.

Ja men de flesta i min släkt tyckte hon var överdriven.

och för att hon ska slippa döpa sig när hon är stor. Inte pga religionen.
Men varför skulle hon behöva döpa sig när hon blir stor, det finns inget tvång på att man ska döpa sig i Sverige? Känner man att den kristna tron ligger en nära och det är något man tror på känns det säkert inte det minsta jobbigt att döpa sig som vuxen. Det går enkelt att döpa sig i vilken ålder som helst. Däremot går det aldrig att göra ett dop ogjort.
å ingen lider trots att alla tyckte de va överdrivet kristet
Jag skulle "lida" om mina föräldrar hade gått och döpt mig när jag var liten. Speciellt om det var på sådana grunder. Hade de varit djupt troende kunde jag åtminstonde förstå att de gjorde något det trodde var det enda rätta.
Sen är det ju faktiskt en kristen handling (minst sagt!) och borde således inte kunna vara överdrivet kristen. Som att stiga in hos floristen och tycka att de har överdrivet mycket snittblommor.

Nova är döpt.
Vi tänkte att de va lika bra så har hon de gjort.
Både jag å sambon är döpta och lider inte av de trots att vi är jätte okristna=) Firar man krista högtider så kan man väl lika gärna köra hela grejjen bara för traditions skull.
Dock är jag jättemissnöjd med dopet då de va överdrivet mycket "gudsnack"
Men men.

Du har helt missförstått dopet märker jag.:angel:

Det finns ju vissa programpunkter som alltid är med på ett dop, och vissa kan man ta bort eller kanske lägga till egna. Det bör man väl veta om, eftersom man väl träffar prästen och går igenom punkterna och vad som ska sägas?

Så har i alla fall vi gjort båda gångerna, ingenting av det prästen sa kom oväntat.

Nu har jag inte läst tråden.

Men dop och namngivning är ju lite olika saker. Dopen kristnar barnet och namngivning är just att ge ett namn.

Ingen av mina är döpta. Och ingen människa har lyft ett ögonbryn !

Hur många av dom som döper sina barn är kristna? Inte många skulle jag tro.

På vilket sett skulled du lida om dina föräldrar döpt dig pga en tradition?

Om hon nu tycker att det är så fruktansvärt att vara med i svenska kyrkan osv år det bara att gå ur.

Visst. Och jag tycker att det är en konstig idé att döpa sina barn om man ogillar att präster ger uttryck för kristen tro.

Håller med. Verkar som om vissa inte vet vad ett dop är utan gör det bara för att. Förstår INTE den inställningen och inte heller hur man kan anse ett dop vara FÖR religiöst. Det är ju precis vad det är, en religiös handling.

Mina föräldrar döpte mig inte. Jag döpte mig innan konfirmationen som jag inte riktigt fattar varför jag gjorde den. Gissar pga att alla andra konfirmerade sig. i o f s lärde man sig lite av det också. Gick utmärkt att döpa sig så gammal som jag var då.

Vår son valde vi att inte döpa, endast ha namnigivningsfest. Min bror är varken döpt eller konfirmerad och klarar sig utmärkt ändå.

Jag är glad över att mina föräldrar gav mig valet att själv välja om jag ville döpas eller ej.

På vilket sett skulled du lida om dina föräldrar döpt dig pga en tradition?

Om hon nu tycker att det är så fruktansvärt att vara med i svenska kyrkan osv år det bara att gå ur.

Jag är både döpt och konfirmerad och tycker det är skitjobbigt. (Det hjälper väl inte att gå ur kyrkan, man blir inte odöpt för det.)

Jag kan nämligen inte stå för det inför mina barn.

Som jag förstås absolut inte kommer att döpa eftersom jag inte är aktivt kristen.

Naggur - du har helt enkelt gjort bort dig. Dopet är ingen gullig namngivningsceremoni. Det är det mest högkyrkligt religiösa man utsätta någon för.

Min sambo har gått ur svenska kyrkan, själv är jag aktiv i kyrkan genom körsång och har tidigare även vikarierat som kantor. Jag vill inte påstå att jag är ren i min tro, men känner ändå att det är totalt fel att gå ur svenska kyrkan. För min del står kyrkan för så mycket mer än bara Gud.

Trots att Daniel gått ur svenska kyrkan tyckte han att det var lika självklart att döpa Filip (och även vårt kommande barn) som jag. Jag är glad över att vår skilda åsikt om kyrkan inte skapat någon konflikt mellan oss.

Jag tror att det kanske hade skapat fler rubriker i släkten om vi valt att ha en "namngivningscermoni" än om vi inte döpt Filip alls. "Antingen gör man det på riktigt, eller inte alls" (deras åsikt, inte min).

Senast ändrad:

Jag är både döpt och konfirmerad och tycker det är skitjobbigt. (Det hjälper väl inte att gå ur kyrkan, man blir inte odöpt för det.) Jag kan nämligen inte stå för det inför mina barn. Som jag förstås absolut inte kommer att döpa eftersom jag inte är aktivt kristen.

Intressant synvinkel.

Men jag ser det som ett val dina föräldrar gjort, något de trodde var riktigt, och det valet som DE gjort kan du väl stå för?

Jag blev inte döpt som barn, mina föräldrar tyckte jag skulle få välja själv. Det var faktiskt bra, sen när jag ville konfirmera mej så hade jag först dop med massa presenter sen konfirmation med ännu mer presenter :D Och allt utan att tro det minsta på Gud.

Varför ville du då döpa och konfirmera dig? Bara av ren girighet?

Utav 4 barnbarn:
är det 2 som haft NAMNGIVNINGSKALAS.

Jättetrevligt ute på ett högt berg "Högklint" utanför Visby.
Sommar, alla satt på filtar och föräldrarna bjöd på en god sallad med vin och läsk.
Morbrodern och hans kompis sjöng till gitarr innan de "döpte"(ingen präst utan pappan) i vatten från Norrland och Stockholm. (föräldrarna kommer därifrån).

Andra barnet hade de namngivningskalas innomhus i en borg i Visby.
Levande ljus och även där några som sjöng och spelade barnvisor.
Maten bestod av Palt från Norrland och Gös ifrån Stockholm.
Vin, öl och läsk.

Båda barnen hade inga dopkläder.

De andra är döpta i kyrkan med tillhörande tårta,kaffe och kakor.
Dopklänning med blomma på bröstet.:bump::bump::bump:

Men, de ville ha det så.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 562
Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 054
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 024
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar