Dop hur har ni gjort?

Sv: Dop hur har ni gjort?

Vi har varken haft dop eller namnfest. Vi är inte kristna och tycker inte att namnet är nåt att fira.
Däremot hade vi födelsefest för båda barnen, då släkten fick samlas och så där.
 
Sv: Dop hur har ni gjort?

Hur många av dom som döper sina barn är kristna? Inte många skulle jag tro.

Förmodligen de allra flesta (nu pratar jag dop i svenska kyrkan, jag vet inte om det finns andra religioner som har dop), om föräldrarna däremot är religiösa/troende är väl en helt annan femma...
Har man som svensk inte aktivt gått ur svenska kyrkan eller tillhör annan icke-kristen religion räknas man ju som kristen
 
Sv: Dop hur har ni gjort?

Dock är jag jättemissnöjd med dopet då de va överdrivet mycket "gudsnack"

Var och en gör ju sina val, men just det här som du skriver är en stor gåta för mig.... Hur kan man välja att döpa sitt barn; en rent kristen handling/rit och sedan tycka det är "överdrivet mycket gudsnack"??! :confused: Själva dopet är ju ett kristet sakrament! Det handlar om just kristendom, tro, Gud, Jesus.

Om man vill döpa utan att ha "överdrivet mycket gudsnack" så kan man istället ordna ett litet namnkalas och en helt egen cermoni där någon utan kristen anknytning häller lite vatten över barnets huvud.
 
Sv: Dop hur har ni gjort?

Jag blev inte döpt som barn, mina föräldrar tyckte jag skulle få välja själv. Det var faktiskt bra, sen när jag ville konfirmera mej så hade jag först dop med massa presenter sen konfirmation med ännu mer presenter :D Och allt utan att tro det minsta på Gud.

Upprepar frågan igen: Varför ville du döpa och konfirmera dig? Av girighet antar jag?
Bedrövligt tycker jag.:mad:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 010
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 759
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp